Hej, jag håller på och tittar på husbil för att bo permanent i. Kommer köra runt i Sverige Norden och Europa. Försöker komma fram till vad man ska köpa. Någon här som kan ge mig lite tips på fabrikat och sånt. Det är bara jag, en lagom förvirrad gubbe . Budget som det ser ut nu upp till 400 000. En säng så man inte behöver klättra är väl ett krav. Är en husbil från 2004 och framåt nått att ha? Hur lång? Vilka märken ska man försöka undvika eller vilka är bra? Jepp jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är. Jag vill bara ha lite ideer då jag är själv om mina ideer. //Tacka på förhand
Vi har precis gjort samma val och tanken är att vi ska sälja huset här i Sverige och bo på heltid i husbil.
Vi höll på i nästan 1 år och tittade på allt och alla husbilar för vi var tvungna att byta upp oss till en större. Vår tidigare husbil var under 6 m med säng ovanför förardelen vilket inte var optimalt.
Vi hade några "måsten" t.ex inget klättrande till sängen, automat och helst inte flera nivåer inne i bodelen.
Men många av våra "måsten" justerade vi under årets gång. Vissa saker som vi trodde var bra, visade sig att det inte passade oss...
Mitt tips är att åka till en större firma som har många olika husbilar med olika layouter och känn dig för.
Vi var helt inställda på en Bürstner eller Rapido men i slutändan blev det en Ahorn (vi har inte tänkt att vara i Sverige under vintern) som har bra med förvaring och ett lagom stort garage och väger under 3500 kg.
Skillnaden i kvalite´ och pris var enorm... Jag tror vi sparade 300 000. (vi köpte nästan ny)
Så mitt tips är att du skriver ner en lista med dina "krav" och sedan åk runt och provsitt och känn efter.
Helt plötsligt får du en feeling och då är det bara att slå till.
Lycka till och så kanske vi ses ute på vägarna