• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil

F

F.d. 6527

Guest
Har idag en KABE SMARAGD husvagn. Tänkte att byta till en husbil. Det är svårt att hitta rätt. Mina krav är att husbilen skall ha vattenburen värme och golvvärme. Vad finns det för alternativ till KABE TRAVELMASTER?
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Köpa Husbil

Hej!

Du har Nordik, Cabby, Niesmann, Dethleffs, Concorde, Carthago de var några flera med
Aldevärme.

/Gunnar
 
F

F.d. 6527

Guest
Sv: Köpa Husbil

Jag hade tänkt mig att importera Husbilen från Tyskland. Då blir det genast lite knepigare vilket man skall välja. En del av märkena faller bort. Hur beskriver man, att Husbilen innehåller vattenburen värme?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Köpa Husbil

Hörde att det går åt andra hållet nu billigare i Sverige Tysken köper här :confused:
Någon hade tagit hem bilar visserligen personbilar, han har sålt tillbaka dom flesta :D

Gurra
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Köpa Husbil

:mad: Håller helt med .kan ju inte vara någon större affär med egen import idag .
Svenska kronan har ju inget större värde ute i Europa .
:rolleyes: Spelar det ingen roll vad bilen kostar finns det ju en hel del att välja mellan om du ska köpa nytt . För en billigare peng kan du ju annars få en med nya kombi pannan gas/el luftburenvärm och elslinga i golvet .
Själv har vi Luftburen dieselvärme kombinerat med gasoldriven vv-värmare och elslinga i golvet . Använder bilen året , bor i dom kallare delarna av Sverige men än har vi aldrig behövt frysa när vi varit ut och åkt . Kan tillägga att står jag på en camping och har tillgång till el kör jag en värmefläkt på 1000-2000 watts effekt med termostat då behöver jag bara stötta med diesel värmen när det blir riktigt låga ute temperaturer . :p För oss funkar den här lösningen klockrent , och inte behöver vi oroa oss om att gasolen ska ta slut mitt i natten heller .
:D Rulla Lungt .
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Köpa Husbil

I Tyskland används t.ex. något av följande för vattenburen värme:
* Alde Gas-Warmwasserheizung
* Alde Wasserheizung
* Warmwasserheizung
* Wasserheizung

Vattenburen värme finns nästan alltid i:
* Niesmann-Bischoff
* Carthago
* Concorde
* Phoenix

Mindre ofta i:
* EuraMobil
* Hymer
* Burstner
* Frankia
* Dethleffs

Men det finns fler som har vattenburen värme, sedan är det ju inte alla tillverkare som erbjuder vattenburen värme på alla modeller utan bara på ett fåtal.
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Husbil

Som David sier de fire store har nesten alltid Alde, eneste unntaket jeg kommer på er N+B Arto som kan leveres med Thruma luftvarme. Selv denne er i Tyskland hovedsaklig med Alde, men i Frankrike, Italia og Spania nesten alltid med Thruma. En med Thruma er 15 kg lettere og 3000 EURO billigere ny.
 
F

F.d. 6527

Guest
Sv: Köpa Husbil

Vad jag kan utläsa, är att endast de dyrare bilarna har vattenburet värmesystem.
Det är oerhört värdefull information som jag får.


Just nu befinner jag mig nere i Portugal med min KABE SMARAGD. Lever oerhört komfertabelt i denna. Har varit här i 5 år på samma plats. Och nu sedan Oktober.
Åker hemåt i slutet av april. Har ni frågor eller intresse av att veta mer, så kan vi öppna en tråd för denna.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Köpa Husbil

Hej!Det viktigaste med god komfort i en husbil om den skall användas året om är dubbellgolv, där ligger allt frostfritt,samtidigt som man har golvvärme,plus utrymme för bagage.
 
F

F.d. 6527

Guest
Sv: Köpa Husbil

Det låter som en TRAVEL MASTER. Har lyssnat med olika husbilsägare här nere Portugal. Den (de) som har en sådan, har de minsta problemen. Bilar med luftburen värme, tycks för mig, ha stora problem med cirkulationen. Med olika mögelskader som följd. Under sängar, duschutrymme, vid rutor och skåp. Det kanske blir så, då man använder bilen konternuerligt. Trampar kanske många på tårna nu. !!!!!!!!!
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Köpa Husbil

Hej igen!Tror nog att rätt monterd luftburen värme i dubbelgolv håller fukt o mögel mer borta än vattenburen där det alltid finns risk för läckage.Luftburen värme är ju torrare, borde hålla bilen friare för fukt?
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Köpa Husbil

:rolleyes:Hej jag har haft och har husbil med luftburen värme , har aldrig upplevt några problem med cirkulationen och aldrig heller har jag haft mögelproblem i någon av våra husbilar trots att vi använder dom året om .
Skulle därför vara roligt om du kunde presentera någon form av faktaunderlag som styrker dina påståenden .
Som ett litet PS vill jag påminna dig om att vi som åker under årets alla årstider till övervägande del äger bilar med luftburna system .
:D Rulla Lungt .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Husbil

Når det gjelder fukt og mugg så er rett montering viktigere enn hvilket varmesystem som brukes. Endel produsenter glemmer at det trengs luftgjennomgang langs veggene, spesiellt bak overskap. Dette fører til kondens og problemer.

At mange av oss foretrekker vannbåren varme har mer med behag, det er vesentlig mindre lyd fra sirkulasjonspumpen enn fra viften i et luftbårent annlegg. Et riktig innstallert Alde system gir en mykere og jamnere varme enn luftvarme, men det tar litt lengre tid før varmen begynner å komme.

Har sett biler med feilmontert Alde, typisk et resultat av at det er en av de første modellene med Alde fra produsenten. De har lett for å bruke for få konvektorer eller glemmer å sørge for luftgjennomstrømmning over konvektoren.
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Köpa Husbil

Hej. Jag har haft en bil med luftburen värme, men bytte den till en Cabby med vattenburen värme. min fru o jag fann följande nackdelar med luftvärme. Ojämn värme, kallt på golvet och olika värme beroende på var man var i bilen. Vi fick dessutom dieselvärmare, som värmer upp både bilmotorn och värmesystemet. Dssutom fick vi värmare undr stolarna med fläktsystem, som värmer hela kupen. Vi har inga problem med att ha bilen fylld med vatten på vinterresorna eftersom tankarna ligger i utrymmet mellan golven, som är uppvärmt.Men detta koster gasol. Om man vill ha 22- 24 grader i bilen varar en tub ca en vecka. Vi tänkte åka till Portugal i sommar och är tacksamma för tips.
Rolf o Marianne
 
Toppen