• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa första husbilen - tips och råd emottages gärna!

F

F.d. 20629

Guest
Hej,

Vi är en familj med två vuxna och två barn (6 och 9 år) som nu letar för fullt efter familjens första husbil. Som tidigare segelbåtsägare under flera år var kunskaperna om husbil från början minimala men börjar så sakteliga öka. MEN, vi tar tacksamt emot tips, ideer och förslag, även på objekt, inför köpet.

Ett par saker har vi kommit fram till. Prisklass från 200' till 400' beroende på skick och modell. Då vi har körkort både före och efter -96 och båda ska kunna köra bilen blir det max totalvikt 3500 kg som gäller. Allra helst med en lastvikt på över 400kg, om det räcker (tar tacksamt emot sypunkter här).

Just nu står det mellan helintegrerade eller med "bula" på taket. Halvintegrerade med sänkbara bäddar som täcker hela sittgruppen känns opraktiskt.

Då vi inte är några större fans av traditionella campingplatser får ni gärna tipsa om utrustning för att klara av fricamping, ställplatser och hamnar.

Vi har hållt koll på annonser på blocket ett tag och sett en tendens till att många går ut högt prismässigt och sedan får sänka efter några veckor med 10'-40'. Kan det vara så att begagnatmarknaden håller på att överhettas? Hände ju med båtmarknaden för ett par år sedan när mycket nytt pumpats in på kort tid.

Vad ska man konkret tänka på vid ett eventuellt köp/provkörning? Både vid privatköp men även hos handlare.

Som ni märker, många frågor kvarstår. Och ja, vet att det finns liknande trådar på forumet men alltid kul med lite mer personliga svar och möjlighet att ge kommentarer i egen tråd.

Allt gott!

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Sv: Köpa första husbilen - tips och råd emottages gärna!

I valet mellan helintegrerad och alkov, skulle jag nog välja alkov som det går att lägga barnen i och ändå ha kvar sittgruppen nedanför oförstörd. Också en mysig koja för barnen att vara i.

Beträffande fricamping så är bland det viktigaste att ha solceller och ett par hyfsade batterier. Sedan är det inte dumt att köpa en extra toatank för den blir full på ett par dagar.

Beträffande lastvikt kan 400 kg räcka om det är verklig lastvikt och inte bara på papperet. Dvs väg bilen som den står vid provkörning och tänk att det ska i vatten, gasol, mat, passagerare, kläder, ev cyklar mm

Per&Monica

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025

Vi hyrde 3 olika bilar innan vi beslutade viken typ av bil vi ville ha. Då fick också klart för oss (lite bättre i alla fall) vad vi prioriterade ex stor kyl mm.
Lycka till!

F

F.d. 55521

Guest

400kg i lastvikt funkar om det är riktig vikt. Vilket innebär att den skall vara vägd med 75% vatten bränsle och en förare på 75 kg. Tyvärr vägs många bilar med tomma tankar vilket innebär att om du har en bränsletank på 80 liter och vattentank på 120 liter, en passagerare på 60 kg, två barn som väger tillsammans 60 kg, så har du 80 kg kvar till föraren. Om ni vill ha med er något porslin, kläder, leksaker, mat, mm så måste ni minska på vatten eller bränsle.
det kan också vara så att det finns extre tillbehör som inte fanns med vid vägningen, extraljus med båge, ugn, tv, markis, förtält, pall, mm.
Många nya husbilar väger mer när de levereras än vad det står i papperen så kolla upp detta mycket noga innan ni bestämmer er.

F

F.d. 52962

Guest

Helintegrerad eller skalle ? Jag har bara haft helintagrerad å började köra hb för 14 år sedan . Barnen var då 3-5 år . Det beror lite på hur den är inredd tycker jag ! Men en verklig lastvikt på 800 kg tycker jag att ni skall ha !Ni kommer att åka utomlands även om det inte är intressant i dagläget . Mitt förslag oavsett om ni har skalle eller inte så skall man ha kul ! Å det har man med hb !

F

F.d. 28947

Guest

Tjohej!! Vi är inne på tredje husbilen så jag rekomenderar en husbil medgarage i bak. Packa mycket och lätt!! Tänk på att hitta rätt planlösning!! oavsett vilken sort ni köper...integrerad tycker jag e mysiga...luftig förarmiljö Där har du ju säng åt ungarna så har ni sedan stor säng bak!! och matplasen blir fri i mitten!!

Min förra byggde jag om lite.. 200watts solcell och 3 bodelsbatterier och en konverter!! Fick aldrig batteritorsk!! ände var det tv spelande, micro mm som gick när vi frikampade!!

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag skulle aldrig köpa en bil som bara har 400kg i verklig lastvikt.

Vår husbil är på 770kg faktisk vikt.
Vi är bara två, fullastad med allt för oss lastar vi ca 550kg.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Håller med föregående, 400 KG för lite. Vi är två vuxna och en 25 KGs hund och det skulle inte räcka till oss. Om det absolut måste vara under 3500 får ni nog bäst med en alkov. Dom blir ofta kortare och därmed lättare...

