• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra 30 moped i andra länder?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om man bara tänker köra inom EU, så borde ju transportstyrelsen kunna svara på vad som gäller inom EU.... Om de inte anser att de befinner sig utanför EU....:swoon:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är väl knappast Transportstyrelsens uppgift att hålla reda på alla regler när det gäller fordon inom hela EU?
?.?. Det skrev jag inte heller.... Men nu när Sverige är med i EU så måste även Sverige följa lagar/regler inom Eu.... Därför är det viktigt för en myndighet att hålla reda på EU 's lagar regler...
... Precis som alla andra myndigheter måste göra...
Så svårare är det inte.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
?.?. Det skrev jag inte heller.... Men nu när Sverige är med i EU så måste även Sverige följa lagar/regler inom Eu.... Därför är det viktigt för en myndighet att hålla reda på EU 's lagar regler...
... Precis som alla andra myndigheter måste göra...
Så svårare är det inte.
Det är vi användare som är skyldiga att ta reda på och följa de regler som gäller i varje enskilt land, inte våra myndigheter, de är ansvariga för Sverige.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är vi användare som är skyldiga att ta reda på och följa de regler som gäller i varje enskilt land, inte våra myndigheter, de är ansvariga för Sverige.
Och varför tror det är så mycket ramaskri bland folket nu när våra myndigheter ändrar reglerna efter EU's regler..... Wake up!!

Här är iallafall de senaste...

 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och varför tror det är så mycket ramaskri bland folket nu när våra myndigheter ändrar reglerna efter EU's regler..... Wake up!!

Här är iallafall de senaste...


Ja, det är ju bra när man harmoniserar regler, men det är fortfarande vi som besökare i de enskilda länderna som är ansvariga för att följa reglerna där, och om vi har särbestämmelser som t.ex. oregistrerad 30- moped, så får vi lov att undersöka själva om den får användas i det land där vi är.
Likadant med eldrivna sparkcyklar, de skall som ex. vara försäkrade och försedda med registeringsskylt i Tyskland, såg att det var några som
hade gjort den erfarenheten dyrt, när man använde oregistrerade och oförsäkrade sådana så som det hittills görs i Sverige.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, det är ju bra när man harmoniserar regler, men det är fortfarande vi som besökare i de enskilda länderna som är ansvariga för att följa reglerna där, och om vi har särbestämmelser som t.ex. oregistrerad 30- moped, så får vi lov att undersöka själva om den får användas i det land där vi är.
Likadant med eldrivna sparkcyklar, de skall som ex. vara försäkrade och försedda med registeringsskylt i Tyskland, såg att det var några som
hade gjort den erfarenheten dyrt, när man använde oregistrerade och oförsäkrade sådana så som det hittills görs i Sverige.
Visst.... Men du handlade det ju inte om att följa reglerna (som jag förstod det)
Utan vad gäller utomlands....... Och om det är samma regler inom eu så tycker jag att man kan frågar här i Sverige berörd myndighet....
Många nya gemensamma regler/lagar har kommit genom åren och det är för mycket begärd att den enskilde skall hålla reda på dem....
Jag antar att de som jobbar på en myndighet fortfarande betalas av folket :rolleyes:;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst.... Men du handlade det ju inte om att följa reglerna (som jag förstod det)
Utan vad gäller utomlands....... Och om det är samma regler inom eu så tycker jag att man kan frågar här i Sverige berörd myndighet....
Många nya gemensamma regler/lagar har kommit genom åren och det är för mycket begärd att den enskilde skall hålla reda på dem....
Jag antar att de som jobbar på en myndighet fortfarande betalas av folket :rolleyes:;)
Hur många ytterligare utredare tycker du det skall anställas på Transportstyrelsen för att hålla reda på alla regler inom deras fält, från alla länder i Europa? Och dessutom hålla reda på hur dessa påverkar oss som är ute och reser och plockar med oss diverse olika fordon som inte ens finns
i andra länder. Och när vi ändå är i farten, hålla reda på varje trafikregel i de olika länderna så att vi kan lämna en färdplan och få ut en komplett
uppsättning av de trafikregler som gäller i respektive land som vi planerar att besöka?
Det är väl det minsta man kan kräva? ;):wideeyed:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur många ytterligare utredare tycker du det skall anställas på Transportstyrelsen för att hålla reda på alla regler inom deras fält, från alla länder i Europa? Och dessutom hålla reda på hur dessa påverkar oss som är ute och reser och plockar med oss diverse olika fordon som inte ens finns
i andra länder. Och när vi ändå är i farten, hålla reda på varje trafikregel i de olika länderna så att vi kan lämna en färdplan och få ut en komplett
uppsättning av de trafikregler som gäller i respektive land som vi planerar att besöka?
Det är väl det minsta man kan kräva? ;):wideeyed:
Men nu har du gått igång... På riktigt.. ;)

Eftersom Sverige är med i EU så får Sverige och alla andra länder inom eu den information de behöver av unionen, så enkelt är det

Sen gällde ju inte TS fråga om andra länders trafikregler.. :swoon:

Du får väl flumma vidare i tråden... Ha en bra dag.. Jag hoppar här
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men nu har du gått igång... På riktigt.. ;)

Eftersom Sverige är med i EU så får Sverige och alla andra länder inom eu den information de behöver av unionen, så enkelt är det

Sen gällde ju inte TS fråga om andra länders trafikregler.. :swoon:

Du får väl flumma vidare i tråden... Ha en bra dag.. Jag hoppar här

Det gjorde den ju faktiskt: " Köra 30 moped i andra länder?"

