• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra i Danmark

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025
Är det många fler än vi som blir omkörda av nästan alla fordon i Danmark? Våran 4-tonare får ju bara gå i 70. Vi blir omkörda av både tyngre husbilar, långtradare m m. Vi har ju aldrig sett några fartkontroller visserligen, men en dag så står dom där kanske. Bäst att fortsätta i promenadtakten.

Sussie

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Köra i Danmark

Visst har dom fartkontroller. Såg i somras en ensam mc-polis som stod med laserkamera vid ett vägarbete på motorvägen. Jag även sett genom åren civilbilar med kamera som tagit fortkörare på motorvägen.

Fast jag håller med dig att farten många gånger är långt över tillåten hastighet.

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

Hej. Vet att på motorväg är det 100km för bussar sedan nogon datum i våras ,tror att det gäller även H- bilar över 3,5ton. Någon som vet mer??

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Enligt motomännen som brukar vara välinformerade:
Personbil med släp, husbil totalvikt över 3,5 t
Landsväg och motorled högst 70. Motorväg högst 80

F

F.d. 24550

Guest

Hej!

Det här svaret fick jag när jag ställde hastighetsfrågan till polisen i Köpenhamn:

I e-mail modtaget den 29. maj 2012 hos Rigspolitiet, Nationalt Færdselscenter, forespørger du om hastighedsgrænser.

Det er Rigspolitiets opfattelse, at Campingbiler i Danmark registreres som ”bus”, hvorfor de højst må køre 80 km/t på alle veje. Latbiler må højst køre 70 km/t på alm. veje og 80 km/t på motorveje.

Att sen alla långtradare håller 90 är ju en helt annan sak. Polisen sa att "vi kan ju inte kolla alla långtradare/lastbilar" Hur som helst så blir det dyrt att köra för fort i grannlandet.

//Hälsningar Evanders

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Personbil med släp, husbil totalvikt över 3,5 t
Landsväg och motorled högst 70. Motorväg högst 80.

Taget från Motormännens hemsida.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Frågan är vad husbilar räknas som i olika länder:

Sverige - Personbil typ II
Danmark - Buss
Tyskland - Lastbil
mm - eller?

F

F.d. 25200

Guest

Hej!

Det här svaret fick jag när jag ställde hastighetsfrågan till polisen i Köpenhamn:

I e-mail modtaget den 29. maj 2012 hos Rigspolitiet, Nationalt Færdselscenter, forespørger du om hastighedsgrænser.

Det er Rigspolitiets opfattelse, at Campingbiler i Danmark registreres som ”bus”, hvorfor de højst må køre 80 km/t på alle veje. Latbiler må højst køre 70 km/t på alm. veje og 80 km/t på motorveje.

Att sen alla långtradare håller 90 är ju en helt annan sak. Polisen sa att "vi kan ju inte kolla alla långtradare/lastbilar" Hur som helst så blir det dyrt att köra för fort i grannlandet.

//Hälsningar Evanders

Enligt detta mail så ska husbilar räknas som bussar och får inte köra fortare än 80 på motorväg. Det som är intressant är ju att detta mail är från 2012 och då var ju gränsen 80, alltså inget konstigt. Den nya lagen om att bussar får köra 100 på motorväg trädde ikraft 1/7-13 och med Rikspolitiets uppfattning i åtanke att husbilar "är bussar" så borde hastigheten ha höjts till 100 även för husbilar den 1/7-13

MVH

Stig

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Danska HBK-medlemmar kan väl det här, förmodar jag, och kan hjälpa oss som inte vet.

F

F.d. 55451

Guest

Det er sådan i Danmark at husbiler mindre end 3,5 ton må køre maximalt 130 eller 110 på motorvej.
Husbiler eller husbiler registreret som busser over 3,5 ton må kun køre 80 på motorveje.
Der ses mellem fingre' for + 10%
med mindre køretøjet har individuel tilladelse til højre hastighed.

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025

Regelverket är inte ändrat sedan 2012. husbil över 3500 kg. skal följa regelverket för tunga fordon max 80 på motorväg.

Det är enbart husvagn man pratar om inte husbil. inget beslut är tagit an.

MVH

Kim

Toppen