• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa första husbilen

Zorrosson

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2025
Hej!
Vi är en tvåbarnsfamilj som har en stark längtan efter att skaffa husbil. Eftersom våra barn fortfarande sitter i bakåtvända stolar är vi beroende av en dinett med en bakåtvänd, bältad soffa. Vår tanke är nu att köpa en äldre bil för 150000-200000 kr som förhoppningsvis rullar de få åren fram tills vi kan vända barnen. Då får man ju mer att välja på vad gäller planlösning och kan satsa på en nyare/modernare/dyrare bil.

Jag har några internetfavoriter som jag lägger ut här, i ödmjuk förhoppning om att någon kunnig människa kan kika på annonserna och ge mig lite feedback på dem och denna typ av husbilar.

Fiat 2,5 TDi KNAUS TRAVELLER 595 -94 | Östergötland

CI Carioca -99 | Östergötland

Dethleffs A 5830 -97 | Skåne

Ber också att få tacka för all intressant läsning här i forumen!

Hälsningar,
Anna

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Köpa första husbilen

Det har sagts många ggr men tål verkligen att upprepas.
Ett av råden är att åka och väga bilen, tjänstevikten stämmer långt ifrån alltid då det kan ha monterats på en massa "lull lull". Blir dyrt att överstiga totalvikten. Den ena bilen har en tjänstevikt på 2780 och en totalvikt på 3200, enligt annonsen, enbart 400 kg att lasta. 2 vuxna, vatten, mat, inredning, cyklar, diesel, ja vikten tar snabbt slut. Efter ni vägt den kanske det inte ens är 400kg att verkligen kunna lasta.
All lycka till ert husbilsköp!

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Dessa tre bilar tar endast max ca 3500 kg och som tidigare skrivits finns de stor risk att dessa lastvikter överskrids.
Har någon av er ett körkort som tagits före 1 jan 1996 (och ej varit återkallat) får den köra husbil upp till 7000 kg
Om inte ovanstående går att uppfylla, finns möjligheten att ta ett C 1 körkort hos en trafikskola och då får man köra husbil upp till 7000 kg. Tyvärr finns bara en mig veterligen som har dessa kurser och det är Tibble Trafikskola i Täby strax norr om Stockholm. Kostar ca 7000 kr.
Tittar du på husbilar som då väger över 3500 kilo ökar utbudet och då finns det större möjligheter att inte få problem med övervikt som är ett stort problem i husbilsbranchen. Som sagt tidigare, VÄG bilen innan du skriver på avtal
Ganska snart ska du ha med cyklar till både barnen och till er vuxna, leksaker mm och det drar iväg med kilona.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Vi Är en familj med Två småbarn och åker i en Knaus 595 och det funkar bra, vikten är på gränsen med en totalvikt på 3400kg men det funkar, jag har dessutom dragkrok +25kg samt extra batterier +30kg monterat.

Våra Barn är 2 och 4 och lilla tjejen sover uppe med sambon och jag och sonen sover i dinetten som vi bäddar på 1minut genom att ha en bäddmadrass med "drapålakan" liggandes i alkoven, man kan ju även ligga på långsoffan. På sikt har vi tänkt att barnen ska få alkoven för sig själva.

Det vi uppskattar med 595planlösningen är att barnen kan klättra runt i den rymliga dinetten med sidosoffa/upp och ner i alkoven samtidigt som man kan vara ifred i köket/toaletten, detta går ju inte på samma sätt i en typ Dethleffs 5880 som många barnfamiljer väljer annars, är däremot barnen lite större så tror jag att vi skulle föredra den planlösningen

I övrigt gäller ju att leta fukt, jag trodde vi hade köpt en 100%ig bil men det visade sig att jag har lite jobb med att laga fuktskador framför mig!

Hör gärna av dig om ni har några frågor!

//Peter

F

F.d. 50078

Guest

Håller med Lenandea kolla euron välbyggda bilar med hög kvalité

F

F.d. 30317

Guest

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har alkov och våningsäng, vilket vi uppskattar för att alltid ha sängarna redo och man kan sitta i dinetten samtidigt spm någon vill sova lite längre eller lägga sej tidigt..

Med vänlig hälsning,
Jenny

F

F.d. 26625

Guest

Köp privat och var inte rädda för att pruta ! Undvik MB ! är som att köra en gammal lastbil. Välj Fiat 2.5 T inte 1.9 för då tröttnar ni snart.

Zorrosson

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2025

Stort tack för goda råd och biltips! De har givit oss mer styrfart i vårt letande. Vi undviker husbilar på 3200 kg och hoppas på 3500! Det är ju en finess att vi med äldre körkort kan välja en tyngre bil men det får kanske bli när det är dags för en modernare bil (om man överhuvudtaget vill byta ;) ).
Trevlig helg!
Anna

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Ahupp ahupp
Om man överhuvudtaget vill byta
Om ett par år VILL ni byta. Familjen växer, jag lovar, OCH ni får nya krav. Men det är bara roligt

Bernt-00

FD HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022

Om man åker på någon handelsresa är det säkrast att ha en kärra med kåpa efter husbilen/husbussen. Ett drag borde vara standard på alla husbilar. En lastförmåga på 300 till 400 kg. är mycket litet om man lastar utöver det vanliga. En kärra på totalvikt på 750 kg. får lasta ca: 500 kg. Visligen kan det vara lite krångligt vid backning anars är det inga problem. /Bernt

F

F.d. 21265

Guest

Hej

Köp bil med 4 färdiga bäddar.
Det har vi och de är ofta skönare än dinettbädd.

