• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra hem bil från Tyskland

F

F.d. 17854

Guest
Hej.
Jag funderar lite på att köpa en bil nere i Tyskland.
Jag har hittat en som har en totalvikt på 3850 kg. Jag har bara B körkort men har haft det före 1996.
Bilen är enligt ägaren registrerad som husbil i Tyskland vilket enligt honom skulle motsvara lätt lastbil.
Får jag köra hem bilen från Tyskland? :confused:
Är den väl i Sverige så reggar man ju om den till personbil och då är det inga problem.

/Tommy

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Köra hem bil från Tyskland

Går troligtvis bra, i alla fall om du inte blir kollat.

Men så länge bilen har tyska plåtar gäller nog inte reglerna om PB klass 2. Så det bästa är nog att anlita någon som har C-kort för transporten.
För skulle du "åka fast" är nog risken den att du mister behörigheten att köra tyngre PB klass 2.
Men jag skulle leja bort överföringen.:rolleyes:

F

F.d. 17854

Guest

Skulle man kunna typa om den till 3500 kg i tyskland och sen när man fått hem den typa tillbaka den till 3850?
I sånt fall hur gör man det i tyskland?

S

steve.swe

Guest

Låter som ett för stort projekt. För att köra hem den behövs C-kort.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg mener å ha sett M1 - Wohnmobil som kjøretøytype i et tysk regbevis.
Tilsvarende på norske M1 - Campingbil

Er det ikke M1 - Personbil II i de svenske? Europeisk kode M1 som også brukes på vanlige personbiler.

F

F.d. 17854

Guest

Jag fick det här svaret från transportstyrelsen:
Hej Tommy

Ja, du kan köra den på B-körkort.

Övergångsregel B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra
personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad
efter detta datum.

Du bör ordna med en tillfällig registrering med den Tyska myndigheten innan du

åker till Sverige. Eftersom dom tyska skyltarna är personliga. Men det känner
säljaren säker till.

Med vänlig hälsning

Peter Andersson
Handläggare

Det här var frågan jag ställde:

Fråga: Hej.
Jag har hittat en husbil i Tyskland som jag skulle vilja köpa.
Den har en totalvikt på 3850 kg
Den är enligt säljaren registrerad som husbil och skulle motsvara lätt lastbil.
Får jag köra hem den från Tyskland med mitt B körkort (taget före 96)?
Jag vet att jag får köra den om jag har fått hem den och registrerat om den till
PB klass 2, men är osäker på om jag verkligen får köra hem den.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Att den är registrerad som lastbil i Tyskland kan bero på att det finns ett större garage eller något större utrymme som inte är bodel. Är det de så kan den inte registreras som personbil klass 2 även i Sverige. Då kommer den att klassas som tung lastbil i Sverige och kräver C-körkort. Är det tillåtet för mer än 8 passagerare blir det buss och kräver D körkort.

Mvh/ Jan I:yes:

F

F.d. 3426

Guest

Vore jag du Tompa så skulle jag nog dubbelkolla saken, t.ex. med Motormännens jurist om du är medlem. Trots att bilen har exportskyltar så är den ändå tysk, går på tysk trafikförsäkring och borde då gälla under tysk lag. Och den är inte Transportstyrelsens handläggare nödvändigtvis insatt i.

Meddela gärna vad du kommer fram till. Det intresserar säker många.

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

jaak40, det där med att större garage skulle medföra lastbilsregistrering i stället för PbII var nytt. Vi har en gosse här i Ystad som har en 18 tons Volvolastbil med påbyggnad som består av en del bostadsutrymme och en del garage/verkstad för motorcyklar. Den är registrerad som PbII.

(Men det finns säkert en gräns någonstans. En sovplats över förarhytten på en trailerbil är kanske svårt att få till PbII.)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Med tyske skilter så skiller de ikke LKW og PKW for husbiler de er Wohnmobil, for kjørkort så er det totalvikten som gjelder. Over 3500 kg kreves det C1 eller C. En Wohnmobil over 3500 kg og under 12 tonn har tempo 100 på autobahn på samme måte som buss - andre kjøretøy over 3500 kg har tempo 80.

Kjørkortgrensene er de samme i alle land i Europa - med unntak Sverige og PBII. Blir en svensk stoppet med en husbil over 3500 kg på tyske skilter i Tyskland eller Danmark så vil han ha problem med sitt B-kort.

F

F.d. 17854

Guest

Vore jag du Tompa så skulle jag nog dubbelkolla saken, t.ex. med Motormännens jurist om du är medlem. Trots att bilen har exportskyltar så är den ändå tysk, går på tysk trafikförsäkring och borde då gälla under tysk lag. Och den är inte Transportstyrelsens handläggare nödvändigtvis insatt i.

