• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa husbil

J

Jondalar

Guest
Hej !

Vi har bestämt oss för att köpa husbil, en "Plåtis" tror vi passar oss bäst. Vi har ca 400 tusen att lägga på den.

Har tittat på några stycken men vet inte vad som är bäst eftersom vi inte har någon erfarenhet alls och är ganska "teknikokunniga".

Verkar finnas många FIAT:ar men motsvarande Citroen är billigare. Varför ?

Pössl/Adria/LMC ?

Ska vi välja en äldre årsmodell som gått lite eller en nyare som gått mer ?

Något man ska undvika eller absolut tänka på vid köp ? Vad ska vi kolla ?

Någon snäll och kunnig som vill/kan ge oss lite råd ? Vi är mycket tacksamma för alla tips och informationer.

Vi har just betalat in medlemsavgiften och ser fram emot samvaron här på sidan som verkar vara konstruktiv och generös.

Hälsningar Jondalar

P.S. : hoppas att vi ses på vägarna mycket snart !! Vi längtar !!

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Köpa husbil

Välkomna!

Ni har ju redan gjort ett antal val (sen finns det argument för o emot)

Layout/möblering: Vad är viktigt med
bältade platser,
Utformning av köket, utrymme, kyl/frys?
toa/dusch
sängarna
Förvaring

Sen är utvärderingskriteriet "känslan" nog så viktig åxå!

Ålder är en smaksak, nytt är nytt (eller nyare), maskinellt så brukar det inte slita så hårt, däremot tar åldern- dvs även det mycket en smaksak.
Man får mer för en "dyr" äldre än motsv "billigare" modell om än ny, sen är slitaget naturligtvis större på den äldre, hur viktigt är det?

Kamrem kan vara en ålders parameter, kedja har sina fördelar

J

Jondalar

Guest

Hej SunCitygirl !

Tack för intressanta och värdefulla tankar. Vi funderar.

Ska kolla det där med kamrem/kedja. Är det likadant på alla märken ? T.ex. FIAT/Citroen ?

Tack tills vidare !

Hoppas att vi ses på vägarna snart !

Mvh Jondalar

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ni bor ju nära Sveriges största plåtishandlare. Utan byte kan ni pruta duktigt och få en i stort sätt ny bil. Lycka till!

J

Jondalar

Guest

Hej Wberger!

Tack för tipset. Jag antar att ni menar han i Pukavik.
Men fortfarande, hur ska man välja och vad är viktigt ? Och vilka märken ska vi undvika ? Vi har ingen erfarenhet alls av sånt här.
Hälsningar Jondalar

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

En hel del relevant info finns här om du söker på ordet "plåtis".
Jag känner inte till något speciellt plåtismärke som man ska undvika. Det handlar nog mer om att spana in det man gillar i form av planlösning mm.

Själv kollade jag mycket på mobile.de (Kastenwagen = Plåtis) innan beslut. Där kan man få en bra uppfattning av utbud och prisbild samt vilka alternativa modeller som finns på marknaden.

"Kastenwagen Jahrbuch" är också en bra källa till mer plåtisinfo.

En annan intressant kanal är kastenwagenforum.de

J

Jondalar

Guest

Tack Dankarsson !

För bra tips på sidor att kolla. Vi jobbar för fullt med dom !

Ska strax söka på "Plåtis" här också. Hade inte fattat att det fanns en sådan sökfunktion men nu har jag hittat den.

Tack för hjälp !

Jondalar tillsammans med IT-medhjälpare !

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hej Wberger!

Tack för tipset. Jag antar att ni menar han i Pukavik.
Men fortfarande, hur ska man välja och vad är viktigt ? Och vilka märken ska vi undvika ? Vi har ingen erfarenhet alls av sånt här.
Hälsningar Jondalar

Just det. Många har haft svårigheter med handlaren förmodligen mest för oviljan att ta in begagnat. Har ni inget inbyte är det en guldsits , men glöm ej pruta.
Åk runt och titta och lär , finns många handlare också i norra skåne.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Kul att du går i husbilstankar.

Vi har en Plåtis och har tidigare haft en annan Plåtis.

Efter vi haft vår 1:a (Knaus Box Star 5,59m) i 4 år funderade vi på vad vi tyckte var viktigt när vi skulle byta upp oss. Vi köpte då i Pukavik en ny Pössl Roadcruser.

Egentligen var vi ganska nöjda med vår gamla, men vi var irriterade överkylskåpet som var nere på golvet. Och även om vi tyckte att det var charmigt och mysigt med en tvärbäddars så är det skönt med långbäddars med enkelsängar.

Dvs
1. långbäddar
2. normalhögt kylskåp

Lite bonus blev det också när vi bytte ex:
- 120 liter diesel tank
- automatiskt trappsteg
- myggnät i skjutdörren
- Ny bil

Era 400 pengar räcker nog rätt långt. Min kostade 479 ink moms ny.

Lycka till i er jakt. Ni har ju en handlare i närheten som nu kan smygkika lite på. Han har nog bäst utbud av Plåtisar i Sverige.

Ps! Om ni köper i Tyskland en 6 månaders som gått 500-600 mil. Ofta uthyrningsbilar som finns till försäljning på hösten. Då har ni 100000 över att köpa solpaneler och annat sköj.

Senast ändrad:
Toppen