Sv: Köpa första husbilen ?
Hej
jag köpte min första husbil för fyra år sedan och har den fortfarande kvar. Då hade jag inte en aning om vad man skulle tänka på, det blev en dyrköpt affär.
Jag valde en Pilote från 1989 med citroenbil som bas.
Priset var 130.000:- och bilen hade iofs gått 19.000 mil men verkade kanonfin. Började med att kosta på backkamera, navigator och ett larm så då stod dem mig i ca. 150.000:-
I dag har jag lagt ner 70.000:- till och alltså kommit till vägs ände, har inte råd att sälja bilen då jag kanske får 140.000:- i bästa fall.
Vad skall ni tänka på?
1. Köp ingen gammal bensinare, dom är för motorsvaga och klarar inte dagens trafikrytm. Passerar du en gammal husbil som gör 70 blås i en uppförsbacke på motorvägen så sitter det garanterat en bensinmotor i skrället.
2. Tänk på att all utrustning i bilen som inte är bytt, servad eller lagad har 20 år på nacken. Risken att något pajar är överhängande.
Vettiga frågor till säljaren.
1. Finns servicebok?
2. När byttes kamremmen senast?
3. Vilka delar är utbytta?
4. Kolla senaste besiktningsprotokoll.
5. Hur många ägare?
6. När byttes förbrukninsbatterierna?
7. Hur har bilen vinterförvarats? Ute utan tak = Avstå!
När ni åker och tittar på bil, bli inte hänförda över puts och lullul. Ta med en kompis som kan bilar och en montörsvagn så ni kan åka runt under bilen
Att kolla
Bakvagnen, infästningar, stötdämpare och bladfjädrar, ofta rostangrepp. Dyrt att laga!
Avgassystem, status
Rostangrepp på balkar och liknande
Oljeläckage
Läckage ovanifrån, mögel. Är det en alkovbil är övergången mellan låga och höga delen en känd plats för läckor.
Starta upp alla system som kylskåp, värmare och vamrvattenberedare. Kolla så kyl och värme fungerar i alla lägen, gasol och 220 volt.
Kolla så det inte är stopp i gråvattentank.
Kolla toaletten så inget läcker, att den går att spola. Ofta sitter det Thethford kassettoa i och då kan det vara si och så med spolningen.
Spola i alla kranar och kolla så det inte läcker någonstans samt att det rinner ur gråvattentanken.
Dämpare och spindelleder fram.
Rostangrepp på framflyglar och dörrarnas nedersidor samt sparklådor.
Kryp runt på taket och kolla eventuella lagningar och läckor, tänk på att taket ovanför alkoven INTE går att gå på.
Kolla takventiler så dom fungerar och är täta.
Har bilen rullgardiner och myggfönster, testa alla.
Hmmm, va väl allt jag kunde komma på för stunden. Hör gärna av er till mig om ni har fler frågor.
Lycka till med husbilsköpet.
Gomer