• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa husbil i Tyskland med inbyte.

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Funderar på att köpa husbil i Tyskland
Bilarna är ju billigare man får mer.för pengarna. Men tar de inbyte.
Får Förmodligen inte så mycket för inbytesbilen så mellanskillnaden som jag betalar blir detsamma som i
Sverige

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Köpa husbil i Tyskland med inbyte.

Vi har precis fått offerter på exakt samma bil med samma extra utrustning Tyskland som i Sverige med samma inbytesbil.

Bilpriset i Tyskland är beräknad med tyska momsen, dvs. bilen säljs begagnad. (Jag hyr den först 6 månader symboliskt).

Ny husbil Sverige: 720 545:- Inbyte 560 000:- Mellan 160545:-

Ny husbil i Tyskland: 605 055: Inbyte 437 000:- Mellan 168055:-

Alltså: bättre att köpa här med inbyte, men mycket förmånligare att handla i Tyskland utan inbyte.

Hoppas du får lite guidning i ditt beslut...

jyrki

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025

Känns inte så där lätt att sälja husbil.
På Blocket finns det ca 1100 till salu i den prisklass som jag hade tänkt mig för vår bil.

J

Jarn

Guest

Jag tog in skriftliga likadana offerter från tre handlare i höstas, varav två i Sverige och en i Tyskland på en ny beställningsbil med min egen i inbyte.
En i Sverige svarade inte ens....

Den i Tyskland betalade mindre för min såklart, men det var ändå c:a 150.000 Sek billigare trots att jag väljer att betala svensk moms.
Då var alla tre märkeshandlare och jag bytte inom samma märke.

Nu fick jag ändå sålt min egen privat och då blev ju prisskillnaden såklart rejält ännu större då jag handlade rakt av, med rabatter både från Sverige o Tyskland inräknade.

ståhlis

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
6812
Medlemskap
2025

Jag har bytt husbil i Tyskland i år med bra resultat,"tycker jag själv"
Köpte en Italiensk bil i tyskland 010 som gått 650 mil, Fick pengarna
tillbaka efter 4 år och 4000 mil.
På väg hem träffade jag ett svenskt par i Celle.Som haft sin Knaus på
Blocket lång tid utan något svar.
Ni ska få en adress av mig,som är 25 mil härifrån prova där,
Dom bytte till en Adria

M.v.h.
Gösta
:p:p

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Känns inte så där lätt att sälja husbil.
På Blocket finns det ca 1100 till salu i den prisklass som jag hade tänkt mig för vår bil.

Det finns en anledning till att de övriga 1100 inte är sålda :)

Peka på vad som gör din speciell och skiljer den från mängden. Bra annons med bra sökord, blocket är en värdelös sida att söka på om inte annonserna är bra utformade så att de ger sökträffar på den specifika kombinationen man söker på (exv "3500 kg", "taksäng", "ugn", "Euro 5", "dieselvärmare" osv). Det finns så många bilar till salu så de oinformativa annonserna brukar gå bort direkt, som spekulant är det inte lönt att ödsla tid på dåliga annonser när det finns 1100 andra att kolla på som är mer utförliga och har bilder som visar både utsida som planlösning.

F

F.d. 26625

Guest

Har tittat på mobile.de och funderar på vilken moms man betalar
Ex en Adria Twin 640 43 500 € brutto 36 555 € netto
Ursäkta om jag kapar din tråd !

F

F.d. 50609

Guest

Mitt första inlägg, så jag börjar med att be om ursäkt för eventuella tekniska felaktigheter:

En annan orsak att beakta är den rent vansinniga prisnivån på dom där 1100 objekten som erbjuds, och dom svaren man får av säljare.

Jag har sålt bilen & motorcykeln, och har bara hus o lägenhet kvar, sitter på kontanterna för att köpa " min/vår " första husbil, har haft ett antal husvagnar och tänker nu prova "next level" men när jag scannar blocket så hittar jag faktiskt inget som ger mig " den köper jag känslan" , många pratar om hur mycket man gav för bilen för X antal år sedan, och tyvärr, jag är inte ett dugg intresserad av den snyfthistorian, jag vill bara hitta "min/vår" bil...
Dessutom till ett någorlunda rimligt pris...
Men det verkar som att även jag får åka ner till Tyskland och hämta, för det är ju så ni ofta resonerar.. Man hämtar hem en bil som man åker några år och säljer sen med vinst...

Det är så ni resonerar när man ringer eller mailar på era annonser,

många annonser är från början så överprisade... Man chansar helt enkelt... Börjar på 240' går ner inom en vecka till 190' ... Plz... Jag är så less på dessa annonser...

Jag, 40 år, fru 38år, en dotter på 14år, söker något på max 6,5 gärna 6,0 meter. Tre bäddar inte mer än fyra, en ärlig lastvikt på minst 500kg ( med tillbehören monterade),totalvikt 3500kg, ( jag kör vanligen större fordon, men även jag måste få vara ledig ibland)hel eller del integrerad(helst inte alkov) runt 2-300' , exempel på bilar utan att vara allt för specifik ... Knaus van 550 ti, och Knaus travelliner 580.
Räknar med att det kommer ta ett par försök att hitta rätt, att då sitta med ett "fynd" från 1994 som "bara" ... Ni fattar , att slänga ut 200' ( får man en fin villa på delar av Norrlandskusten) för ett 20 år gammalt bygge... Bara för att nuvarande ägare gav 250' 1999 är kommer inte att hända...

Och... Nää jag är inte så snål, jag kan köpa en helt ny, men då jag räknar med ett par försök innan jag hittar "mitt i prick" så vill jag köpa en begagnad, modern, 1:a bil...

Tips till säljaren,
Beskriv utförligt objektet, inte familjen och resorna.
Väg bilen och tala om vad den väger på bilderna i annonsen.
Sätt ditt pris, köparen är inte intresserad av dina dåliga inköp.
Lägg ut bilder av god kvalitet på objektet, ingen vill se ett suddigt foto av ditt handfat.
Om inte reg nummer syns på bilderna ( det har ni avsiktligt valt) så kan man inte få fram den grundläggande informationen så objektet "kallnar" fort.
(Om regnummer skulle vara hemligt så skulle det inte stå längst fram och längst bak på utsidan av alla registrerade fordon, med några få undantag)
Och till sist, 2014 så svarar man på mail... Klarar man av att annonsera på internet så vet man hur man besvarar ett mail med konkreta frågor på den annonserade varan inom rimlig tid.

Så kan det se ut från den andra sidan.
Hej.:)
/Stefan

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Hej Trexplorer!
Det var ett trevligt första inlägg du skrivit. Jag har en del tips till dig eftersom jag ägt tre husbilar under sex meter. Anledningen till detta är att vi har barn o barnbarn i Frankrike som vi besöker ofta. Billigare att åka över Bron o färjan i Rödby. Du får gärna kontakta mig, 0705292719. Sedan tycker jag att du skall bli medlem i klubben. För den hundralapp det kostar får du information från andra medlemmar som inte går att värdera. Kontakta mig innan husbilsköp!

F

F.d. 50609

Guest

T. Landegren.
Tack för ditt erbjudande om råd/hjälp, det här är inte så lätt som somliga tror, önskemål VS budget, ( såg ifs en 2015 plåtis idag som lockade grymt) jag ringer dig i helgen när jag hoppas på att få en stund lugn.

Tror att jag får försöka skapa en ny tråd om detta då då jag glider bort ifrån trådens ämne, så en ursäkt riktas till TS . Sorry
/Stefan

Toppen