• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa första husbilen ?

HUSIS

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025
Hej alla glada.
Vi står i startgroparna att köpa våran första husbil.
Vi vill inte lägga mer än 100,000:- årsmod. runt 1990.el nyare.
Lite tips vad man bör tänka på , är diesel att föredra? , finns det
styrservo även på dom lite äldre bilarna ?.
Några speciella märken som är bättre eller sämre än andra ?.
Tacksam för alla svar och tips.
Ha en underbar sommar på er.
Peter o Stina

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Köpa första husbilen ?

Det finns servo på äldre bilar. Detta var dock inte standard så utbudet varierar.

Diesel kan vara att föredra eftersom bränsleförbrukningen är lägre. Priset på dieselbilar brukar också vara högre så det blir en avvägningsfråga mellan skillnad i inköpspris, planerad körsträcka och kanske bränslepris.

F

F.d. 2944

Guest

Hej
jag köpte min första husbil för fyra år sedan och har den fortfarande kvar. Då hade jag inte en aning om vad man skulle tänka på, det blev en dyrköpt affär.
Jag valde en Pilote från 1989 med citroenbil som bas.
Priset var 130.000:- och bilen hade iofs gått 19.000 mil men verkade kanonfin. Började med att kosta på backkamera, navigator och ett larm så då stod dem mig i ca. 150.000:-
I dag har jag lagt ner 70.000:- till och alltså kommit till vägs ände, har inte råd att sälja bilen då jag kanske får 140.000:- i bästa fall.

Vad skall ni tänka på?
1. Köp ingen gammal bensinare, dom är för motorsvaga och klarar inte dagens trafikrytm. Passerar du en gammal husbil som gör 70 blås i en uppförsbacke på motorvägen så sitter det garanterat en bensinmotor i skrället.
2. Tänk på att all utrustning i bilen som inte är bytt, servad eller lagad har 20 år på nacken. Risken att något pajar är överhängande.

Vettiga frågor till säljaren.
1. Finns servicebok?
2. När byttes kamremmen senast?
3. Vilka delar är utbytta?
4. Kolla senaste besiktningsprotokoll.
5. Hur många ägare?
6. När byttes förbrukninsbatterierna?
7. Hur har bilen vinterförvarats? Ute utan tak = Avstå!

När ni åker och tittar på bil, bli inte hänförda över puts och lullul. Ta med en kompis som kan bilar och en montörsvagn så ni kan åka runt under bilen
Att kolla
Bakvagnen, infästningar, stötdämpare och bladfjädrar, ofta rostangrepp. Dyrt att laga!
Avgassystem, status
Rostangrepp på balkar och liknande
Oljeläckage
Läckage ovanifrån, mögel. Är det en alkovbil är övergången mellan låga och höga delen en känd plats för läckor.
Starta upp alla system som kylskåp, värmare och vamrvattenberedare. Kolla så kyl och värme fungerar i alla lägen, gasol och 220 volt.
Kolla så det inte är stopp i gråvattentank.
Kolla toaletten så inget läcker, att den går att spola. Ofta sitter det Thethford kassettoa i och då kan det vara si och så med spolningen.
Spola i alla kranar och kolla så det inte läcker någonstans samt att det rinner ur gråvattentanken.
Dämpare och spindelleder fram.
Rostangrepp på framflyglar och dörrarnas nedersidor samt sparklådor.
Kryp runt på taket och kolla eventuella lagningar och läckor, tänk på att taket ovanför alkoven INTE går att gå på.
Kolla takventiler så dom fungerar och är täta.
Har bilen rullgardiner och myggfönster, testa alla.

Hmmm, va väl allt jag kunde komma på för stunden. Hör gärna av er till mig om ni har fler frågor.
Lycka till med husbilsköpet.
Gomer

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg ville si at en fuktkontroll er viktigere enn om bilen er vinterlagret ute.
Ved kontroll måler en innvendig langs alle overganger tak/vegg/bunn og rundt alle fönster. Er det fukt over et meget lavt nivå - AVSTÅ om du ikke er uten etter et renoveringsobjekt som du kan presse ned prisen på.

F

F.d. 53089

Guest

Köpte själva första husbilen hösten 2009. Precis som du hade vi ca 100000kr att handla för. Vägde för- och nackdelar med bensin och diesel, modell, årsmodell mm. Men till slut slog vi till. Det blev en...

