• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kör inte robotgräsklippare på natten, snälla

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Kör inte robotgräsklippare på natten, snälla

Min har en grundinställning från början som gör att den inte kör på natten. Funderade på varför men förstår nu......

Annars är det en väldigt bra uppfinning när man vill kunna köra iväg med husbilen en längre tid även på sommaren.

S

Sören-6830

Guest

Se upp för bovar bara, tyvärr stjäls gräsklipparna då och då. Tänk att ingenting får vara ifred, suck....

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Om någon snor klipparen så ersätter LF fullt ut med en ny. Betalar "bara" självrisken som är 1500:-.

Bennie

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

De får iaf ha hörselskydd för den låter förfärligt om man lyfter den. Sen funkar den inte utan koden.

F

F.d. 53814

Guest

Är detta verkligen ett problem? De gräsrobotar jag tittat på stannar och väjer för betydligt mindre saker än en igelkott.
Givetvis tråkigt om det händer men hur stort är verkligen problemet?
Det kan ju vara ett utslag av nyhetstorka också.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Du får väl ringa/mejla distriktsveterinärerna i Dalarna ifall du vill veta exakt antal skadade/döda igelkottar.

Nyhetstorka :wall: Jösses:p:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Se upp för bovar bara, tyvärr stjäls gräsklipparna då och då. Tänk att ingenting får vara ifred, suck....

Hur ofta förekommer detta? Om någon tar klipparen funkar den ju inte utan pin-kod, dessutom måste man ta även laddstationen som är ganska stor och klumpig. Sedan måste man i alla fall hemma hos oss komma in i huset och ta nätdelen. Jag är inte oroad över att roboten kan bli stulen.

M

Marex

Guest

Hej! Ny här på de här fantastiska forumet..angående gräsrobotar så tror jag inte att dom tog upp det här att dom kan ställa till problem för djur för att det är nyhetstorka.
Det har hänt att dom har skadat hundar, sen finns det mer eller mindre "säkra"
Robotar, lyfts dom lite från marken ska knivarna stoppa. Annars klättrar dom upp och fortsätter klippa....gällande igelkottar tror jag att småttingarna var mest utsatta. Har själv en robot, den går från c:a 11.00 till 20.00. Håller med att dom inte ska köras på natten. Och så har vi alla groddjur att tänka på...sen är det säkert en del som säger, har barnen som leker på gräsmattan på dagen..men vi har ett ansvar för andra också, såsom djur.

Ha de bra!

F

F.d. 29925

Guest

Klarar men av att stjäla motorfordon i mångmiljonklassen med avancerade larm och spårutrustning skall nog en gräsklippare vare en smal sak.:)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Skulle tro att om dom som sysslar med att stjäla exclusiva & dyra fordon inte skitar ner sig för en robotklippare som oftast kostar kring 10000:-. Dom som däremot pysslar med småstölder & inbrott är nog inte så bevandrade att dom kan gå förbi larmsystemet klipparen har. Har man sedan en spårningssändare inmonterad vilket jag har så är det enkelt att få den tillbaka. Visst har det hänt att robotklippare har stulits men jag har svårt att tro att det skett i den omfattningen som tidningar skrivit.

Bennie

F

F.d. 29925

Guest

Skulle tro att om dom som sysslar med att stjäla exclusiva & dyra fordon inte skitar ner sig för en robotklippare som oftast kostar kring 10000:-. Dom som däremot pysslar med småstölder & inbrott är nog inte så bevandrade att dom kan gå förbi larmsystemet klipparen har. Har man sedan en spårningssändare inmonterad vilket jag har så är det enkelt att få den tillbaka. Visst har det hänt att robotklippare har stulits men jag har svårt att tro att det skett i den omfattningen som tidningar skrivit.

Bennie

Det finns de som även tror på högre makter, men de jordbrukare här i närheten som har blivit av med traktorer, även med spårsändare, är inte längre troende. :)
Kan man kapa några meter koppartråd är väl en "klippare" ett bättre alternativ.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tack Anders för din tydliga bild/budskap.

Samtidigt lite skrämmande att man upprörs mer av risken att få sin robot stulen, än risken att den skadar en liten oskyldig varelse:(

Toppen