F
F.d. 25279
Guest
Hejsan
Har så smått börjat kolla efter en begagnad bil. Har haft husvagn i många år, men känner för att ta steget upp ett snäpp. När man tittar runt på tex. Blocket så finner man just nu 228 fordon i prisspannet 80- 130000:- . Ökar man till 25000:-, så får man 500 träffar. Jaha, vad är detta för bilar? Vad får man för pengarna?. Är dom över huvud taget användbara? Dessa frågor får man efter att ha läst denna artikel: Hus på hjul för nybörjare - Motor - www.gp.se .
"Svårt att komma under 500.000:- för en begagnad bil" .
Vad är det som egentligen skiljer dessa begagnade från en husbil i prisklass 500.000:-?
Visst är en begagnad bil mera sliten, inte senaste inredningen samt fukt i väggarna, men vad menar han med "enklare bil från 90-talet"??. Vad är det som är enklare?? Pratar han AC, turbomotorer, paraboler, microugnar, hästensängar eller vad. Om man nu inte har en halv miljon att hosta upp, men ändå skulle vilja rulla runt i landet utan att behöva släpa på husvagn vågar man ens köpa en 100.000 kronors bil. Eller kommer man typ bara 100 mil sen börjar det. Vilket skick kan man räkna med att dessa bilar är i. Var går tex smärtgränsen för motorerna?? Hur mycket fukt kan man stå ut med?
Mina förutsättningar är att bilen skall gå att använda april-sept.
Körning på smått eländiga norrlandsvägar.
Gasolkyl
Gasolvärme
Toalett
Får man detta för runt 100.000:-?
Har ju släpat runt på en gammal Hobbyhusvagn från -83, troligen rejält fuktig. Ganska mjuk i väggarna på sina ställen ,men jag har inga problem med detta, så länge jag inte får vatten i huvudet och bodelen sitter kvar på chassit.
Resonemang, ju billigare desto mindre att vara rädd om.
Men som sagt , håller bilen för en 500 mils resa utan omfattande reparationer först och senare ute på vägarna. Ni som köpt 100.000 kronors bilar, vilka erfarenheter fick ni.
Katastrof eller "äh, inget att bry sig om, det funkar ju".
Är det kanske läge att importera eller är 100.000 för lågt för "import-firmorna"?
/Lj
(Kanske blivande husbilsägare)
Har så smått börjat kolla efter en begagnad bil. Har haft husvagn i många år, men känner för att ta steget upp ett snäpp. När man tittar runt på tex. Blocket så finner man just nu 228 fordon i prisspannet 80- 130000:- . Ökar man till 25000:-, så får man 500 träffar. Jaha, vad är detta för bilar? Vad får man för pengarna?. Är dom över huvud taget användbara? Dessa frågor får man efter att ha läst denna artikel: Hus på hjul för nybörjare - Motor - www.gp.se .
"Svårt att komma under 500.000:- för en begagnad bil" .
Vad är det som egentligen skiljer dessa begagnade från en husbil i prisklass 500.000:-?
Visst är en begagnad bil mera sliten, inte senaste inredningen samt fukt i väggarna, men vad menar han med "enklare bil från 90-talet"??. Vad är det som är enklare?? Pratar han AC, turbomotorer, paraboler, microugnar, hästensängar eller vad. Om man nu inte har en halv miljon att hosta upp, men ändå skulle vilja rulla runt i landet utan att behöva släpa på husvagn vågar man ens köpa en 100.000 kronors bil. Eller kommer man typ bara 100 mil sen börjar det. Vilket skick kan man räkna med att dessa bilar är i. Var går tex smärtgränsen för motorerna?? Hur mycket fukt kan man stå ut med?
Mina förutsättningar är att bilen skall gå att använda april-sept.
Körning på smått eländiga norrlandsvägar.
Gasolkyl
Gasolvärme
Toalett
Får man detta för runt 100.000:-?
Har ju släpat runt på en gammal Hobbyhusvagn från -83, troligen rejält fuktig. Ganska mjuk i väggarna på sina ställen ,men jag har inga problem med detta, så länge jag inte får vatten i huvudet och bodelen sitter kvar på chassit.
Resonemang, ju billigare desto mindre att vara rädd om.
Men som sagt , håller bilen för en 500 mils resa utan omfattande reparationer först och senare ute på vägarna. Ni som köpt 100.000 kronors bilar, vilka erfarenheter fick ni.
Katastrof eller "äh, inget att bry sig om, det funkar ju".
Är det kanske läge att importera eller är 100.000 för lågt för "import-firmorna"?
/Lj
(Kanske blivande husbilsägare)
Senast redigerad av en moderator: