• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa första husbilen

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Bilen ser fin ut på bild men,,, Lastvikten är bara 370 kilo
Förmodligen har den redan ätits upp av markisen ca 30 kilo och i taket på bodelen ser det ut att vara en AC som också väger 15-20 kilo och även solceller på taket som väger. Kan inte säga hur mycket för jag har inga, men svaret kommer säkert från någon annan. Sen kommer du att ha vatten i tanken, både i toatanken och färskvattentanken. Mat, servis, kläder, lakan och täcken. Vill barnen, mamma o pappa ha cyklar därbak är jag rädd att lastvikten är överskriden.
Jag vet, jag låter skittråkig nu, men det är dina bötespengar jag vill rädda

Jag började själv åka husbil med familjen när våra barn var 2 o 4 år, barnen fick turas om att sitta en dag fram och en dag bak med mamma. Andra och tredje bilen var det våningssäng för barnen och jag o min fru sov i alkoven. Fördelen med det, var att jag gick upp först och dukade och gjorde i ordning frukosten. Alla var lika glada att bara komma upp o sätta sig till bords när allt var serverat.
Nu väntar vi på vår femte husbil även den med alkov. Av någon anledning har bilarna blivit en halv meter längre varje gång vi bytt, men det är skönt med lite utrymme även när man bara är två. I år är även barnbarnen så stora att dom paxat för att få följa med
 

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Ja, man kanske ska stå fast vid valet av alkov... Hade ju inte alls tänkt på integrerat förrän vi sprang på denna, men nu har ju även funderingen om bränsleförbrukning dykt upp. Pengar att spara på integrerad bil?? Finns väl redan ngt att läsa om detta här misstänker jag. :) Ska kolla!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Någonstans mellan 1-2 dl/ mil. Kommer du att köra 1000 mil/ år, ca 1200 kr /sommar

Hur mycket tänker du köra på en 4 veckors semester??? 28 dagar 25 mil om dagen 700 mil. Risk för myteri från barnens sida. Barnen vill leka, bada, kasta/spela boll och gunga lära sig cykla tillsammans med mamma o pappa. Inte sitta still i en husbil alltför mycket
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa första husbilen

Hej och tusen tack för alla era svar och ert engagemang! Vi har fått mycket att tänka på. :)

Idag uppsökte vi vår lokale husbilshandlare för att titta på en alkovbil i "rätt" segment, men den var såld. Det fanns inget annat i den prisklassen och då gjorde vi "misstaget" att titta in i en integrerad bil i en annan prisklass. Vad tror ni om den här:

Blå Kusten Fritidscenter AB > Husbilar > Info

Vi fick tipset att vi skulle kunna sätta ett barn fram och ett i dinetten. Funkar det?

Annars var bilen fin och firman känns seriös.

Om ni kan gå upp i pris så mycket tycker jag att ni istället ska satsa på en lite nyare alkovbil. Att ha ett barn fram och ett i dinetten kan funka om airbagen går att koppla ur (om det finns någon), samt om ni inte ska utomlands, eftersom barn inte får åka i framsätet i många länder.

En alkovbil med våningssängar kanske passar bäst? Bakåtvänd soffa tror jag inte behövs, ni borde kunna ha bakvända stolar med stödben i en framåtvänd soffa om ni hakar bort bordet under färd.

Jag håller med de andra om att tänka på lastvikten, och även se om det finns saker ni behöver, tex markis, cykelställ, tv etc.
/Jessika
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Kan ni gå upp på dom pengarna så kan ni hitta halvårsgamla husbilar.
Hittade på samma som vi har fast ett år nyare, Chausson Flash 25. Stora 2.3l motorn (MPJ150), vi har lilla dinetten nerbäddad till långsoffa. Drar runt 0.92/l på Europadiesel. Dieselvärmare för bodel mm. Vi älskar vår husbil !! Två barn.Tjänstevikt 2939kg, verklig lastvikt runt 500kg. Vi har åkt med packning för 3½ vecka inklusive 4 cyklar utan problem med vikten.



Peter :)
 
F

F.d. 25203

Guest
Alkov ger barnen ett utrymme att vistas ifred.
Lastvikt på 550 kg minimum för 4 personer.
 

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Vi har nu sett en bil som vi ska åka och titta på imorgon:

Caravanhallen > Skriv ut objekt

En Rimor Katamarano, 2007, 6600 mil, barnkammare. Den har det mesta vi tror att vi behöver. Eventuellt kräver den lite mer utrustning, men den har en lastvikt som är jättebra: över 700 kg!