Meddela gärna vad du kommer fram till. Det intresserar säker många.

Jag är inte medlem hos Motormännen men det kanske finns någon annan här som är det och kan ställa dom frågan?

F

F.d. 53078

Guest

Har du ett papper ifrån transportstyrelsen så behöver du inte vara rädd att mista ditt körkort. Det är körkortsmyndigheterna i Sverige som drar in ditt körkort inte Tyska polisen. Dom kan bara hindra dig att framföra fordonet och ge dig böter. Och är det något allvarligt kan dom skicka körkortet till Sverige.
Själv skulle jag dubbelkolla med dom tyska myndigheterna innan. Det är alltid en massa tjafs emellan olika länder och regler. Och det är inte roligt att diskutera med poliser som har stoppat en i en kontroll. I EU så vill man höja vikten för B behörighet till 3850Kg, men jag vet inte reglerna i Tyskland kanske någon annan som kan svara på det.

F

F.d. 17854

Guest

Nu har jag ställt frågan till Federal Ministry of Transport, Building and Urban Development.
Får se vad dom säger.

F

F.d. 17854

Guest

Här kom svaret. Men vet inte om jag blev så mycket klokare. Det står att jag får köra om det är registrerat som passagerar bil och inte lastbil. Då blir ju frågan vad wohnmobil är. Det är väl inte en lastbil?

Az.: L23 - TH 18264 Mit Fahrerlaubnisklasse B aus S (vor 1996) ein Wohnmobil 3,85 t zGG durch D nach S
Dear Mr Amsler,

Thank you for letter of 6 May 2010.

Within the Member States the holders of an EU or EEA driving license
are entitled to drive motor vehicles in the framework of their driving
license. According to the Commission*s decision of 25 August 2008 on
the equivalence between driving license categories it is possible to
drive the relevant Wohnmobil also in Germany, as long as it is not
registered as a light goods vehicle, but as a passenger car.

Yours sincerely,
For the Federal Ministry of Transport, Building and Urban Development
Beate Thielecke

Bundesministerium für Verkehr,
Bau und Stadtentwicklung

Politische Planung und Kommunikation
Referat L 23 - Bürgerservice, Besucherdienst
Invalidenstraße 44
10115 Berlin

Tel.: +49 (0)30 - 18 300 3060
Fax: +49 (0)30 - 18 300 1942
E-Mail: buergerinfo@bmvbs.bund.de
Internet: www.bmvbs.de

>>> 05/06/10 8:36 >>>
Driving heavy wohnmobile to Sweden

Vorname: Tommy
Zuname: Amsler

Hello.
I have a question about driving a wohnmobil to Sweden.
I have a swedish driverslicense class B. I have had it before 1 July
1996. And thereby im alowed to drive a car that is registered as a car
that weighs mor than 3,5 tonnes within the EU (according to
Driving licences - European Commission
)
Now im interested in buying a wohnmobile that has an allowed total
weight of 3850 and is registered as wohnmobile. Am i allowed to drive
this home to Sweden?
Best regards
Tommy Amsler

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest

Hej Tommy

Har du fått din körkort före 30 juni 1996
och var körkort bort få du inte köra med husbil .

Har du körkort utan avbrott kan du köra husbil över 3,5t
när husbil är inte registrerat som lättlasbil eller lastbil

According to the Commission*s decision of 25 August 2008 sidan 38 och 39

Entscheidung der EU-Kommission vom 25 August 2008 sidan 38 och 39

Issued in Sweden from 1.10.1988 to 30.6.1996

Licence holders who obtained a category B licence before 1 July 1996 are entitled to drive private cars with a
maximum authorised mass exceeding 3,5 t, as long as the vehicle is registered as a private car and not as a light lorry.
This right remains until the driving licence expires. On issue of a new driving licence after withdrawal the holder is
only entitled to drive B vehicles according to Directive 91/439/EEC. Ordinary exchange every 10 years does not affect
the validity of the licence, which means that the above entitlement can be maintained after such an exchange

Mvh.

Norbert

F

F.d. 29925

Guest

Jag anser fortfarande att svaren är svåra att tolka. Det framgår ju inte att det är fråga om ett tyskt fordon som skall köras till Sverige.:confused:

F

F.d. 5798

Guest

Körde hem våran husbil på 3850kg.
Funderade inte ens på att det kunde vara olagligt.
Den hade inte några oranga skyltar där bak och då tolkade jag som om det inte var någon lastbil jag körde.

Toppen