• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köpa från ebay

F

F.d. 58289

Guest
Hej. Hoppas att någon på detta suveräna forum kan besvara några frågor om import av Äldre Husbil från tyskland. Har några h bilar på gång i tyskland är det några särskillda regler för husbil från 1989 till. 1996 . Total vikt 3490kg. Med överens kommelse kan man köra hem på tyska skyltar och sedan skicka dessa till ägaren. Någon som vet kostnader för reg i sverige.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: köpa från ebay

Du får inte köra bilen ut ur Tyskland på de ordinarie skyltarna, du måste ha de röda som också ger en trafikförsäkring.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Men om du kör hem bilen med tyska skyltar får du med dig ägarbeviset då (briefet)???
Om du inte får det vet du ju inte om dom skickar det till när dom fått skyltarna.

Jag skulle hellre göra allt klart där nere med betalning ägarpapper o tyska exportskyltar (röd kant). För mig låter det osäkert.

J

Jarn

Guest

Du kan köra hem med de tyska skyltarna som sitter på, om nu säljaren går med på det.
Han står ju då fortfarande som ägare och du skall för säkerhets skull ha ett intyg att han godkänner att du lånar hans bil.
Som sagts innan är det också väldigt viktigt du får med båda registreringsbevisen.

Det som sedan säljaren råkar ut för, är att han ofta får ett litet helsike för att kunna avregistrera den.
För inte nog med att myndigheten vill se skyltarna, de vill också se reg.bevisen i original.
De har ju du.....

Har gjort så några gånger med vanlig personbil och vet vilka problem de fick.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om jag minns rätt får du som svensk inte köra en utlandsregistrerad bil i Sverige, och den tyska försäkringen gäller inte?! :confused:

F

F.d. 29925

Guest

Mycket enkelt att göra allt klart på plats i Tyskland dessutom slipper man allt ev. krångel efteråt.
Men som nämts tidigare de tyska exportskyltarna skall ha röd kant för att bilen skall få köras lagligt inom Sverige.

J

Jarn

Guest

Om jag minns rätt får du som svensk inte köra en utlandsregistrerad bil i Sverige, och den tyska försäkringen gäller inte?! :confused:

Klart du får köra en utlandsregistrerad bil i Sverige.
Visserligen under en begränsad tid, tror det är upp till sex månader, men där är jag osäker.

T.ex. när du kör hem på de röda tyska exportskyltarna, då är den tyskregistrerad och de får du köra med i en vecka efter ankomst till Sverige.
Har även haft en tysk hyrbil som jag kört till Sverige med.

Jag har också haft besök av tyska o danska vänner, där jag efter restaurangbesök kört deras bil.

Men som sagt, det enkla o mest riktiga sättet är ju att skaffa de rökantade exportskyltarna.
Anledningen till att jag gjorde så, var att det var lördag och jag ville inte stanna till måndag då bilregistret öppnade. Sen sparade man ju in kostnaden för exportskyltarna också.
Nu var detta förra århundradet, så nu är man väl äldre o förståndigare (?). Har också lärt mig att betala vad det kostar.

F

F.d. 58289

Guest

Får tacka för dessa svar. Då är det inte aktuellt om den svenska skatten blir så hög. Samt att kostnaderna blir höga. Då får det bli ett ren obj. Här hemma, antaglien en plåtis. Har jag fler frågor vet jag var man ska vända sig.:wub:

Toppen