Vad säger ni?

När vi tittar på den tänker vi kolla lite extra på:
- badrummet: så att det inte är några sprickor
- fukttestprotkollet (fast vi är lite osäkra på hur det ska tolkas om vi är ärliga...)
- fråga om kamremsbyten

Något ni direkt tänker på att vi bör titta på?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Re: Köpa första husbilen

Alkov ger barnen ett utrymme att vistas ifred.
Lastvikt på 550 kg minimum för 4 personer.

Normalt sover ju föräldrarna i alkoven och barnen har våningssängarna. Eftersom vi helst reser ner mot Medelhavet vistas vi sällan i husbilen annat än under resa och vid sänggående. Barnen föredrar att sitta ute med oss och avsluta med lite spel eller en bok i respektive säng.



Minimum 550kg vet jag inte riktigt om jag håller med... Självklart tackar ingen nej till lastvikt, men man måste ju också vara realistisk om man ska hålla sig under 3.5t. Vi har runt 500kg lastvikt och släpar med oss massa onödiga saker.


Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Vi har nu sett en bil som vi ska åka och titta på imorgon:

Caravanhallen > Skriv ut objekt

En Rimor Katamarano, 2007, 6600 mil, barnkammare. Den har det mesta vi tror att vi behöver. Eventuellt kräver den lite mer utrustning, men den har en lastvikt som är jättebra: över 700 kg!

Vad säger ni?

När vi tittar på den tänker vi kolla lite extra på:
- badrummet: så att det inte är några sprickor
- fukttestprotkollet (fast vi är lite osäkra på hur det ska tolkas om vi är ärliga...)
- fråga om kamremsbyten

Något ni direkt tänker på att vi bör titta på?

Ser ut som en trevlig husbil, skulle passa er perfekt !
Det enda jag funderar på är vad det är för motor? Nyare Ford på 110hk ringer inga klockor, trodde dom var på 140-150hk i de årgångarna.



Peter :)
 

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Ser ut som en trevlig husbil, skulle passa er perfekt !
Det enda jag funderar på är vad det är för motor? Nyare Ford på 110hk ringer inga klockor, trodde dom var på 140-150hk i de årgångarna.



Peter :)

Låter lovande!:yes:
Men en slö motor kan ju bli jobbigt... Är den för liten?
/Anna
 

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Vi slog till! :) Vi är nu (eller snart) stolta ägare av en Rimor Katamarano 2007.

Tack för alla råd. De har verkligen varit till stor hjälp. Ni hittar oss säkert snart i de andra forumen. :wink: Nya frågor dyker väl upp.

Hoppas alla har en fin vecka!
Hälsningar,
/Anna
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa första husbilen

Vi slog till! :) Vi är nu (eller snart) stolta ägare av en Rimor Katamarano 2007.

Tack för alla råd. De har verkligen varit till stor hjälp. Ni hittar oss säkert snart i de andra forumen. :wink: Nya frågor dyker väl upp.

Hoppas alla har en fin vecka!
Hälsningar,
/Anna


Grattis !!


Bara att planera nu så syns vi på vägarna, kanske nere vid Medelhavet i sommar ?


Peter :)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Re: Köpa första husbilen

Normalt sover ju föräldrarna i alkoven och barnen har våningssängarna. Eftersom vi helst reser ner mot Medelhavet vistas vi sällan i husbilen annat än under resa och vid sänggående. Barnen föredrar att sitta ute med oss och avsluta med lite spel eller en bok i respektive säng.



Minimum 550kg vet jag inte riktigt om jag håller med... Självklart tackar ingen nej till lastvikt, men man måste ju också vara realistisk om man ska hålla sig under 3.5t. Vi har runt 500kg lastvikt och släpar med oss massa onödiga saker.


Peter :)

550 kilo är inte mycket lastvikt. 4 personer ca 200-250 kg.
Full vattentank 120-160 kg
4 cyklar 60 kg.
30 kg packning per person = 120kg
Utebord, stolar grill mm. 50 kg.
Sammanlagt 550kg - 640 kg.

Måste man räkna bort vikten för extrautrustningen till som markis, ac och annat så går det ej ihop.

Vi har en liten kort bil på 5,25 meter utan garage och 550 kg verklig lastvikt. Vi klarar oss utan överlast, men ligger nära gränsen, och då är vi ändå ara två personer och har bara två cyklar och packning för bara två med oss.

Så i en bil för 4 personer bör nog lastvikten va minst 600 kg men gärna 700 kg.
 
Toppen