Sen förstår jag inte problemet med körkort, det finns ju C1 kort att ta nuförtiden... Diskussionen om 3500 KG är ständig i husbilskretsar, men folk med andra fritidssysselsättningar har inga problem med att ta de körkort som behövs för ändamålet, tex husvagn, hästsport och motorsport behöver ofta E kort och listan kan göras mycket längre...

F

F.d. 20629

Guest

C-kort är en numera ganska så dyr historia. För de flesta ligger kostnaden på strax över 20k. Numera är dessutom C-kort ganska värdelöst i andra sammanhang, man får inte ens köra brödbil utan ykb längre. Känns som en dyr extrautgift för ett semesternöje. :)

Tack alla för värdefulla synpunkter. Det blir till att leta efter en alkovbil med våningssäng där bak, stor garagelucka och runt 6 meter. 2005-2011 årsmodell. Lastvikt minst 500.

Förresten, vid privatköp, finns det ett bra sätt att mäta ev fukt? Vart vänder man sig för oberoende kontroll?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 20629

Guest

Hej

Tack för svar. Vad uppskattade du kostnaden för ditt inköp o montage ov solcellsutrustningen? Är det hyfsat enkelt att installera eller ska man låta firma göra det. Har tidigare bara erfarenhet av el i båt, dock inte solcellsinstallation.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

C-kort är en numera ganska så dyr historia. För de flesta ligger kostnaden på strax över 20k. Numera är dessutom C-kort ganska värdelöst i andra sammanhang, man får inte ens köra brödbil utan ykb längre. Känns som en dyr extrautgift för ett semesternöje. :)

Tack alla för värdefulla synpunkter. Det blir till att leta efter en alkovbil med våningssäng där bak, stor garagelucka och runt 6 meter. 2005-2011 årsmodell.

Förresten, vid privatkunder, finns det ett bra sätt att mäta ev fukt? Vart vänder man sig för oberoende kontroll?

Behövs inte C för husbil under 7500 kg, räcker med C1 som är betydligt billigare och enklare att ta... Finns från ca 6000kr...

F

F.d. 20629

Guest

Sorry, missade C1:an. Vi börjar nog ändå med att leta under 3500 kg som första bil. Gillar vi det så kan det kanske leda till något mer o tyngre framöver, och då ett nytt kort.
Lite surt dock, jag o frun ligger precis på varsin sida strecket för att "gratis" få köra tyngre.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Lägg inte för mycket stålar på 1:a bilen. När du köper den 2:a vet du vad du vill ha.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Hyr ett par olika bilar någon vecka var eller två så blir ni snabbt kloka på vad som är riktigt viktigt.

Vi startade själva med att hyra och det blev alkov som första bil. Det är verkligen riktigt bra med yngre familjemedlemmar då det ger 3 m2 extra
yta som inte riktigt tar plats. Som en riktigt bra förpik alltså :)

Vi seglade i 20 år innan och kan bara säga, välkomna i gänget.

F

F.d. 20629

Guest

Lägg inte för mycket stålar på 1:a bilen. När du köper den 2:a vet du vad du vill ha.

Vi började lågt med en tanke om att hitta något för runt 200. Insåg ganska snart att de flesta i denna prisklassen är rätt slitna och oftast (undantag finns) är årsmodeller från -00-03.

Har nu siktat in oss på runt 3-400 istället för att få något mer fräschare och nyare i årsmodell. Förhoppningsvis även lättare att sälja om det nu skulle bli aktuellt.

Magnus

ZZigge

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2027

Eftersom en av er har körkort för tyngre bil, känns det då inte dumt att missa en övrigt bra bil för att den väger mer än 3.5T ?
Med två barn misstänker jag att man inte kommer göra några 100 mils sträck körningar ändå, så man hinner med att stanna för fika ,äta , sträcka på benen och den som kör hinner säckert ta en liten tupplur. Visar det sig sen att lastvikten räcker till då kan man väga ner den till 3.5 så att båda kan köra

F

F.d. 55128

Guest

Hej

Tack för svar. Vad uppskattade du kostnaden för ditt inköp o montage ov solcellsutrustningen? Är det hyfsat enkelt att installera eller ska man låta firma göra det. Har tidigare bara erfarenhet av el i båt, dock inte solcellsinstallation.

För ett 150w solcellspaket får du räkna med ca 4300kr och för 200w ca 900kr extra (pris från husvagnhusbil.se).
Installationen går att likna med montering av en bokhylla från Ikea :)

F

F.d. 55521

Guest

Man bör vara två som har körkort. Vad gör man om föraren med körkort blir sjuk, bryter benet mm?
Skaffa körkort båda två eller ta en under 3,5 ton

ZZigge

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2027

Man bör vara två som har körkort. Vad gör man om föraren med körkort blir sjuk, bryter benet mm?
Skaffa körkort båda två eller ta en under 3,5 ton

OK, då blir det till att sluta att åka ensam med barnbarnen

Senast ändrad:
Toppen