• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa ny bil i Tyskland

F

F.d. 21685

Guest
Sv: Köpa ny bil i Tyskland

Hej!

Du betalar inte den Tyska momsen utan den Svenska då du kommer hem, sedan skickar du en bekräftelse till det Tyska företaget att momsen är betald. De finns de Tyska företag som har "kört" att du får tillbaka den tyska momsen då bilen är förd ur "riket",,,det har visat sig väldigt svårt att få tillbaka den vid ett senare tillfälle.

Handla av en seriös handlare så vet han redan allt hur det fungerar.

//mats

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag har varit i kontakt med flera husbilshandlare i Tyskland angående den tyska momsen vid nybilsköp. Somliga går inte med på att sälja utan att man betalar tysk moms medan andra gör det. Jag tycker nog att man bör kolla detta noga innan man åker. I mitt fall blev det en lätt begagnad, mer än 600mil och registrerad i Tyskland mer än 6 månader och då blir det bara tyska moms 19% och ingen Svensk 25%.

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025

Jag har köpte en ny husbil 2010 i Tyskland, då man i Sverige inte fick fram den modell jag var ute efter. Jag hadlade med en av de större försäljarna av just Carthago i Tyskland, Moser Caravaning i Mainz. Då jag tog kontakt med dem, kunde de leverara en nya husbil innan den Tyska semesterstängnigen. Jag hämtade den nya husbilen i början på augusti månad och med momsen löstes på ett enkelt sätt. De höll inne med en del av registreringspapperna, tills jag kunde redovisa för företaget, att jag betalt den svenska momsen, sen fick jag tillgång till registreringspapperna.
Jag är helt nöjd med affären med just detta företag.:):):):)

F

F.d. 5831

Guest

Sådant tillvägagångssätt verkar vådligt. Att först betala moms i Sverige utan att fått "alla" handlingar. För att kunna registrera sin husbil hos BP måste man väl lämna in en komplett ansökan med alla erforderliga handlingar till transportstyrelsen och fått den godkänd där. Gissar att man i annat fall får svar om att ansökan är ofullständig. :wub:
Vad händer om handlaren ej infriar alt. själv saknar alla handlingar eller i värsta fall att denne handlare går omkull under tiden?:twitcy:

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025

Är det ett bättre alternativ att först betala den Tyska momsen och sedan efter att ha betalt in den Svenska, begära återbetalning för den Tyska. Själv tycker jag det är mer vanskligt med den lösningen. Det finns risker med många affärer både hemma och utomlands. Det gäller bara att minimera dessa så långt det är möjligt.

F

F.d. 21685

Guest

Är det ett bättre alternativ att först betala den Tyska momsen och sedan efter att ha betalt in den Svenska, begära återbetalning för den Tyska. Själv tycker jag det är mer vanskligt med den lösningen. Det finns risker med många affärer både hemma och utomlands. Det gäller bara att minimera dessa så långt det är möjligt.

Det måste vara helt normalt att inte betala den tyska momsen, för att därefter betala den svenska så fort man kommer hem. Staten kommer se till att du betalar den svenska momsen på ett eller annat sätt. Jag antar att det är svårigheter att besikta utan att ha gjort rätt för sig...:wink:

//mats

F

F.d. 21685

Guest

Köp av bil och motorcykel
Vid köp av nya fordon såsom bilar och motorcyklar betalar du moms i ditt hemland. Du är skyldig att anmäla köpet till Särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25 procent av bilens pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:

det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader
Exempel på när en bil betraktas som ny:

500 mil och 5 månader
500 mil och 2 år
700 mil och 5 månader

//mats

F

F.d. 55397

Guest

Vissa husbilshandlare säljer en ny bil med dina specifikationer o val/ tillbehör, men behåller den i 6 månader o hyr ut den under tiden

Sen kan du importera en begangnad bil.

Enligt diksussionerna ovan så är det bra att handla med företag med goda recensioner på t. ex. Husbilsklubben

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Många lägger ut sina uthyrningsbilar på mobile.de under uthyrningssäsongen, vill man ha en av dessa så är det bara att skriva kontrakt och vänta på att den blivit 6 mån gammal/uthyrningssäsongen är över. Dessa bilar är oftast välutrustade, man spar en bra slant på ett redan lågt nypris, eventuella småfel upptäcks under uthyrningen.

Peter :)

Toppen