• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa Hymer?

F

F.d. 50074

Guest
Hej!
Vi har varit och tittat på en Hymer B 524 2001 (helintegrerad) som gått 12 000 mil och är erbjudna att köpa den för 220 000 kronor. Skulle vara intressant att höra era spontana åsikter om det, är priset vettigt? Och är det något speciellt man ska tänka på och kolla upp när man köper en Hymer?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Köpa Hymer?

Jag tror att dessa hymer var och är bilar med en fin kvalite, sen är det bara att kolla det vanliga;
Fukttestad? Servicehistorik, när är kamremmen bytt, dessa bilar har en lastvikt på runt 500kg stämmer det? Kontrollväg!
500 kg kan räcka om man inte vräker in en massa grejer för det blir fort vikt:oops:
Tänk på att ALLT minskar på dessa 500kg, typ vatten,bränsle, passagerare, markis, ja allt egentligen.
Men som sagt 500 kg kan räcka....

F

Fredrik-s

Guest

Hej
Vi köpte nyligen en Hymer b584 från 1999 och är mycket nöjda, priset är kanske i överkant om du skall handla från privatperson men skicket och utrustning avgör priset.

Kolla Kamrem och hurvida det är den nyare växellådan i den, jag förmodar att det är en Fiat?

Hälsningar.. Fredrik

F

F.d. 29954

Guest

Det är vad jag vet den äldre växellådan i den. Den bytes till en starkare halvvägs 2002. Alltså bör du kolla lådan noga, fråga Jankro...

F

F.d. 50074

Guest

Anders: jo stämmer. Man kan lasta 560 kg. ärdetnormalt eller för lite? Vi är två personer.

F

F.d. 50074

Guest

Fredrik och afghan: googlade detta med växellådan och vad jag förstår är det femmans växel som kan krångla? Men hur undersöker man om den är ok?

Fredrik, vad tror du vore ett mer rimligt pris?

Tack snälla för att ni svarar!

F

F.d. 29954

Guest

Du kan läsa här i forumet om ämnet, sök på växellåda fiat ducato. Jag tror att de aktuella modellerna är årgång 1996 - 2002 och 2,8 diesel motorn. Finns mycket att läsa. Annars är hymer en sund konstruktion, vill minnas att den har galvad chassi också. Jag skulle vara noga med att den är under 6 meter lång om du kör mycket/ofta utomlands, (minskar irritationen)

F

F.d. 50074

Guest

Tack för tips men nu har jag sökt utan att hitta något om hur man undersöker om växellådan - femmans växel - börjar bli dålig. Någon som kan tipsa mig om hur man gör? Hoppas!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, om det är en 2001 så borde det vara det äldre chassit -95 till -2002, och därmed den äldre lådan som har en tendens :rolleyes: att bråka med femman.
(På den lådan ligger femman till höger och bakåt. På den nyare lådan som kom ca.2002 så ligger backen åt vänster och framåt, men då är även hela bilkonstruktionen nyare.)
Inget större problem i.o.f. med nya delar för några tusen från internet och lite arbete, eller komplett dyrare sats från Sverige med montering, så funkar den utan problem, om man vill byta redan när man ser slitage, i stället för att vänta (om det nu inte redan sitter nya delar i lådan). Man kan även passa på att växla om femman lite för bättre kraft och hållbarhet.

Du har inte nämt vilken motor som sitter i bilen.
2001 fanns det lite fler varianter på motorn än några år före eller efter.

Ev. några få med 2,5 Lit. motor med cat. och elektromekanisk BOSCH pump.

Eller 2,5 Lit. med mekanisk bränslepump.

Eller 2,8 Lit. med mekanisk bränslepump.

Eller 2,8 Lit. med elektronisk insprutning, JTD. Som är starkast av motorerna original, och går även att montera en trimbox i.

Måste återkomma senare i brist på tid nu, om kontroll av lådans femma om ingen hinner före, för det räcker med några länkar till tidigare trådar.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 50074

Guest

Hej igen!
Nu har vi bestämt oss för Hymern, hämtar den nästa vecka. Har haft kontakt med tidigare ägaren och han har haft bilen i tio år och säger att han aldrig haft problem med växellådan. Så nu är det bara att hålla tummarna för att den fortsätter hålla. Annars får vi väl lösa problemet när det dyker upp. Vi har fått pris på att det skulle kosta 7 - 9 000 kronor att laga. Mycket pengar, men vi är liksom hjälplöst förälskade i just den här husbilen och såg ingen annan utväg än att köpa :)
Så håll tummarna för oss nu, att den fortsätter hålla några tusen mil till.

F

F.d. 50069

Guest

GRATTIS:)
Så nu är det bara till att bli fullvärdiga medlemmar här då:confused:

Ställ lite frågor om växellådan, jag menar hur den skall skötas bäst för att hålla!
Några överfyller lådan med några deciliter olja, sen kanske man kan lyxa till det med någon finare olja, tips kommer nog;)

En sak är jag säker på iaf, och det är att ni aldrig skall segdra på hög växel! Låt motorn och växellådan jobba lätt ihop. Peta inte i femman under typ70-80 km. Aahh, det märker ni!

F

F.d. 50074

Guest

Tack, ja vi är så förväntansfulla att ni nästan spricker :) Nästa onsdag blir den vår, och vi längtar!
Har läst lite om detta med att fylla växellådan med mer olja, ska undersöka detta närmare och se om någon kan hjälpa oss med att fixa det. Och segdra har vi också läst på en del om att vi inte ska göra.
Tusen tack för att ni finns därute och peppar och hjälper!

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Bli medlem.:)

Ställplatslistan värderar vi otroligt högt, ovärderlig för oss nybörjare som inte hittat guldkornen ännu.
Det finns appar och annat men vår egen ställplatslista är bäst av det jag testat.

Toppen