PlåtisNiklas
HBK Intresserad
- Inlägg
- 2
- Kommun
- Göteborg
Hallå!
Första inlägget blir ett tråkigt inlägg.
Köpte en ny plåtis 2020 med Fiat Ducato chassi.
2022 innan semestern upptäckte jag olja på marken efter att vi stått parkerade. Lägger mig under bilen och ser att olja runnit ner på högersidan av motorn. Diverse delar har krypande olja på sig med oljedroppar och plastkåporna under har pölar av olja.
Jag ringde då Fiat på deras servicenummer som står i handboken, och fick då hjälp att få bilen bärgad till närmaste verkstad i en stad jag inte bor i. På verkstaden får jag reda på att jag upptäckt felet innan nybilsgaranti gått ut. (Felet har sannolikt varit långt tidigare då jag inte kört särskillt långa sträckor och det var ganska mycket olja som läckt.)
Verkstaden tar in bilen och sedan börjar en väldigt lång väntetid. Jag ringde upprepade gånger till verkstaden för att kolla hur det går. Man väntar då på godkännade för att påbörja reparationen och väntetid får att få delar. Totalt tar det mer än 2 månader innan vi får bilen tillbaka. I princip hela husbils-säsongen försvann.
På vårkanten 2023 upptäcker jag efter en kortare resa att det läcker olja igen på samma sätt som tidigare. Oljedroppar på diverse delar och oljepölar i kåporna.
Jag kontaktar Fiat som säger att bilen ska tillbaka till samma verkstad som utfört arbetet tidiagre. De tar in bilen och ännu en lång väntetid börjar. Snart har 3 månader gått och jag har inte fått husbilen ännu, så hela säsongen är nu borta igen.
Jag har tröttnat. Vad har jag för rättigheter egentligen? Har jag rätt till nån form av ersättning för detta?
Vad gör jag om detta fel återkommer igen?
Första inlägget blir ett tråkigt inlägg.
Köpte en ny plåtis 2020 med Fiat Ducato chassi.
2022 innan semestern upptäckte jag olja på marken efter att vi stått parkerade. Lägger mig under bilen och ser att olja runnit ner på högersidan av motorn. Diverse delar har krypande olja på sig med oljedroppar och plastkåporna under har pölar av olja.
Jag ringde då Fiat på deras servicenummer som står i handboken, och fick då hjälp att få bilen bärgad till närmaste verkstad i en stad jag inte bor i. På verkstaden får jag reda på att jag upptäckt felet innan nybilsgaranti gått ut. (Felet har sannolikt varit långt tidigare då jag inte kört särskillt långa sträckor och det var ganska mycket olja som läckt.)
Verkstaden tar in bilen och sedan börjar en väldigt lång väntetid. Jag ringde upprepade gånger till verkstaden för att kolla hur det går. Man väntar då på godkännade för att påbörja reparationen och väntetid får att få delar. Totalt tar det mer än 2 månader innan vi får bilen tillbaka. I princip hela husbils-säsongen försvann.
På vårkanten 2023 upptäcker jag efter en kortare resa att det läcker olja igen på samma sätt som tidigare. Oljedroppar på diverse delar och oljepölar i kåporna.
Jag kontaktar Fiat som säger att bilen ska tillbaka till samma verkstad som utfört arbetet tidiagre. De tar in bilen och ännu en lång väntetid börjar. Snart har 3 månader gått och jag har inte fått husbilen ännu, så hela säsongen är nu borta igen.
Jag har tröttnat. Vad har jag för rättigheter egentligen? Har jag rätt till nån form av ersättning för detta?
Vad gör jag om detta fel återkommer igen?