Frankia 1989 års modell byggd på Fiat ducato chassi, med bensinmotor 1,4 tror jag. Den hade gått 11800mil och all dokumentation av service odyl fanns. Hade turen att hitta en bil som ett väldigt skötsamt par haft innan oss...

Valet av bränsle gjorde vi med tanke på skatt, vad bränslet kostar/liter och bränsleförbrukning. Och att vi valde bensinare har vi inte ångrat. Den drar ungefär lika mycket (1,2l/mil) som bil och husvagn. Kostar under 4000kr att skatta varje år och bensin/diesel pris går ju på nästan ett ut. Den är ju ingen raket, men marschar lätt 110 och med rätt körteknik så kan man hålla hastigheten upp för backar...
Servo har vi ingen, men det fungerar bra ändå.

Kan ju säga att vi var och tittade på massa olika bilar innan vi hittade detta exemplar. Och en del var ju i bedrövligt skick:(

Lycka till med Husbilsköpet:)

F

F.d. 25189

Guest

Bensinare vs Diesel på dom äldre husbilarna så ska du nog ha en Turbodiesel, Jag har en 2,5 L diesel utan turbo och det är då ingen raket iaf ! Åkt i en likadan bil fast med bensinmotor och den va betydligt tystare än min diesel iaf !

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er blitt bygget endel biler på Fiat Ducato med noen små dieselmotorer, her ikke sett biler etter 1995 med 1,4L og 1,6L diesel uten turbo. Selv 2,5D motoren (uten turbo) er som en annen skrev ingen rakett, faktisk er det mer fart i den 2,0L bensinmotoren som ble brukt i endel biler. En mindre motor enn disse to siste ville jeg ikke kjøpt.

Vår første husbil var med 2,0L bensin - den klarte Hallandsåsen på høgste veksel i ca. 80...

F

F.d. 53000

Guest

Hej Gomer Jag tror inte riktigt det du skriver ,har själv en 89 års modell en citroen bensindriven,den har inga problem att hänga med i trafikrytmen som du påstår ,snarare tvärtom jag har haft bilen i 9 år och bättre bil utan fel kan man nog inte hitta ,men smaken är som baken .Så ni som letar efter lite äldre hus bilar så var inte rädda för bensinare,det skiljer så lite mellan diesel och bensin så håller man hastigherna på våra vägar så de inte så mycket dyrare att köra och äga ,en som vet .:wideeyed: Vänliga hälsningar Yngve

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Vad skall ni tänka på?
1. Köp ingen gammal bensinare, dom är för motorsvaga och klarar inte dagens trafikrytm. Passerar du en gammal husbil som gör 70 blås i en uppförsbacke på motorvägen så sitter det garanterat en bensinmotor i skrället.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har skrivit det ett par gånger förut och skriver det igen, men ta inte illa upp, utan ta det med ett leende :) .........Skitsnack. Om en bensinare är så slö som en del tror sig veta så är det något fel på den. Om man pillar lite med den och borrar lite i förgasaren och justerar lite så har man en mycket bra motor som dessutom är så tyst att det är inga problem att prata med varandra i motorvägsfart till skillnad mot en skakande knackande gammal diesel. En bensinare är dessutom väldigt enkel och har en nästintill outslitlig kamskedja för dem som har kamremsskräck. Skatten är ca. två tusen lägre om året som man kan fylla tanken för om man nu åker så många mil så någon decileter mer eller mindre är avgörande.

Fast_car.gif

M.mycket v. h. JANKRO.

HUSIS

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025

Tackar för alla svaren.
Nu vet vi lite mera om vad vi ska kolla efter.
Ang diesel el. bensin så verkar det vara 2 olika skolor, det verkar som om
det viktigaste är att vi hittar en husbill som är ok.
Bensin el. diesel verkar inte vara det viktigaste.
I dag åker vi bensin pickis men v10 så är vana att tanka.
Däremot så känns det lite knepigt med fukten.
Några tips hur man kan kolla att kärran är ok , om man köper privat så är det inte så lätt
alla gånger att åka i väg och ta en riktig fukttest.

Åter igen tack för svaren :spinny::spinny::spinny::spinny:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En kan komme langt med en fuktmätar for trä, eksempel: Sökresultat fra Jula. Over 10% og en må kontrollere mer nøye hvor mye som er fuktig. Permanente skader kan oppstå ved langvarig fukt over 15%, under kan en finne hvor fukten kommer inn og tette fra utsiden. Over 15% må en vurdere hvor mye som må renoveres.

F

F.d. 25189

Guest

V10 Pickis åker ni ! Köp en Camper till den då är kanske ett alternativ ? Brorsan har en Ford pickup och han köpte en camper förra året och den blev jag lite imponerad av för den va riktigt rymlig och mysig.

HUSIS

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025

Har tänkt på det många ggr men.....
Maxlast 290 kg så det blir inte mycket till camper om man ska åka lagligt.
Men visst vore det trevligt , då behöver man inte bry sej om långa uppförsbackar mm.

F

F.d. 25189

Guest

Har tänkt på det många ggr men.....
Maxlast 290 kg så det blir inte mycket till camper om man ska åka lagligt.
Men visst vore det trevligt , då behöver man inte bry sej om långa uppförsbackar mm.

Aj vad synd att det va så låg maxlast ! Ja inte många som skulle va med i uppförsbackarna med den ;-)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är är ju en äldre som verkar välvårdad och är då en bensinare : Husbil dethleffs-91 | Skaraborg | Blocket Den korta längden gör ju att det blir personbils pris på färjort och broar .
Den är nog också lite mera okänslig för fukt i nosen eftersom den inte har alkov dock verkar det vara en 2-3 personers bil om man bäddar ner hela gruppen .

HUSIS

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025

Tack för svaret.
En undra ? Är det att föredra en bil utan alkov ?
Vi kommer i det mesta fall åka 2-3 pers. i bilen.
Men det vore bra i vissa fall om man kan vara några
till men inget krav.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om du finner en integrerat så har du de ekstra sengeplassene uten vindmotstanden i alkoven.

F

F.d. 2944

Guest

:rolleyes: OJ, där trampade man tydligen på en öm "bensin"tå.
Som jag skrev sträckers sig min erfarenhet av husbilar till just mitt ex. med turbodisel.
Mitt uttalande om bensinbilar byggde jag helt på hörsägen från folk man träffat på campingar.
"Tur att du köpte en diesel, jag hade minsann ........." ; ja ni vet.
Skönt när man har fel, ju fler gamla bilar som rullar desto roligare, ber alla bensinåkare om ursäkt.;)

Glömde en sak i mina råd, glöm inte kolla status på däcken, nya runt om kostar en rejäl slant.

Någon nämnde att helintegrerad är att föredra. Är nog böjd att hålla med.
Är det inte så att det måste vara mindre problem med rost på en sådan?
Själv har jag fått fixa både framflyglar och nederkant på dörrar, i vinter är det dags för sparklådorna. Dom problemen borde ju inte finnas i en bil där hela fronten är plast och aluminium.

Som sagt lycka till!
Gomer

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

:rolleyes: OJ, där trampade man tydligen på en öm "bensin"tå.
Som jag skrev .............
Gomer
--------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Gomer ingen fara, jag har stålhätta på skorna :D och tycker diesel luktar illa.
Men lite allvar. Bensinarna har ett lite oförtjänt dåligt rykte om sig att vara slöa. Jag kan hålla med om att liksom gamla dieslar så lär de aldrig bli några raketer (det går att montera turbosats i dem och då går de rätt bra men det är en annan historia) men med rätt enkla medel så går det att få dem så pass att man kan tro att man bytt motor efter en provkörning. De som är helt original och troligen också dåligt servade är däremot inte så roliga och det är nog dem som ägarna klagar över utan att försöka eller bry sig om att få någon ändring på. Många av de gamla bensinare som finns i dag är tillfixade under åren som gått. Kanske inte allt som går att ändra, men även lite fix gör förbättring.

Den bensinare som gått bäst som jag sett, var förra året. Jag körde efter en helintegrerad (ca. en -89 eller -90 års modell) på motorväg. Man såg tydligt att det var en besinare på avgasröret, den höll ca. 115km/tim i en rätt kraftig lååång uppförsbacke med en släpkärra efter och på den stog det en äldre banracingbil. Han hade troligen pillat med mer än några munstycken i förgasaren.

Ha det bra Gomer
JANKRO.

Toppen