• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa Bil

F

F.d. 19991

Guest
Hej
Mitt första inlägg här.
Vi står i dörren för att köpa en bil men försöker bilda oss en uppfattning om vilken väg vi skall gå, med en budget på runt 600 000 har vi tittat på nya italienska bilar som uppfyller våra behov men samtidigt får man hyfsat begagnad märkesbil för dessa pengar, detta har gjort att vi inte kommer längre då vi ej kan bestämma oss, fått flertalet ggr kommentaren från handlare att dessa märken Mc Louis, Autoroller Rimor och Ci om jag ej minns fel är märken man skall akta sig för, nu kommer ju detta från handlare som säljer Hobby och Adria och främst verkar de ej förstå att vi ej har budget att gå över dessa pengar, nämnda bilar har den planlösningen som vi söker, dvs egna sängar till oss samt nedfällbar alkovsäng då vi har småbarn.
Vi vill inte ha en ren alkovbil då dessa ej tilltalar oss.

Hur är det ställt egentligen med kvaliteten på dessa italienska bilar, dom ser ju fantastiskt fina ut men man är ju nyfiken på hur dom håller i längden och om det finns ngn substans i dessa påståenden som handlarna fäller?

Med vänlig hälsning
JaaS

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Köpa Bil

Jag tror att man skall akta sig för att generalisera:oops:
Om man läser här på forumet om olika bilmärken så verkar det som om det är "måndagsexemplaren" som förstör ett märkes rykte!
Sen har det nog inte så stor betydelse vilket märke det är!

Om jag var i era kläder och hade den summan tillgänglig för ett "renköp", så vete tusan om jag inte skulle titta på något begagnat:)

Man slipper första grymma prisraset, man slipper de flesta skitfel som en ny bil ibland har, man slipper betala en massa extra för utrustning, tex!

Sen finns det nackdelar med begköp också såklart! Det ställer kanske lite större krav på er som köpare att kolla upp bilen...helst om man köper privat!

Ja i detta ämne finns det nog hur många uppfattningar som helst;)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Mycket är substanslöst , husbils delen är byggda av lika delar i mycket , toa , vask , kylskåp , lås , dörrar och fönster mm köps från samma fabriker.

Även själva bilen är lika som de "finare" bilarna. En del förklaring på prisskillnaden är att lönerna är betydligt lägre i Italien än de är i Tyskland.

Nytt är nytt med garantier osv. Det viktigaste är en planlösning som passar ens behov. När man hittat planlösningen så är det bara att gå vidare för att hitta husbilen som passar plånboken.

Lycka till

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vad gäller diverse inredningsdetaljer kan jag hålla med, men det är däremot stora skillnader mellan olika märken när det gäller karossens konstruktion, sådant som påverkar stabilitet, hållbarhet och inte minst värmeisolering. De bästa bilarna som jag ägt under de gångna 36 åren har haft en isolering av omkring 50 mm hårdskum.
Inte heller är planlösningen det primära enligt min uppfattning. Jag har främst prioriterat ett bra basfordon och för vinterbruk och hantering av släp bakhjulsdrift (eller ännu hellre fyrhjulsdrift). Bra isolering av förarhuset eller helst isolerad vägg och dörr mellan bodel och förarhus gör mycket för trivseln och detta inte enbart på vintern. Planlösningen i övrigt må vara hur bra som helst, om man sitter och fryser pga kyla från förarhuset så vantrivs man ändå.

Min erfarenhet är att flertalet av husbilarna byggda i södra Europa inte heller i övrigt håller måttet i vårt klimat, vatten och avloppssystem oftast inte byggt för nordisk vinter. Men om man tänkt sig att endast använda bilen på fina vägar sommartid så fungerar nog det mesta.

aake

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Kika gärna på Weinsberg som ingår i Knaus koncernen. Vi har precis sålt vår 700MEH. 2 fullängdssängar + nedfällbar taksäng 192x140 som INTE blockerar utgången som många modeller tex Burstners gör . De bilarna går bort för mig då det känns otryggt att ha blockerad utgång..
Vi har haft RIMOR ( Italienare (06:a) , Dethleffs (Tysk 07a) och Weinsberg (Tysk 14). Tittade man bakom paneler och i skåp så var Italienarens eldragningar lite hipp som happ. Tyskarnas var mer "ordnung muss sein"! Hur de fungerar i långa loppet kan jag inte svara på, men tyskarna känns bättre ihopskruvade. Samma uppfattning har min far efter en Mc louis som såldes efter 1100 mil till förmån för en Dethleffs.
Nästa bil kommer att bli en Dethleffs för oss.

Med lite förhandling bör ni kunna få en ny Weinsberg 700MEH för drygt 600. Köper ni i tyskland så plocka bort 150 för en årsbil.

Senast ändrad:

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej
Börja med att summera hur ni vill använda bilen. Antal i familjen, årstider, aktiviteter, typ av säng, hur mycket annan utrustning etc... Sedan har ni börjat mycket bra genom att kolla på forum o höra med andra. Det finns ett antal seriösa handlare men möt dom först när ni vet mer om vad ni söker.

