• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpråd ?

F

F.d. 9266

Guest
Vi är 2 personer 60+ som tänker köpa en husbil nu i vinter vi tror att priset är lägre vid denna tid. Vi har seglat i ca. 30 år och har nu tröttnat på detta och vill se mer än kustvyerna. Min fråga till erfarna husbilsägare är vad ska man tänka på i första hand.
Vår tanke är en husbil från årsmodell 2007-2009. Är långbäddar det vi ska välja ? eller finns det nackdelar med detta. Garage ? kylskåpsstorlek ? motorstyrka? helintegrerad mm. det uppstår så många frågor när man går igenom alla annonser"begagnat".

Tacksam för vägledning

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Köpråd ?

Ojojoj - finns hur mycket som helst att läsa här på HBK. :)
Bla tråden Helintegrerad - Halvintegrerad under Markisen som nu är igång.
Prisläge är väl en sak som ofta begränsar valmöjligheterna - sen är det allt detta om Plåtis, halv- eller helintegrerad.
Åsså detta med längbäddar eller dubbelsäng på längden eller tvären.
Längd på HB som ni funderar på?
Ojojo va mycket det finns att fundera på och diskutera å fråga om.
Lycka till! :) (har själv en Plåtis å tycker det är säkert å bra).

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Köpråd ?

Säger som jag tidigare sagt i en annan tråd ,det är så olika smak och tycke.
Vi köpte vår 1:a husbil okt.2008 och tänkte då att den skulle vara billig i fall vi inte gillade husbilslivet (efter 21 år med husvagn). Men vi blev helt frälsta direkt.
När vi så köpte vår 2:a husbil hade vi upptäckt att vi önskade en dubbelsäng klar att använda utan att flytta om en massa dynor.Det blev en Eura mobil med alkov. Praktiskt att ha sovplatser också till barnbarnen , tänkte vi ,samt en tvärställd dubbelbädd. Så gick en tid och vi började lista upp vad vi skulle vilja ha om vi bara tänkte på oss själva. Dom gångerna barnbarnen följer med kan vi bädda upp dinetten. Så 3:e gången gillt ,vi listade upp det vi ville ha och utgick sen från det ,nu är vi helt nöjda det blev en Dethleffs T 6541 2002 halvintregrerad med längst gående dubbelsäng, vinterpaket, vattenburen värme,elpatron (dubbla),golvvärme m.m. Vi trivs alldeles utmärkt med den.
Lycka till.
MVH Gunilla

Toppen