• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa bil utan handpenning?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Jag har alltid fått den uppfattningen att man vid köp av en ny bil, eller husbil, ska lägga 20% kontant. Om bilen är begagnad har det ofta nämnts 40%.

Nu sorterade jag igenom lite reklam och ser följande text:

Ränta 3,95% upp till 240 månader. Med eller utan handpenning!

Kan man köpa husbil utan att lägga handpenning?

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Sv: Köpa bil utan handpenning?

Hej skall väl enligt lag läggas 20% i kontantinsats

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi köpte en ny bil i våras, med mycket extrautrustning och vi betalade 10% i handpenning och resten vid leverans.

Uppfattar det själv som rimligt.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Samma när vi köpte våran det stod inget om handpenning men vi lämnade våran gamla i inbyte samt en kontantinsats ändå .
Skall bli skönt med en bil som snart är betald .

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag tror att vi har en språkförbistring här.

Handpeng = Summa man betalar vid kontraktskrivande för att säkra affären, som vid husköp.

Handpeng = kan vara samma som kontantinsats i visst språkbruk.
Ja, det är lag på att man måste lägga minst 20% i kontantinsats när man lånar till en husbil.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Absolut ingen lag. Kanske önsketänkande hos vissa handlare att det vore lag...

Det verkar som om du har fel;

"Kontantinsats vid kreditköp
26 § Vid kreditköp av en vara ska säljaren ta ut en kontantinsats av köparen i enlighet med god kreditgivningssed. Kontantinsatsen ska motsvara minst 20 procent av varans kontantpris, om inte särskilda förhållanden föranleder annat.
Som kontantinsats anses inte betalning med medel som köparen får låna av säljaren eller av någon annan kreditgivare på grund av en överenskommelse mellan denne och säljaren."
Konsumentkreditlag (2010:1846)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vet inte om det skiljer på varan. Jag har hållit på med konsumentkrediter (hemelektronik) i över tjugo år, aldrig tagit ut kontantinsats.

Peter :)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Vet inte om det skiljer på varan. Jag har hållit på med konsumentkrediter (hemelektronik) i över tjugo år, aldrig tagit ut kontantinsats.

Peter :)

Ojjdå, kolla 27§ nedan.

27 § Om en näringsidkare för sin egen eller någon annans räkning säljer en vara utan att iaktta 26 §, ska det anses utgöra en åtgärd i strid mot 5 § marknadsföringslagen (2008:486).

Det kan ju vara så att konsumentelektronik är så billiga saker att man kommer undan med det understukna;
26 § Vid kreditköp av en vara ska säljaren ta ut en kontantinsats av köparen i enlighet med god kreditgivningssed. Kontantinsatsen ska motsvara minst 20 procent av varans kontantpris, om inte särskilda förhållanden föranleder annat.Som kontantinsats anses inte betalning med medel som köparen får låna av säljaren eller av någon annan kreditgivare på grund av en överenskommelse mellan denne och säljaren."

F

F.d. 52943

Guest

Det verkar som om du har fel;

26 § Vid kreditköp av en vara ska säljaren ta ut en kontantinsats av köparen i enlighet med god kreditgivningssed. Kontantinsatsen ska motsvara minst 20 procent av varans kontantpris, om inte särskilda förhållanden föranleder annat.
Som kontantinsats anses inte betalning med medel som köparen får låna av säljaren eller av någon annan kreditgivare på grund av en överenskommelse mellan denne och säljaren."
Konsumentkreditlag (2010:1846)

För mig är det inte fråga om ett kreditköp när man beställer en vara för senare leverans. Det är väl först när man skjuter upp betalningen EFTER leveransen som det blir ett kreditköp - eller?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag kanske ska förtydliga vad jag undrade över.

Jag tänkte på avbetalningsköp. (Inte handpenning vid beställning)
Dvs, kan man gå till en husbilshandlare och köpa en husbil för en miljon och åka därifrån i "sin" nya husbil utan att ha lagt ut en krona? Hela köpeskillingen på avbetalning?

Jag frågade en bilhandlare nu i helgen och fick till svar att det inte var vanligt gällande "vanliga" bilar. Men att det däremot förekom i husbilsbranchen.

Lagen säger väl inte absolut 20% utan enligt god sed. Och seden kan väl ändra sig med tiden?

F

F.d. 52943

Guest

Ok, då förstår jag. Kan inte reglerna för avbetalningsköp.

Toppen