Glöm inte AC I BILEN. Det blir varmt annars. Menar ac på motor.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

tänk på att bakåtvända soffan sällan har säkerhetsbälten.

Sen tycker jag ni ska se på en bil med 4 bäddar. De ni länkade till hade bara 2 förutom dinetten, som är obekväm pga knöliga dynor, och jobbig att bädda/bädda upp varje gång.

Tec Rotec 590K 2001 | Göteborg

Eura Mobil 691HB -98 | Jönköping

Tittar man på bilar runt 98-2001 så är det inte helt ovanligt med i alla fall midjebälte på den bakåtvända delen av dinetten, det ihop med två stycken britax twoway eller liknande är ganska smidigt, visst man behöver montera bort dom och förvara dom i hytten för natten men jag tycker att det går rätt smidigt.

Vi har ju bara en bakåtvänd stol och om man ska ha två stolar i dinetten så ser jag nästan det som ett måste med en sidosoffa.

Att bädda eller inte är ju helt klart högst personligt om man upplever jobbigt, men jag personligen ser inte det som ett problem om man har en bäddmadrass (bekväm sådan) liggandes färdig med ett dra på lakan uppe i alkoven som man bara lägger ner i dinetten.

Man får nog inte glömma bort att bilar med barnkammare ofta tenderar att vara 30-50 tusen dyrare om vi pratar bilar i trådskaparens (och min egen) prisgrupp

Och farthållare

Det är nog tyvärr svårt att hitta bilar som har i den prisgruppen, jag har tittat på sådana bilar under drygt ett år och jag kan inte dra mig till minnes att jag har sett en enda som haft det, i min bil har jag eftermonterat det.

Hej

Köp bil med 4 färdiga bäddar.
Det har vi och de är ofta skönare än dinettbädd.

Glöm inte AC I BILEN. Det blir varmt annars. Menar ac på motor.

AC är inte heller särskilt vanligt i prisgruppen, och min erfarenhet är att i en alkovbil så funkar det rätt hyggligt även utan så alkoven skuggar hytten så att det inte blir fullt så odrägligt, jag har AC i våran men har testat att köra utan i somras bara för att testa.

Ursäkta låter som en besserwisser, jag vill bara förmedla mina intryck då jag känner att vi är i samma sits som trådskapare och ändå har varit ute en hel säsong med våran bil och skaffat oss lite erfarenheter.

Våran nästa bil lär med all sannolikhet ha våningssängar då barnen blivit större, men jag går nog nästan hellre upp i storlek för att även få sidosoffa vid dinetten och få lite mer bök att parkera än att bli av med det stora sällskapsutrymmet.

//Peter

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Köp privat och var inte rädda för att pruta ! Undvik MB ! är som att köra en gammal lastbil. Välj Fiat 2.5 T inte 1.9 för då tröttnar ni snart.

Vad är detta för prat? En gammal MB är förvisso som en gammal bil, men det är även en gammal Fiat, Renault eller Peugeot. Mina tre senaste husbilar har varit byggda på Sprinter från innevarande millenium och har alla varit snabba och smidiga och inte alls känts som en gammal lastbil på vägen, vilket däremot stämmer bra på exempelvis den bil byggd på Peugeot -92 med 2,5 l turbodiesel på 95 hk som jag lät bygga när den var ny och naturligtvis på den gamla MB 508 som jag ägde för drygt 30 år sedan.

aake

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Vad är detta för prat? En gammal MB är förvisso som en gammal bil, men det är även en gammal Fiat, Renault eller Peugeot. Mina tre senaste husbilar har varit byggda på Sprinter från innevarande millenium och har alla varit snabba och smidiga och inte alls känts som en gammal lastbil på vägen, vilket däremot stämmer bra på exempelvis den bil byggd på Peugeot -92 med 2,5 l turbodiesel på 95 hk som jag lät bygga när den var ny och naturligtvis på den gamla MB 508 som jag ägde för drygt 30 år sedan.

aake

Jag tenderar att hålla med Aake, jag har visserligen inte kört någon husbil byggt på sprinterchassie men jag har kört tusentals mil med transportbilar, både fiat, iveco och sprinter/lt35 speciellt två olika biltransportbilar en 412 flakbärgare med manuell låda och en 416 med sprintshift och ett lättviktsbygge med ramper och jag har svårt att tänka mig att en fiat (såsom min knaus på 595 på med fiat 2,8) kan hävda sig i komfort och motorfiness med Sprinters från motsvarande årsmodeller, däremot får jag nog säga att kvalitén kanske inte är bättre på en MB

//Peter

Zorrosson

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2025

Hej och tusen tack för alla era svar och ert engagemang! Vi har fått mycket att tänka på. :)

Idag uppsökte vi vår lokale husbilshandlare för att titta på en alkovbil i "rätt" segment, men den var såld. Det fanns inget annat i den prisklassen och då gjorde vi "misstaget" att titta in i en integrerad bil i en annan prisklass. Vad tror ni om den här:

Blå Kusten Fritidscenter AB > Husbilar > Info

Vi fick tipset att vi skulle kunna sätta ett barn fram och ett i dinetten. Funkar det?

Annars var bilen fin och firman känns seriös.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

För dom pengarna så hade jag köpt en lite större alkovbil med stor dinett och våningssäng

Jag tror att hanteringen av barnstolarna blir lite bökig i bilen i länken, å andra sidan är man lite isolerad när man sitter i hytten och kör i en alkovbil med dubbla säten i dinetten

//Rydh

Toppen