• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny nu?

yzer69

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
Som man längtat.....och man varit redo att köpa sin allra första husbil.

Ja, då blir det krig och dieseln kostar snart 25kr litern. Man blir ju osäker på allt nu. Det har varit brist på husbilar, priserna är höga, vilket håll kommer de att gå, upp eller ner? O vem vet vart dieselpriset tar vägen?

Hur tänker ni andra, ska man avvakta världsläget? Känns som det kommer aldrig bli "normalt" igen. Deprimerande. Kanske just därför man behöver nåt kul?
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tja... Det är ju lite svårt att råda någon i dessa tider..
Speciellt när Putin säger en sak och gör precis tvärtom :msn_wall:

Men man kanske kan tänka såhär... Tar Putin Sverige så blir säkert alla dina pengar (Skr) helt värdelösa (om det inte är rubel du har) :twitcy:
Har du sen köpt en ny husbil så har du ju ett bra "kapital" där. :swoon:
Om du inte skulle råka få en rysk mesil eller en massa kulhål i din nya husbil :rolleyes: :twitcy:
Men värre blir det nog om man tänker köra söderut till värmen (som vi brukar) efter rsom man säkert får nya ryska reg skyltar (med en bild av Putin) :eek: :twitcy:
och du kommer nog bara att kunna köra inom ryskt territorium alltså österut, så se till att hb är välisolerad och klarar offroad körning (dåliga vägar österut) :twitcy:

Men sen finns det ju en stor fördel... när du slipper Sveriges höga diesel priser (diesel är billig i Ryssland) och sen kan man fylla sin HB med billig rysk vodka som ingen annan vill ha..:msn_drink: :twitcy:

Så jag tycker vi skall se lite positivt på saken :eek:... så löser det sig säkert..:twitcy:

Så lycka till ;) :bye: :swoon:

PS... Köp bara inte en dyr och lyxig, för då är risken stor att du drabbas av sanktioner och din husbil blir konfiskerat om du råkar komma utanför gränsen.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Förstår funderingarna.

Om läget fortsätter som nu.
- nya bilar kommer att stiga och få längre leveranstider pga kronkursen och leverantörerna påverkas av kriget.
- dieseln kan blir dyrare kortsiktigt .


Blir det värre, finns det nog ingen diesel kvar för oss privatbilister.

Å andra sidan är Ryssland under hårt ekonomiskpress vilket kan göra att denna konflikt är över om 6 månader.


Så om jag vore du, skulle jag….
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Bränslepriset torde inte ha så stor påverkan på ett husbilsköp. Om vi leker med tanken att dieseln snart kostar 30kr/L. Vi räknar med att en husbil i snitt drar 1,3L/mil och snittkörsträckan per år är ca 500mil. Den totala drivmedelskostnaden ökar då med 6500kr (från att dieseln kostade 20kr/L).

Personligen tycker jag soppapriset är på tok för högt, men inser samtidigt att för just husbilen är det en ganska marginell skillnad i totalkostnaden. Resonerade ungefär på samma sätt med malusskatten när vi beställde vår nuvarande husbil.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Nota Bene skrev
Personligen tycker jag soppapriset är på tok för högt, men inser samtidigt att för just husbilen är det en ganska marginell skillnad i totalkostnaden. Resonerade ungefär på samma sätt med malusskatten när vi beställde vår nuvarande husbil.

Jag får gratulera dej som har råd med ny husbil och bränsle.
För väldigt många är ökade kostnader ett problem hur kan man tycka att 6500 i ökad bränslekostnad inte är ett problem då bränslet redan ökat från 15 kr bara senaste åren.
Vi har många bland oss husbils ägare som inte äger någon skål med guldpengar för dom har tillvaron blivit tuffare.
Jag personligen har råd med detta men jag använder hellre mina pengar till fler och längre resor. En annan effekt som glöms bort är att ökade bränsle priser även ökar statens moms intäkter där finns ju utrymme för priskompensation.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag får gratulera dej som har råd med ny husbil och bränsle.
För väldigt många är ökade kostnader ett problem hur kan man tycka att 6500 i ökad bränslekostnad inte är ett problem då bränslet redan ökat från 15 kr bara senaste åren.
Vi har många bland oss husbils ägare som inte äger någon skål med guldpengar för dom har tillvaron blivit tuffare.
Jag personligen har råd med detta men jag använder hellre mina pengar till fler och längre resor. En annan effekt som glöms bort är att ökade bränsle priser även ökar statens moms intäkter där finns ju utrymme för priskompensation.
Självklart förstår jag att 6500kr inte är småpengar för alla. Jag säger bara att står man inför att köpa en ny husbil borde inte 6500kr/år i ökad kostnad vara avgörande.

Sen har alla olika ekonomiska förutsättningar att förhålla sig till. Och det gäller ju inte bara husbilsägandet.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Skönt att ha husbil om man måste fly landet till ett land med bättre försvar. Att fly med två väskor och och inte ha någonstans att bo måste vara fruktansvärt jobbigt som nu många av våra vänner från Ukraina har fått göra.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Alltid svårt att sia och särskilt om framtiden. Troligen går vi mot en lågkonjuktur med hög inflation. De senaste årens boom har gjort att tillverkarna utökat kapaciteten men efterfrågan kommer nog att sjunka, svårt att sälja nytt. En del som köpt de senaste åren kommer att bli tvungna att sälja och priserna på begagnat kommer sjunka. Pratade med min engelska svåger och hans uppvärmningskostnad med gas kommer att öka från 3000pund till ca 6000pund/år, så många i nere europa kommer att få det svårt och då är husbilen det första som åker.
Så vänta till hösten och se om fynden börjar komma.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Skönt att ha husbil om man måste fly landet till ett land med bättre försvar. Att fly med två väskor och och inte ha någonstans att bo måste vara fruktansvärt jobbigt som nu många av våra vänner från Ukraina har fått göra.
Vart har du tänkt åka då till Kina eller USA?
 
Toppen