• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpråd till novis

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025
Eftersom jag och frun står inför en tillvaro med betydligt utökad fritid, har vi börjat fundera på att återuppta nomad livet som består i att se oss omkring i en husbil. Vi kuskade runt en del i vår ungdom i en campingutrustad VW-buss.
Vi har bussen kvar, men komfortkraven ser helt annorlunda ut idag.

Efter att ha läst på en del i detta eminenta forum har jag förstått att man kan få handfasta råd av erfarna medlemmar. Vi har tänkt ungefär så här.

-Vi tänkte börja med en beg bil 400.000-600.000kr.
-Har en ide om att det är bättre att välja en äldre årsmodell av ett märke med hög kvalité. Vad tycker ni?
-Bra vinteregenskaper(värme och köregenskaper) Hyr stuga i fjällen varje vårvinter. Kanske kan man bo i bilen?
-Lämplig för två personer.

Carl

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Köpråd till novis

hej.Kul att få en till hubilst gänget. Har bara en synpunkt om jag själv byter bort gammeln,
skulle jag köpa en som är miljögodkänd i Tyskland. Det kommer nog likadana krav i Sverige. Alltså en bil som kan få grön plakett från ADAK eller annan Tysk organisation.

Man kan i år knappast köra in i någon större tysk stad utan miljöplakett.
;Modernare husbilar med partickelfilter mm och är enligt Euronorm 4 eller 5 får sådant märke.

Jägarn

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! för de pengarna kan ni få en årsmod 12 ny alltså lämplig för två pers
med goda vinteregenskaper ! nämner inga märken blir liv då men råder er
ta god tid på er titta runt känn lukta prova testa fråga etc ! hoppas ni hittar nåt som
passar ! lycka till :mh4:

F

F.d. 50069

Guest

En sak som jag har tjatat om till husbilsaspiranter är att se till att det finns en verklig lastvikt (uppmätt)som gör att ni kan ta med vad ni vill och ev. köpa med sig hem.

Detta säger jag bara för att vi själva har gått på en mina i det avseéndet.
Vi köpte en kanonfin, fullutrustad intregerad husbil av känt märke och vi var så jäkla glada tills vi vägde bilen. Bilen hade en totalvikt på 3500kg och vägde på en krönt våg 3900kg med knappast nån personlig packning alls.
Lastvikten på regpappret har jag för mig var ca 220kg, hur många procents övervikt var det tro?

En sak är säker= körkort åt pepparsvängen

Ett litet rättesnöre är att det bör vara minst 500kg i lastvikt om ni skall kunna åka relativt "lagligt".

Tänk även på att ALLT som sitter på bilen minskar den verkliga lastvikten.
T.ex AC på tak, på vissa bilar även den från fabrik monterade motor AC´n,Cykelställ, extra gasoltub, dragkrok.......ja det mesta i lyxväg. Detta är en stor jäkla soppa som inte försäljarna talar högt om.

Nöj er inte med vad som står i några papper utan VÄG själva så ni vet vad ni har att rätta er efter.
Vågar finns lite här å där.....Sopstationer, bilprovning, vägstationer.

Jag brukar väga på min hemstads sopstation utan kostnad.

Jag vill inte vara nån tråkmåns som målar fan på väggen men detta är mitt absoluta råd att ni kollar upp.
Sedan varierar det vilken husbil ni väljer helt och hållet på behov, plånbok, planering, vinteregenskaper, ja det finns en massa parametrar.

Var Kritiska och är ni lite osäkra..............TA HJÄLP.

Anders

F

F.d. 25282

Guest

Hej

Alle der har en Husbil mener vel at netop deres Husbil er den idielle, når den skal bruges på vinteren er det rigtig fin at.: der kan lukkes af til førrehytten den er rigtig kold, at der er Alde varme system gerne med gulv varme, at der er indvendig frisk vans og gråvaten tank så vandet ikke fryser, at der er motorvarmer så motoren kan varmes op før start spec ved -20 grader, at der er en varmeveksler så varmen fra motoren kan bruges til opvarmning af bodelen under kørsel det sparer på gassen.

Vi har valgt en SMC husbil den er ikke det nyeste design men det er en fantastisk vinterbil:mh4::msn_laugh:
smchusbilar.se

Der findes naturligvis også mange andre fine Husbiler af god kvalitet

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Skillnaderna i kvalitet mellan olika husbilsfabrikat är inte speciellt stora. Chassina är oftast FIAT:s och inredningsmaterialen påminner mycket om varandra. Kylskåp och värmeanläggning är oftast av samma fabrikat. Det handlar mer om den personliga smaken. Ska ni använda den under vintern så behöver den vara anpassad till det.

När ni bara är två så föreslår jag en mindre bilstorlek, som är lättare att köra och parkera.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg vil absolutt anbefale å starte med en begagnad, selv om vurderer grundig hva en skal ha så er det få som treffer rett modell på første husbil. Det er mindre reduksjon i verdi på ett år i en eldre enn en ny. Selv brukte jeg en eldre bil i 4 år før jeg hadde min kravliste klar, bil nr 2 var jeg meget fornøyd med - den kjøpte jeg når den var ett år og hadde i 8! Er nå 4 år inne på bil nr 3 som ble kjøpt ny. Selv den bilen jeg hadde i 8 år fikk jeg nesten igjen det jeg betalte for den hos samme handlaren!

Skal en vurdere holdbarheten så se på biler som har noen år bak seg i normalt bruk, ser de slitne ut så vet en at de taper seg i verdi. Ser de fortsatt friske ut så har en lang brukstid fremover også. Det at 80% av husbilene som bygges er på Fiat Ducato (eller de "franske" tvillingene fra samme fabrikk) chassi er ikke så galt, det er ikke mange reelle alternativer uten at det blir tunge biler eller koster mye mer.

F

F.d. 10432

Guest

För vår del föregicks beslutet att skaffa egen husbil av att vi hyrde ett antal bilar. Då lärde vi oss en hel del om olika planlösningar och hur de fungerade för oss. Till det kom några mässbesök och ett antal besök hos olika försäljare. Så plötsligt i höstas, vid Düsseldorfsmässan såg vi ljuset, dvs. vi hittade en bil som vi tror passar för oss, som kändes rätt (det blev det viktiga) och som också uppfyllde flertalet av våra mer objektiva krav. Då blev det affär.

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Tack snälla ni för alla synpunkter!
Vilket fantastiskt aktivt forum det här verkar vara. Åtta svar inom ett dygn. Trots att min för frågan var ganska allmänt hållen. All heder åt medlemmarna.
Jag är medlem i VW typ2 klubben pga av min antika VW-bus. Där brukar man få bra svar på sina frågor, men ni verkar vara snäppet vassare.

Sanningen är väl att vi inte har landat riktigt i vad vi vill ha.

Vi är ju bortskämda med folkabussens smidighet och har därför sneglat på kompakta modeller som Adria twin, men är tveksam hur den passar fjällen på vårvintern. Dessutom kanske något av de små barnbarnen ska med på någon trip. Då kanske det blir trångt? Kanske finns det andra märken som är smidiga men som ändå är praktiska invändigt och som dessutom är ok på vintern.

Rådet att prova att hyra låter sunt. Om man hyr ett större åbäke kanske man märker att det inte alls är så svårmanövrerat som man befarar, och då har man ju utrymmet.

Jag ska söka vidare på detta fantastiska forum.:msn_laugh:

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Hyr en när det är kallt ,på sommare kan man ha vilket Hb märke som helst.
/Vidhem

Toppen