• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kör som en kvinna !

F

F.d. 7747

Guest
:wideeyed: Bara en undran , ska vi gubbar ta åt oss eller ?
Vi som ju alltid varit virutoser bakom ratten ja ena riktiga vägens riddare , och så sitter man här i husbilen På camping Eden nere i Spanien i lätt regn som inte verkar ge med sig idag i alla fall och läser på nätet att män är en säkerhetsrisk i trafiken .
Enligt en annalys gällande 468 dödsolyckor som försäkringsbolaget If gjort där gående blivit påkörda och dödade så framfördes fordonet i 15 fall av 16 av en man .
En sak är säker säger Åsa Ersson på Trafikverket
"OM ALLA KÖRDE SOM EN KVINNA SKULLE VI HA HALVERAT OLYCKORNA FÖR FLERA ÅR SEDAN "
Hur ska vi kunna gå i svaromål alla vi vägens riddare som alltid kört och fortfarande kör som om vore vi den säkrate av bilförare ?
Rulla Lugnt och kör som en kvinna ! :yes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Kör som en kvinna !

Det vore även intressant och veta hur många mil/år som män resp kvinnor kör , om det sker en olycka och 95% av alla som kör stäckan är män så är det rätt stor risk att det är en man bakom ratten .
Sen går det kanske inte sticka under stolen att kvinnor kanske kör försiktigare men det vore även intressant att se hur en kvinna (medel förare) häver en sladd .

Kör vi 2500 mil bil i familjen så kör jag ca 2400 mil av dom = störst risk att det sker något när jag kör .

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Inget nytt under solen. Det är sedan länge känt att män är betydligt mera riskbenägna än kvinnor.;)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har noterat att om ett par ska åka bil, så är det mannen som kör. Varför?
Är det så att tjejer inte vill köra, eller är det så att killar inte vill släppa ifrån sig ratten? Om det är det sistnämda, så är det inte konstigt att det skulle vara mest män som kör på vägarna...
Här är det iallafall tvärtom, jag kör nästan jämt, gubben kör bara om vi varit på fest och det vart min tur att ta ett glas.
Husbilen vägrar han att köra...:wub:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Här är det iallafall tvärtom, jag kör nästan jämt, gubben kör bara om vi varit på fest och det vart min tur att ta ett glas.
Hos oss är det en annan anledning att Stina kör mer än jag. Hon tycker om att köra, jag tycker det är tråkigt (att köra). Det passar oss bra, då kan jag ta mig en öl medans hon kör.:cool: Jag vet, jag är ytterst privilegierat! Men hon tycker jag är värt det! :D
Julian

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Jag har noterat att om ett par ska åka bil, så är det mannen som kör. Varför?
Är det så att tjejer inte vill köra, eller är det så att killar inte vill släppa ifrån sig ratten? Om det är det sistnämda, så är det inte konstigt att det skulle vara mest män som kör på vägarna...
Husbilen vägrar han att köra...:wub:
Har med beundran läst om hur duktigt du rattar husbilen även i riktigt otäckt vinterväglag. Så i år har jag lovat på heder och samvete att lära mej köra vår husbil, har ännu inte provat, Men älskar att köra bil så det ska nog gå bra.
MVH Gunilla

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Bra att båda kan köra hb om något skulle hända. Jag kör ganska ofta i Sverige men måste erkänna att det är skönt och avkopplande att få sitta jämte när Rolf kör.

I somras när vi var utomlands körde jag i Tyskland och Österrike (Salzburg som var det värsta stället jag någonsin har kört). Men på Franska rivieran och i Italien vägrade jag att köra där trafiken var mycket livlig.

Får se hur mycket jag kommer att köra när vi får den nya hb som är helintegrerad - känns som den är mycket större och svårare att köra men det kanske bara är en vanesak.

Marie:)

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Jag kör gärna vår husbil, tror inte det är så lätt att "sia" vilken som är bäst att köra, man eller kvinna. Ja RuneB "regnet det bara öser ner" tur man har en dator med sig.:twitcy:
Fru Sanddammaren

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Mia har hittills kört ca. 1% av det jag gjort i husbilen, då enbart för att jag vart medvetslöst trött... :oops:

Men hon kör bättre & lugnare än jag, inget tvivel, för jag sover så gott bredvid! ;)

Vem som kan häva en sladd bäst har förmodligen mindre betydelse,
speciellt om den som kör inte utsätter sig för det...:rolleyes:

Så jag tycker faktiskt att tjejer kör bättre än "höns" så de så! :wub::twitcy::wink:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag brukar alltid "leka" lite med bilen när första snön/halkan kommer på mitt jobb, vi delar en stor gård tillsammans med räddningstjänsten och Teknik. Det är rätt nyttigt att göra. Men det är betydligt svårare att häva en sladd med en framhjulsdriven bil, det är svårare att få sladd också. Mycket roligare var det förr med 740:n , den kunde man få bra snurr på!:D

Att sladda bil på skoj är ett sant nöje! Fast bara om man kör själv, åkte med en kollega som "lekte" lite för mycket en gång för länge sen, det slutade med att jag spydde i diket...:p:

Han brukar köra väldigt lugnt när jag åker med nuförtiden...:rolleyes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har kört många fordon i mitt liv, både taxi och buss och jag håller helt med om att fick vi en mera kvinnlig, ödmjuk stil i trafiken så skulle olyckorna minska drastiskt! Ingen tvekan om det, även om vissa militanta damer och herrar må ha en annan uppfattning!

