• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil, råd angående rost?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag var precis och kollade på denna husbil Кемпер Fiat Ducato, 1999г., ID:9157090 - Обява Продава Каравана

Allt var i stort sett bra med den. Motorn var pigg vilket varit svårt att hitta i samma prisklass, 116hk, den var väl underhållen och så vidare (förutom rost på ett ställe i ramen, vilket är det jag undrar över).

Så ni kan se på denna video, (tyvär så blev det inte bättre videokvalité än så, hoppas tillräckligt syns ialafall), så är det rost på ett ställe i ramen. Jag hade en bekant med mig som har lite erfarenhet som trodde att det går att åtgärda genom att svetsa och att problemet inte var för djupt. I övrigt så fanns det inte mycket rost på fordonet.

Vad tror ni, är detta någonting allvarligt eller något som kan åtgärdas? (Det är den första sekunden på videon som man ser hur det ser ut). Om det varit första husbilen jag kollat på så hade jag nog dragit mig för det, men, efter att ha kollat på 2 andra så verkar det inte vara ovanligt alls med sådan rost när fordonet är 20 år gammalt.

Video länkas nedan.


Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Min erfarenhet är att om man lätt hittar rost på ett ställe så kan man räkna med att det finns mer på gömda ställen som kan vara svårt att se.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Ja kan du svetsa själv så finns det duktiga som kan
Ok. Tack för tipsen.

Det är en '97 förresten, inte 99 som det står i annonsen. Men jag kollade på en 2000 fiat ducato för samma pris, men den hade också lite rost samt lite andra problem så jag tycker denna från '97 verkar fräschare.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jasså. Varför då då?

Tror du att det går att åtgärda med svets då, just den rosten? Jag kikade i övrigt efter rost, samt tänker nog magnettesta innan jag eventuellt köper fordonet.
Det enda som är magnetiskt på en husbil är just chassit. Jag misstänker att du letar efter fusklagningar? Om någon har fusklagat chassit så är det nog inte plastat ihop.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Detta fordon är ej relevant längre.

Förövrigt så har jag gjort bakgrundskontroller på två andra husbilar med hjälp av reg / chassinummer.
Den ena var nedskruvad från 26.000 till 13.000 mil.
Den andra var krockad i tyskland precis innan import till BG, kostnader uppskattade till 15.000 - 20.000 euro och säkerligen fixat till billigt. Jag tyckte det var märkligt att förarstolen satt löst när man vickade på den...

www.autodna.com så kan man betala en summa, 150kr kostade det, så ser man fordonshistorik i även Tyskland. Det som annars ska vara svårt att få tag på av vad jag läst på internet? Man får se vad för typ av info som finns tillgängligt om fordonet innan man väljer att betala eller ej.
 
Senast ändrad:
Toppen