• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köpa i Tyskland

F

F.d. 8885

Guest
Eventuellt blivand husbilsägare som undrar om det är så mycket billigare att köpa husbil i Tyskland och om det är värt besväret
Enkelt och få den regad till svensk

Nyfiken som bara den på å bli husbilsägare .

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: köpa i Tyskland

Med rätt kunskaper och vid köp av en dyrare bil kan du helt klart spara en slant.
Dock är det ju inte förens du säljer du vet om det blev en bra affär.

Problemet som jag såg det var att finna den rätta bilen och sedan på chans åka för att spana skicket. Man hinner ju inte kolla så många bilar innan det blir mycket åka.

Nöjer man sig däremot med en viss typ av bil som man sedan planerar att sälja efter en säsong eller två är det ju lättare.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Eventuellt blivand husbilsägare som undrar om det är så mycket billigare att köpa husbil i Tyskland och om det är värt besväret

1200:- vill jag minnas att det kostade att regga den, 700:- för ursprungskontroll.
Sedan tillkommer kostnader för flyg, hyrbil, exportskyltar etc.

mobile.de är utmärkt att söka husbil på. 100'-400' billigare på jämförbar/samma husbil jämfört med Sverige är inte ovanligt, självklart beroende på hur dyr/gammal du har tänkt dig.

Vi köpte osett, betalade i förskott hos rc reisemobil i Mannheim, kan rekommendera dom varmt.

Peter :)

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025

Hej

Helt klart lönar det sig att handla husbil i Tyskland! Men man får vara beredd på att lägga tid på mobile.de för att leta upp intressanta bilar, och sedan etablera en bra kontakt med handlaren. Kan man lite tyska så underlättar det. På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa allt om vilka papper mm som krävs. Det kan verka krångligt men man får lön för mödan. Vår första husbil köpte vi i Tyskland till ett pris cirka 200.000 lägre än i Sverige med flyg, hotell och omkostnader (ungefär 15.000 kr) inräknat. Vi sålde den efter tre år och då hade vi kört 3000 mil, och vi "förlorade" 30000 kr. Det finns mycket att läsa om import på forumet, och det kan vara till bra hjälp.
Lycka till!

Ingegerd och Bo-A

F

F.d. 56076

Guest

Eller så flyger du ner till Frankfurt, hyr en bil och tar några stora väletablerade handlare. Visserligen sparar du inte lika mycket som du skulle kunna göra exempelvis hos de lite mindre tyska handlarna ute på tyska landsbygden, men du slipper garage-handlare och kan köpa med lugnare själ... eller så kollar du runt här vilka handlare som rekommenderas av medlemmarna. :) Vilket fall som helst så sparar du rätt mycket. Kolla efter mobile.de på Appstore/Google Play

F

F.d. 8885

Guest

Tackar så mycket för era svar. Ska bli intressant å kolla sidan/sidorna ni tipsa om :spinny:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Låga mil betyder inte alltid att bilen är i nyskick, söderöver finns det dom som bor å sliter på inredningen, fast bilen står still..

Många mil betyder inte alltid att bilen är i dåligt skick, det är lastbilar vi pratar om så 15000 mil är ingenting..

Om det stämmer, vet jag inte....
Det var det säljaren sa som vi köpte våran husbil av och han importerar bilar hela tiden..

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Köp inte för att sälja. Blocket är fyllt av bilar tillsalu. Prutmån.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag köpte en Knaus box star -06 i Tyskland för 4 år sedan. När jag sedan bytte in den efter 4 år fick jag samma som jag hade gett. Prisskillnaden var så stor att jag körde 4 år gratis.

Nu var det iofs en Plåtis. Vill du ha en större bil kolla på blocket först, där kan du göra kap likvärdiga med Tyskland.

Toppen