Jappe

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Mia har hittills kört ca. 1% av det jag gjort i husbilen, då enbart för att jag vart medvetslöst trött... :oops:

Men hon kör bättre & lugnare än jag, inget tvivel, för jag sover så gott bredvid! ;)

Vem som kan häva en sladd bäst har förmodligen mindre betydelse,
speciellt om den som kör inte utsätter sig för det...:rolleyes:

Så jag tycker faktiskt att tjejer kör bättre än "höns" så de så! :wub::twitcy::wink:

Jo detta med att häva en sladd var väl lite onödigt att ta upp men jag håller med alla att vill man köra ekonomisk och lugnt så skall frugan köra och jag gör kanske en massa onödiga gaspådrag dock håller jag mej inom hastighetsbestämmelserna via GPSen .

Men skall man föra statestik på hur många manliga som är inblandade i olyckor bör nan ju även veta hur många procent som är manliga resp. kvinnliga förare .

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

"Sen går det kanske inte sticka under stolen att kvinnor kanske kör försiktigare men det vore även intressant att se hur en kvinna (medel förare) häver en sladd."

Det kanske är så att man inte skall hamna i en sladd:yes:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag vågar inte sia om vilket kön som kör bäst bil men kan konstatera att männen kör lite fortare. Dock är kvinnorna överrepresenterade när det gäller singelolyckor i halka.

Kanske borde de ta efter Luddes sladdövningar när säsongens första snö kommer?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Klart vi ska ta åt oss. Jag ska genast börja köra lika fort som dottern och SMSa samtidigt.:wideeyed:

Kanske skulle vi köra som bilskoleelever istället. Extra observanta och ödmjuka i trafiken.

Sedan ogillar jag den statistik som presenteras. Den ger ju inte tillräcklig information för att kunna dra slutsatser. (siffrorna jag tar upp nu är bara exempel och har inget med verkligheten att göra) Att säga att 9 av 10 inblandade i olyckor är män säger inte ett skit. Man måste relatera det till något annat mått, som t.ex. hur många timmar eller mil som män respektive kvinnor kör per t.ex. år.
Om statistiken bygger på en delmängd av hela befolkningen så måste man även redogöra för hur urvalet av tillfrågade gått till.
Slutligen är det viktigt att ange vilken konfidens siffrorna har, dvs hur trovärdiga de är. Jag skulle med ett riktigt dåligt urval av testgrupp kunna få fram att A är bättre än B med en säkerhet på 30%. Det skulle betyda att mitt resutat till 70% sannolikhet är helt fel.

Senast ändrad:

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Det är klart att män kör mer än kvinnor gör, men borde de inte vara skickligare bilförare då?
Man vet att män kör med kortare avstånd till framförvarande, kör med högre hastighet, tar större risker än kvinnor. Självklart händer det då också fler olycker med män än kvinnor. Våra hjärnor fungerar olika mellan kvinnor och män. Kvinnor tar mindre risker överlag än vad män gör

B

Byggare Bob

Guest

Hur kan du bara genralisera på detta vis? Det är väl sådant ressonemang som kallas kvasivetenskap, kan jag tänka.
Men det ju klart, man skulle kunna utveckla din idé om olikheter i det oändliga, om man nu har någon nytta av detta.
Till syvende og sisdts är vi nog lika goda kålsupare, män som kvinnor.:D:D:D

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag vågar inte sia om vilket kön som kör bäst bil men kan konstatera att männen kör lite fortare. Dock är kvinnorna överrepresenterade när det gäller singelolyckor i halka.

Kanske borde de ta efter Luddes sladdövningar när säsongens första snö kommer?

Det är iallafall roligt om inte annat!

Men är kvinnor verkligen överrepresenterade när det gäller singelolyckor i halka? Nu är det det där med statistik igen...skulle tro att männen är överrepresenterade i singelolyckor vid halka med dödlig utgång eller svåra skador...bara en gissning, men jag tror den är rätt :rolleyes:

Mita o Stig

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2025

Det är viktigt att även vi kan köra husbilen om ngt skulle hända.
Men det är mest Stig som kör.Jag brukar köra från Kroksjön bara för att hålla kunskaep uppe.Har aldrig kört i utlandet men det kanske kommer.
Mita

Toppen