• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpråd!

F

F.d. 11514

Guest
Hej!
Vi har bekanta som ska köpa sin första husbil, de har en på gång som de ska titta på i helgen. Finns det någon check-lista här på forumet vad man ska tänka på när man köper begagnad husbil?
Siv.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Köpråd!

Ämnet är nu flyttat till rätt ämneskategori. Förhoppningsvis kan det kanske ge fler svar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Annars kan man ju använda sökfunktionen, ämnet är ju inte direkt ovanligt! :)

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

I mitt fall satte jag upp vad jag ville ha. typ, treaxlat, vattenburen värme, årsmodell, mil etc sedan sökte jag på www.mobil.de

I

Ixeofors

Guest

Tyvärr är ju inte sökfuntionen på denna sidan den bästa!

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Åk till olika husbilsförsäljare och titta på vilken planlösning som är bäst för Er. Glöm inte och kolla vilken lastkapacitet husbilen har. Är husbilen över 3,5 ton kan du köra den på B-körkort om det är utfärdat innan den 1/7 1996 och då endast i Sverige eftersom det är en nationell övergångsbestämmelse.

Lycka till

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Inte lätt att ge annat än generella råd (som rostfri, ingen fukt, maskinellt fräsch) när man inte vet hur bilen skall användas.

Mina grundkrav är: Inte för lång (skall kunna vända på igensnöade fjällvägar), 4WD och lågväxel och helst även diffspärrar (samma skäl som ovan), drag för minst 2 ton (för att kunna hantera fiskebåten), minst ett skjutfönster på vardera sidan (för att kunna fotografera djur i smyg).

Andra har uppenbarligen helt andra krav på husbil.

aake

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Åk till olika husbilsförsäljare och titta på vilken planlösning som är bäst för Er. Glöm inte och kolla vilken lastkapacitet husbilen har. Är husbilen över 3,5 ton kan du köra den på B-körkort om det är utfärdat innan den 1/7 1996 och då endast i Sverige eftersom det är en nationell övergångsbestämmelse.

Lycka till

Du får köra bil över 3,5 ton i hela Europa. Tänk istället på att är ni en familj så blir det snabbt övervikt.

Bernt

Toppen