• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köpa eura mobil 585 ?

fullmark

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2025
Har sett på eura mobil 585 på nätet och funderar på en sådan.
Borde finnas ett antal i klubben så man kan få lite information om för o nackdelar.
räcker lastvikt på 490kg?
Får två vuxna plats i alkoven?
Har alla lagat växellådan ?

F

F.d. 23881

Guest
Sv: köpa eura mobil 585 ?

Inga problem att sova i alkoven. Vi hade 2 st 80 x 200 bäddmadrasser som komplement. Takhöjd helt OK. Varmluft under ribborna, taklucka och sidofönster. Vi hade en LS modell enda problmet är med stegen då man bäddar brett i sittgruppen, finns inget golv att ställa den på. Vi var helnöjda med Euran och med LS planlösningen. Bytte 5ans drev vid ca 6500 km.

SO

fullmark

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2025

Inga problem att sova i alkoven. Vi hade 2 st 80 x 200 bäddmadrasser som komplement. Takhöjd helt OK. Varmluft under ribborna, taklucka och sidofönster. Vi hade en LS modell enda problmet är med stegen då man bäddar brett i sittgruppen, finns inget golv att ställa den på. Vi var helnöjda med Euran och med LS planlösningen. Bytte 5ans drev vid ca 6500 km.

SO
hoppas du menar mil.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har sett på eura mobil 585 på nätet och funderar på en sådan.
Borde finnas ett antal i klubben så man kan få lite information om för o nackdelar.
räcker lastvikt på 490kg?
Får två vuxna plats i alkoven?
Har alla lagat växellådan ?

Kolla så det är "verklig" lastvikt eller bara på pappret för är det enligt reg.beviset så kanske du bara har 300kilo om bilen är extrautrustad med ex. Cykelhållare, bo-ac , markis , stor kyl och ugn .

Hittar du någon intressant så åk gärna och väg den så du får aktuell vikt .

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Gå in under "min husbil" och sök på EURA resp 585 så hittar du medlemmar med dessa fordon. Just 585 verkar det inte finnas mer än 4-5st, men Eura Mobil finns det många av.
När det gäller växellådan så gäller det problemet inte bara Eura utan alla modeller baserade på Fiat innan -02 (om jag inte missminner mig).

F

F.d. 29749

Guest

Hej ! Vi har en Eura 585 Ls JTD 2001.Har åkt med den i 7 år nu vi åker hela året det är en varm och go bil.Har aldrig haft några problem med den.Den har nu gått 11.600 mil och bara rullar på,angånde växellådan så är det inga problem aldrig under 70 km på femmansväxel och bra olja i lådan,så funkar det.Du får ringa mig om du vill Tel:0763198617.Hej på dig Sven.

F

F.d. 52959

Guest

Hej Euramobil
Vi hade en 585 LS -02. Bodelen är tillfredsställande rymlig likaså alkoven. Det kan låta från
alkoven i kraftig motvind och därav hög dieselförbrukning.

Väghållningen är sådär, det är fiatschassi med bladfjädrar baktill.

Sedan har vi nackdelarna, vi hade vattenläckage i lastrummet baktill från toalettan-
slutningen. Två växellådor havererade inom 8500 mil. Ny kostade 35000 kr.
Sedan sprack Fiats plåtfälg på autubahn pga rost efter tre år.

Nej vi kan inte rekommendera bilen. Skulle själv velat bli varnad när vi handlade
vår i april 2004. Hoppas du uppskattar ett ärligt svar.
mvh

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Om jag inte minns fel så ligger duschgolvet (plasten) direkt på isoleringen. isoleringen pressas ihop lite grann och det kan leda till sprickbildningar i duschkaret som kan leda till fuktproblem. Äger ingen Eura men deras inredningar verkar vara mycket välbyggda och stabila. Växellåderna är inte bara ett problem för Eura utan för alla Fiatbyggen.
Lycka till

Noras mormor

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
1400
Medlemskap
2021

Hej
Vi har en Eura 585 2001 vi tycker att det är en jättebra ,rymlig nog för oss.Vi är 2 vuxna sängen är bra .Vi har även varit 3 vuxna och 2 barn och det fungerade jättebra .,vår son med fru och barn använder den oxå och trivs jättebra i den.
Växellådan har inte varit några problem för oss (ta i trä). En annan bra sak att vi kan göra en typ rundsoffa ,från soffan till sittdelen.
Som du märker gillar vi vår husbil väntar bara på att skotta fram den och åka iväg, jag går in och sitter i den ibland bara för att få njuta lite

fullmark

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2025

tack för svaren.Rundsoffan gillar jag också. en bil med plats för många att sitta samt alkov för två vuxna.växellådans problem tillhör ju alla fiat till o med -02.såvida den inte är omdrevad om jag fattat rätt.

Toppen