• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa husbil

F

F.d. 30179

Guest
Hej!
Vi är en familj på två vuxna samt två tonårs barn, som åkt husvagn vinter som sommar i 12år. Campat i Italien som längst o varmast samt Åre som kallast.
Vi har sålt husvagnen idag! Tänkt att att köpa husbil, jag skulle vilja ha en intregertad
husbil med garage, ac, dragkrok. Hittat en Rapido med detta med MB chassi.
Års modell 2007 5400 mil, mycket pengar men min fråga är öm kvaliten på Rapido är det ok, e ju van vid svensk Polar kvalite(Superbra). ?

F

F.d. 24837

Guest
Sv: Köpa husbil

Gillar man färger och planslösning så är Rapido helt ok.
Nyfiken bara, har du tänkt köpa i Sverige eller spara 100.000 kr och importera själv?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Oavsett vilken modell och märke du väljer (nästan) så håll koll på lastvikten!

Om ni skall åka fyra vuxna med bagage så kommer de flesta bilarna på marknaden att falla bort pga låg lastförmåga.

Fyra pers = 300-400+ kg, lägg till bagage så är du snart uppe i 600 kg som du kommer att ha med dig.

Map kvalitet, så är husvagnar smäck och pappslöjd jämfört med husbilar.
Möbler, sängar skåp osv är även i det allra billigaste husbilarna bättre än i det dyraste husvagnarna. (Utom i Kabe, där det är samma smäck i hubilarna)

Rapido är enligt mig ett bra fabrikat, inte på något sätt bäst, men OK massproducerad bil. (otrologt fin inredning i det lite äldre bilarna,med massiva luckramar osv.)

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Varning!

Kolla lastvikten! Min erfarenhet är att lastvikten på Rapido med MB-chassie är ibland i princip obefintlig. Två vuxna samt två tonåringar kräver absolut minst 500-600kg i verklig lastvikt och den skall ni kolla(väga) själva. Lägg inte ut en massa pengar på en husbil som ni inte kan nyttja utan att vara rädda för att åka dit för övervikt.
Kolla noga!!!!!!!!

Oj, vi la visst in liknade inlägg samtidigt, fast skit samma en påminelse i detta ämne gör inget.

F

F.d. 30179

Guest

Hej Igen.
Tack för alla bra svar. Rapidon har tjästevikt på 3200 och totalvikt på 3860, men den har igen ac så det tänkte jag efter montera den i så fall så det ökar ju tjänstevikten tyvärr.
Sen hittade vi en Hymer idag på Blocket med totvikt på 4 ton som hade allt som vi tänkt men den har tjänste vikt på 3600 så det blir ju bara lastvikt 400. Detta var svårt att hitta något bra tycker jag (till en vettig peng).
//Mats

F

F.d. 55416

Guest

Har funderingar på en Rapido 966M. Där är totalvikten 3880 och tjänstevikten är 3270, vad brukar skilja till den verkliga tjänstevikten mot det som står i brochyrerna förutom förståss det som man laggt till i form av markis, solceller och allt annat som man beställde bilen med?
:mcride:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Här frågar en person efter bra råd för att köpa husbil, och genast är det några som skall övertyga honom om var han skall leta. Återgå gärna till trådens ämne och ge honom goda råd om husbilar i stället! :wideeyed:

F

F.d. 24837

Guest

Här frågar en person efter bra råd för att köpa husbil, och genast är det några som skall övertyga honom om var han skall leta. Återgå gärna till trådens ämne och ge honom goda råd om husbilar i stället! :wideeyed:

Tips om var man köper husbilen billigast är väl bästa rådet av alla.
Vad är problemet?

F

F.d. 50069

Guest

Har funderingar på en Rapido 966M. Där är totalvikten 3880 och tjänstevikten är 3270, vad brukar skilja till den verkliga tjänstevikten mot det som står i brochyrerna förutom förståss det som man laggt till i form av markis, solceller och allt annat som man beställde bilen med?

Hej Staffan
Det vet man egentligen inte innan man har gjort en egen vägning. Lita inte på vad som står i några papper.........väg själv!

F

F.d. 55416

Guest

Anders, tack för ditt svar. Ja det är så dags då, om man beställt en bil på hösten och får den levererad till våren när man skall ut ock åka, det bästa är i såfall att köpa en som finns hos en handlare som man innan köp kan åka och väga, men då är risken att man inte får den utrustning som man vill ha när det gäller motor, växellåda och klädsel, det andra går ju att ordna. Kan det skilja så mycket mellan två identiska bilar?

F

F.d. 24837

Guest

Anders, tack för ditt svar. Ja det är så dags då, om man beställt en bil på hösten och får den levererad till våren när man skall ut ock åka, det bästa är i såfall att köpa en som finns hos en handlare som man innan köp kan åka och väga, men då är risken att man inte får den utrustning som man vill ha när det gäller motor, växellåda och klädsel, det andra går ju att ordna. Kan det skilja så mycket mellan två identiska bilar?

Få in i kontraktet att bilen max får väga en viss vikt annars har du rätt att häva köpet..

F

F.d. 30179

Guest

Hej igen,
Vi har idag varit och tittat o känt på en Hymer 614sl års 2008.
Den var jätte fin med fullservice bok o allt,
Det var ett Fiat chassi med 160hk, är det kamrem eller kedja på en sådan tro?
Är det något annat som är känsligt på en sådan bil eller är det tysk kvaltet?
Är det någon som har erfarenhet om detta?
//Mats

F

F.d. 24837

Guest

Även om du inte är intresserad av att importera själv så kika efter en motsvarande bil på mobile.de och jämför priserna, tänk på att det går att pruta rätt duktigt på begärda priser även i Tyskland..
Jag hittade direkt 2st från 2009 som kostar ca 400.000 SEK, vad begär dom för bilen du kikat på?....

F

F.d. 30179

Guest

Hej!
Han begär 590000:- men den är värkligen FULLMATAD med utr.
//Mats

F

F.d. 24837

Guest

Hej!
Han begär 590000:- men den är värkligen FULLMATAD med utr.
//Mats

Man får sjukt mycket utrustning för ca 170.000 kr.....
Dessutom 09:eek:r de i Tyskland.
Gissningsvis så sparar du minst 80-100.000 kr på att köpa i Tyskland efter att du monterat på likvärdig utrustning.
Nåt att tänka på för det är busenkelt att importera själv och det går som sagt att pruta skapligt på begärda priser på mobile.de
Nu är ju som grädde på moset euron dessutom snorbillig :D

Toppen