• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa en Chausson med Fordmotor?

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Står i begrepp att byta min husbil, EuraMobil, mot en annan. Har fått en offert på en Chauson med en Ford-diesel. Vad har ni för erfarenhet av dessa? Har tidigare haft Fiat och dessa dominerar ju. Kanske av en anledning? Är en Best of 16 med bakhjulsdrift och kamkedja. Låter ju bra men är det det? Årsm 2013.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vilken motor?
Kan va en Puma eller en PSA diesel, Ford har ju använt bägge. Kan inte när dom använt den ena eller den andra. Bägge har kamkedja. Möjligen är det så att Puma hör ihop med bakhjulsdrift, men jag är lite osäker.
PSA dieseln är på 2,0 liter och Puma om det är en 4-cyl har jag sett benämnas antingen 2,1 eller 2,2 liter finns även som 5-cyl på 3,2 liter. Den senare har jag i min pick-up å den är törstig, men hur 4’an är förbrukningsmässigt kan jag inte uttala mig om.
Bägge alternativen är robusta motorer, sen är det nog samma problem med EGR ventiler etc oavsett Ford eller Fiat.
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar. Vet inte vad det är för motor mer än att det är en Ford. Men jag har fått ett bra pris för min så det blir nog affär om provkörningen känns bra och hustrun gillar bodelen...
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Lycka till med köpet.
Puman användes i klassiska Land Rover Defender & dög den där så duger den gott i en husbil också.
PSA maskinen är också bra och har ju suttit i Volvo under några år på Ford-tiden, men är alltså en Peugot motor i grunden, dock byggde Volvo alla dessa motorer till Ford mellan 2007-2014.
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Tack Defender. Det hjälpte. Man har ju visst förtroende för LandRover och Volvo då det kommer till motorer.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har haft en Hymer byggd på Ford. Det enda problem jag hade var att givaren i gaspedalen la av. Tyckte också att chassit var lite mer rostbenäget än Fiats. Kolla det! Men det gick att samtala i hytten även om man körde fortare än 80 km/tim. Bättre ljuddämpare än Fiat.
 
Toppen