Er budget borde räcka till ordentligt. Idag är det svårt att välja ut någon bil som är bättre än de andra, man får vad man betalar för. Själva köpte vi en bil i samma prisklass modell 2012. Vi var stormförtjusta, ända tills det blev kallt. Då bytte vi till en annan modell från 2008. Samma inredning men nu fryser vi inte längre...

Vi bor strax söder Göteborg och bjuder gärna på en kopp kaffe, om ni vill se på bilen o tjöta lite, hälsar Björn o Lena.

F

F.d. 19991

Guest

Hej

Tack för era svar, samtidigt som det är en djungel bland bilar så är det ändå roligt att titta och drömma, fördelen är väl att vi endast skall använda bilen den var varma delen av året, det är iaf planen, även sett att man kan få olika begagnade bilar till riktigt bra priser, fått en inbjudan till Elmia mässan i september som vi tänkte gå på för få uppslag, är det ngn som vet om det bara är nya bilar som säljs där eller finns det ett utbud av begagnade bilar också?

Med vänlig hälsning
Jack

F

F.d. 19424

Guest

Jag kommer själv byta upp mig ett rejält kliv i husbil.
Har en moderniserad högskåp i dag med Sov loft.
Har mycket modernt efterMonterat som kompressor kyl , solpanel, spoltoalett, led.

Vårat önskemål var att slippa bädda upp för att äta frukost mm. Idag så kan vi inte gå upp och börja för alla sängkläder och bäddmadrass ska upp i "alkoven" ...
Vi har 2 grabbar på 4 och 6.

Så efter mycket undersökande och funderande så kom jag fram till att den bästa lösningen för oss var en alkovbil ändå.
Jag har löst min vinterförvaring genom att jag har ett eget lantställe och den bil jag fastnade för faktiskt har en 10cm lägre totalhöjd.

Men åk och prova olika lösningar på mässan...

Jag själv är uppväxt i farsans hemmabygge på 80 talet, så alla för och nackdelar har varit med i tanken länge.

Sedan kan det vara hur barnen är. Samma kön? Eller de kanske bråkar, eller en som snurrar på natten.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tänk efter noga innan ni köper en halvintegrerad husbil om ni är flera än två. De flesta halvintegrerade gör sittgruppen oanvändbar så snart man tar ned taksängen, dessutom spärras ofta bodelsdörren. Bägge delar blir mycket irriterande i längden.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tänk efter noga innan ni köper en halvintegrerad husbil om ni är flera än två. De flesta halvintegrerade gör sittgruppen oanvändbar så snart man tar ned taksängen, dessutom spärras ofta bodelsdörren. Bägge delar blir mycket irriterande i längden.

Det finns gott om bilar där dörren är fri trots neddragen taksäng.
Skulle man behöva sittgruppen under natten tar det två sekunder att skjuta upp sängen!

F

F.d. 19991

Guest

Beror nog lit på vilken bil det är, var inne i en Adria matrix fr 2015, där vara taksängen steglös att sätta på vilken höjd som helt, mao kunde 2 personer ligga där samtidigt som man kunde använda sittgruppen, detta möjligt också pga att den har takuphöjningen vilket inte Autorollen har i detta fallet.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är inte någon realistisk lösning att huka omkring i sittgruppen samtidigt som några skall sova ovanför. Fundera igenom användningen ordentligt före köp, är man flera i familjen med olika sovvanor bör sittgruppen alltid kunna användas utan inskränkningar, annars blir det snart bilbyte.:)

F

F.d. 19991

Guest

Förutsättningarna är olika som sagt, alkovbil är uteslutet för våran del då dom ej tilltalar oss alls så taksäng är det som gäller iaf, sen är det väl inte värre att de vuxna sover i taksängen då de oftast går lägger sig senare än småbarnen, vill en vuxen gå lägga sig där bak i dubbelsängen med barnen är det ett annat alternativ, sen i bilen jag var inne var det inte tal om att huka sig när man satt i gruppen, beror lite på hur lång man är iof men för en person runt 175 funkade det fin fint.Däremot när man skulle under sängen så fick man göra det men ser inte hukningsproblemet som ett skäl till att just byta bil, iaf för våran del, vi ser mer fördelar med att slippa den fasta alkoven men man skall aldrig säga aldrig.

Mvh
Jack

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Är ni mer än två skulle jag nog ändå titta noga på en större alkovbil. Att ha separata sängar för alla och ändå soffgruppen orörd är en stor fördel. Att sedan ha en isolerad mellanvägg mot bildelen är också bra både sommar som vinter. Det finns fina stora alkovbilar begagnade inom Er prisram och ni får en rymlig bil som också känns luftig i soffgruppen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du kan ju också titta på helintegrerade, rent allmänt är halvintegrerade de minst lämpade för mer än två personer permanent.

Senast ändrad:
Toppen