• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köpa privat eller genom firma, fördelar resp. nackdelar...

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Letar efter en barnvänlig husbil, och har fastnat lite för Burstner Argos 747 som verkar vara en vettig bil.

Men frågan man sen ställer sig är om man som köpare vågar köpa husbilen privat eller inte.

Har läst andra trådar där privata säljare tydligen blir uppringda av minst sagt oseriösa köpare som typ vill ha bilen en vecka och sen betala, för att de i sin tur ska hinna sälja bilen till sin köpare...

Låter hur seriöst som helst, för vem lämnar inte ifrån sig sin husbil (eller något annat) till en helt okänd person för att få pengarna senare ???

Men även som köpare finns det ju fallgropar om man köper privat.

Är inte bilens lån löst kan man ju åka på att betala det också, och så kul är det ju inte att betala husbilen två gånger. Sen är det ju det där med garantier också.

Köper man på firma så finns ju garantier, men köper man privat gäller ju inga sådana, och det kan ju kosta en del om man har otur.

Sen finns ju även möjligheten att importera bilen, men då bör man ju veta vad man pysslar med, och sen vet jag inte hur det är med garantier och dyligt. Man lär väl inte åka till tyskland för att laga bilen på garantin om man nu har fått någon. Det lär väl kosta mer än det smakar, för att inte tala om allt bök med att ta ledigt, åka dit, och allt annat som det medför.

Hur har ni köpt era bilar, genom firma eller privat, och varför ?

Mvh Peter

F

F.d. 14062

Guest
Sv: köpa privat eller genom firma, fördelar resp. nackdelar...

Vi köpte våran privat pga av priset, ca 75-100 tusen billigare än på en firma, var självklart noga med att kolla all dokumentation, gör en lista på frågor så du inte glömmer något, lycka till.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Köpt 3 husbilar de senaste 3 åren.
Alla är köpta osett.
2 privat och en från bilfirma - funka kanon alla gånger.
Lagt ca 10 % innan vid köpen.
De 2 som jag sålt är båda sålda osett.

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Köpt 3 husbilar de senaste 3 åren.
Alla är köpta osett.
2 privat och en från bilfirma - funka kanon alla gånger.
Lagt ca 10 % innan vid köpen.
De 2 som jag sålt är båda sålda osett.

Köpt husbil privat osett, det låter vågat tycker jag.

Du betalade 10% i förväg. Vad hade du gjort om det var något fel på bilen, eller om den var mycket risigare än du trott ? Bilder kan ju ljuga en hel del...

Säg att du hittat något som gjorde att du inte var villig att köpa den, och säljaren inte ville lämna tillbaka handpenningen för "ni hade ju kommit överens om affären". 10% på säg 800 000:- är ju lite mycket att bli blåst på...

Mvh Peter

F

F.d. 50036

Guest

Hej Peter

Du är välkommen att ringa mig om en Bürstner Argos 747-2. Jag har själv importerat en 2009 och har bara gott att säga om bilen. Därmed inte sagt att den är perfekt men har hittils inte hittat något som inte går att rätta till. Dessutom är vi ett gäng som alla åker Argos.

Du är välkommen att ringa mig dock tidigast söndag 18 sept (jag är på semester med Argosen). Jag kan ge dig all information du behöver.

Kul att hjälpa till, Torbjörn 070-652 85 15.

Carina & Hans

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
8781
Medlemskap
2025

Vi köpte våran privat säljaren var väldigt noga med alla papper och tog god tid på sig när vi tittade på den.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Köpt husbil privat osett, det låter vågat tycker jag.

Du betalade 10% i förväg. Vad hade du gjort om det var något fel på bilen, eller om den var mycket risigare än du trott ? Bilder kan ju ljuga en hel del...

Säg att du hittat något som gjorde att du inte var villig att köpa den, och säljaren inte ville lämna tillbaka handpenningen för "ni hade ju kommit överens om affären". 10% på säg 800 000:- är ju lite mycket att bli blåst på...

Mvh Peter
---------------------------------------
Har köpt och sålt båt och husbil varje år de senaste 6 åren - via Blocket.
Med många mejl och telefonsamtal kompletterat med kontakt med förra och ev förrförra ägaren så tycker jag det fungerar bra.
Är inte godtrogen eller dumdristig - tycker jag. :)
Har jag fått dokumenterat kvitton på service/ underhåll /reparationer mm så är det ju inte så mycket som kan hända - eller??
Det är ju trots allt en bil + en bodel - å fungerar allt så är det ok - tycker jag.
Ja jag är - efter noggrann undersökning - beredd att förlora handpenningen - för i praktiken så har jag redan köpt fordonet när jag lagt handpenningen - åtminstone i mina tankar.
Besiktade igår gamla Plåtisen och idag nya (-re) Plastschabraket - allt OK!
Bilprovningen har inget emot KCR-box eller "sirener" med olika ljud. :)
Lycka till med husbilsköpet.

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Hej Peter

Du är välkommen att ringa mig om en Bürstner Argos 747-2. Jag har själv importerat en 2009 och har bara gott att säga om bilen. Därmed inte sagt att den är perfekt men har hittils inte hittat något som inte går att rätta till. Dessutom är vi ett gäng som alla åker Argos.

Du är välkommen att ringa mig dock tidigast söndag 18 sept (jag är på semester med Argosen). Jag kan ge dig all information du behöver.

Kul att hjälpa till, Torbjörn 070-652 85 15.

Oj, snacka om snällt erbjudande ! :)

Detta forum är helt enastående.

Självklart tackar jag ja till erbjudandet.

Jag hör av mig, men inte innan söndag.

Ha en trevlig semester !!!

Mvh Peter

Toppen