• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa husbil i Tyskland

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024
Läser med stort intresse alla berättelser om husbilsimport från Tyskland. Har gjort en del jämförelser själv och kan konstatera att det rör sig om ganska mycket pengar att tjäna på att importera kärran. Kommer nog att göra detta själv när det blir aktuellt.
Det finns dock ett litet problem som jag ser det: De tyska beskrivningarna av utrustning kan vara svåra att förstå. En del kan man ju med lite fantasi klura ur själv men ibland går i.a.f. jag bet. Så nu undrar jag om det finns någon som är bra på tyska och kan översätta en del av de uttryck som finns i annonserna. Här kommer en del uttryck som jag inte har lyckats fundera ut:
SOG
Tempomat
Unterflurkästen
Zanriemen
Tresor
Aufbatür
Tandemachse
Doppelboden
Ersatzrad
Heckleuchtenträger
Hubbett ( sittgrupp?? )
Teppichboden
Gasfernanzeige
Flachfernsehgerät
Nebelscheinwerfer

Ja det var en del av de uttryck som förekommer i tyska annonser. Jag har försköt med olika översättningsprogram på datorn men de tar i allmänhet inte upp specialuttryck som det är frågan om här. Ser fram emot att få en del förklarat av er som är bra på tyska.

:yes:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa husbil i Tyskland

Håper det går bedre med en forklaring på norsk:
SOG - ventilasjon av toalettet slik at en slipper å bruke kjemikalier
Tempomat - fartsholder eller cruisecontroll
Unterflurkästen - lagerrom under gulvet
Zanriemen - tannreim
Tresor - sikkerhetsskap? (ikke 100% sikker på denne) - ordet selv betyr sikker.
Aufbatür - dør i bodelen
Tandemachse - dobbel bakaksel ( av mange betegnet som boggi)
Doppelboden - dobbeltgulv
Ersatzrad - reservehjul
Heckleuchtenträger - innrammingen av baklysene
Hubbett ( sittgrupp?? ) - senkeseng foran på helintegrert, senkes neg over forsetene.
Teppichboden - teppegulv
Gasfernanzeige - fjernavleser for mengden med gasol
Flachfernsehgerät - flatskjerm-TV
Nebelscheinwerfer - tåkelykter

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024

Haha, Knut, du är en klippa. Vilket snabbt svar, TACK Så Jättemycket.

Men så kommer vi till nästa problem, översättning från norska till svenska, hehe

Tåkelykter antar jag betyder baklyktor??

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

SOG = Toatankventilation
Tempomat = Farthållare
Unterflurkästen = Förvaringsytrymme under golvet
Zahnriemen = Kuggrem (här kamrem)
Tresor = Kassaskåp
Aufbautüre = Bodelsdörr
Tandemachse = Tandem- eller boggiaxel
Doppelboden = Dubbelgolv
Ersatzrad = Reservhjul
Heckleuchtenträger = Bakljushållare (plastpanel i vilken bakljusen sitter)
Hubbett = Lyft/sänkbar säng
Teppichboden = Golvmatta
Gasfernanzeige = Fjärrindikering för gasol
Flachfernsehgerät = Platt TV
Nebelscheinwerfer = Dimstrålkastare

L

Lacke

Guest

Hej
Har sett att några i klubben köpt en ny husbil i tyskland. Hur gör ni med att få köra den hem? Går det att köra på tyska exportskyltar utan att en är registrerad i Tyskland, eller kör ni på handlarens saluvagnsskyltar till gränsen men sedan då? Går det att göra förregistrering i Sverige på en sådan bil och få svenska skyltar?
Du som har kunskap om detta kan även maila mig så kan vi pårata på telefon (lacke.lindholm@tele2.se)

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Du kan kjøre på tyske eksportskilter i hele Europa i den perrioden de gjelder. Eneste begrensning er ens eget hjemland. Du kan med andre ord godt ta deg en rundtur i Europa før du setter kursen hjemover. I Norge kan jeg etter å ta besøkt toll(tull)kontoret bare kjøre hjem og til besiktning. Lignende begrensninger antar jeg også gjelder i Sverige. Mvh!

L

Lacke

Guest

Tack för svaret
Men om jag köper en ny bil som ej är registrerad i Tyskland tro du att det går att köra på exportskyltarna. Jag trodde att farzugbreef var ett krav för att få ut skyltar.
Lacke

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Jeg har kjøpt både gammel (først) og ny bil i Tyskland og gjort en 14 dagers rundreise før jeg satte kursen hjem. Med eksportskiltene har du tillatelse til å kjøre hvor du vil, men i hjemlandet er det begrensninger, for deg i ditt og i mitt for meg. Andre steder ikke. Mvh.!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1689

Guest

Tåkelykter kan også være de underlys foran, og/eller ekstra rødlys bak, skal kun brukes i skumring/tåke/dis

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021

Hejsan,

I Sverige kan man pruta på en begagnad husbil ca 5-10 % på priset, om man inte lämnar

någon bil i inbyte.

Men ni som har köpt i Tyskland, vilken uppfattning har ni om prutmån där ?

Hälsningar

Toppen