F.ö. så enkelt är det inte, alla länder inom EU har egna särregler precis som vi har!
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det gjorde den ju faktiskt: " Köra 30 moped i andra länder?"

F.ö. så enkelt är det inte, alla länder inom EU har egna särregler precis som vi har!
Hur ett fordon (bla moped) ser ut och vad man behöver för att köra dessa, regleras av fordonslagen, fordonsförordningen, trafikförordningen, körkortslagen, körkortsförordningen och lagen om vägtrafikdefinitioner.

Trafikreglerna som du hänvisade tidigare till styr ju något helt annat...
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej :bye:.
Om jag har förstått deras tänkande när det kom EU regler som skulle bli lika, som EU- moppen m.m. så blev problemet att våra gamla mopeder inte alls stämde med några av de nyare reglerna/klasserna.
Den enklaste moppen vi hade och närmast reglerna för klass II var den varianten som min GARELLI.... men den fick gå hela ;) 30 km/tim. och gick alltså för fort.
Sedan var det de andra klassiska mopparna, lite kraftiga och en del tunga m.m. Zündapp, Puch Dakota m.m. och även någon annan variant.
För att vi inte skulle drabbas av fyra/fem klasser så stoppade de in alla mopeder i klass II som troligen är en stor fördel när man håller sig på hemmaplanen, men stökar till det när man söker sig söder ut.

Men efter det som kommit fram nu så verkar ju största problemet vara att det inte finns en regskylt på fordonen, för försäkring kan man ju visa upp med ramnummer. Att vi inte blev tvingade till att behöva skaffa regplåt till alla gamla moppar skall vi väl vara tacksamma för, även om det troligen också hade spruckit som regförsöket på båtar.
Ett problem som inte nämns är ju faktiskt att visar man upp i övriga Europa att moppen är klassad som klass II så får den ju egentligen inte heller gå fortare än 25 km/tim.

M.v.h. JANKRO.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
När jag var 15 maxade moppen ca 8.000 RPM. Den gick väldigt bra om än inte så länge i taget. Konsekvenstänkandet var inte speciellt väl utvecklat. Nu har jag passerat 60. Konsekvenstänkandet har utvecklats lite under åren.
De svenska gamla 30 mopederna - precis som Jankro skrev - det finns en tabell - man kan hänvisa till den. Man kan kolla med sitt försäkringsbolag. Jag har precis gjort det i annat ärende - fick ett icke-svar och en hel bunt med regler från en branschorganisation som jag fick tolka själv. Jag skulle inte idag riskera att framföra en farkost som kanske inte är godkänt i annat land. 30 km/t är ingen astronomisk hastighet - men - 30 är mera än 25 och någonstans är det en annan fordonsklass. Jag skulle inte vilja hamna i ett potentiellt limbo mellan lokala regler om inte jag skulle ha mitt svenska försäkringsbolag 100% bakom. Och jag skulle aldrig fundera 2 sekunder på att trimma tingesten idag och riskera försäkringsskyddet utomlands och bli stämd för konsekvenserna av en olycka. Antingen tar jag med mig något som är ett "normalt" fordon eller jag hyr en bil/moppe/mc/scooter lokalt eller tar en taxi.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
När jag var 15 maxade moppen ca 8.000 RPM. Den gick väldigt bra om än inte så länge i taget. Konsekvenstänkandet var inte speciellt väl utvecklat. Nu har jag passerat 60. Konsekvenstänkandet har utvecklats lite under åren.
De svenska gamla 30 mopederna - precis som Jankro skrev - det finns en tabell - man kan hänvisa till den. Man kan kolla med sitt försäkringsbolag. Jag har precis gjort det i annat ärende - fick ett icke-svar och en hel bunt med regler från en branschorganisation som jag fick tolka själv. Jag skulle inte idag riskera att framföra en farkost som kanske inte är godkänt i annat land. 30 km/t är ingen astronomisk hastighet - men - 30 är mera än 25 och någonstans är det en annan fordonsklass. Jag skulle inte vilja hamna i ett potentiellt limbo mellan lokala regler om inte jag skulle ha mitt svenska försäkringsbolag 100% bakom. Och jag skulle aldrig fundera 2 sekunder på att trimma tingesten idag och riskera försäkringsskyddet utomlands och bli stämd för konsekvenserna av en olycka. Antingen tar jag med mig något som är ett "normalt" fordon eller jag hyr en bil/moppe/mc/scooter lokalt eller tar en taxi.
Antingen tar jag med mig något som är ett "normalt" fordon eller jag hyr en bil/moppe/mc/scooter lokalt eller tar en taxi

ja det var det klokaste jag läst i denna tråd
 
Toppen