• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa begagnat

F

F.d. 25279

Guest
Hejsan

Har så smått börjat kolla efter en begagnad bil. Har haft husvagn i många år, men känner för att ta steget upp ett snäpp. När man tittar runt på tex. Blocket så finner man just nu 228 fordon i prisspannet 80- 130000:- . Ökar man till 25000:-, så får man 500 träffar. Jaha, vad är detta för bilar? Vad får man för pengarna?. Är dom över huvud taget användbara? Dessa frågor får man efter att ha läst denna artikel: Hus på hjul för nybörjare - Motor - www.gp.se .
"Svårt att komma under 500.000:- för en begagnad bil" .
Vad är det som egentligen skiljer dessa begagnade från en husbil i prisklass 500.000:-?
Visst är en begagnad bil mera sliten, inte senaste inredningen samt fukt i väggarna, men vad menar han med "enklare bil från 90-talet"??. Vad är det som är enklare?? Pratar han AC, turbomotorer, paraboler, microugnar, hästensängar eller vad. Om man nu inte har en halv miljon att hosta upp, men ändå skulle vilja rulla runt i landet utan att behöva släpa på husvagn vågar man ens köpa en 100.000 kronors bil. Eller kommer man typ bara 100 mil sen börjar det. Vilket skick kan man räkna med att dessa bilar är i. Var går tex smärtgränsen för motorerna?? Hur mycket fukt kan man stå ut med?
Mina förutsättningar är att bilen skall gå att använda april-sept.
Körning på smått eländiga norrlandsvägar.
Gasolkyl
Gasolvärme
Toalett
Får man detta för runt 100.000:-?
Har ju släpat runt på en gammal Hobbyhusvagn från -83, troligen rejält fuktig. Ganska mjuk i väggarna på sina ställen ,men jag har inga problem med detta, så länge jag inte får vatten i huvudet och bodelen sitter kvar på chassit.
Resonemang, ju billigare desto mindre att vara rädd om.
Men som sagt , håller bilen för en 500 mils resa utan omfattande reparationer först och senare ute på vägarna. Ni som köpt 100.000 kronors bilar, vilka erfarenheter fick ni.
Katastrof eller "äh, inget att bry sig om, det funkar ju".
Är det kanske läge att importera eller är 100.000 för lågt för "import-firmorna"?

/Lj
(Kanske blivande husbilsägare)

Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Köpa begagnat

Ojoj - många frågor och funderingar - men lugn - du har hamnat på rätt ställe - här kan man ställa vilka frågor som helst och oftast får man svar eller så finns svar i "arkivet" dvs i gamla trådar.
Så läs på här så blir du klokare.
Åk samtigt runt bland alla husbilshandlare i din närhet och kolla å fråga.
Sen åker du till Leif på ScandiMobil å bjuder han på gofika så kan han berätta lite mer om Plåtisar och andra husbilar. :)
Lycka till!
PS tror det är nog så viktigt med att känna till modellbyten på motor å drivlina//DS

F

F.d. 7

Guest

en sak du bör fundera på är hur långt du kommer att köra varje år, för min och madams del så kom vi fram till att en bensinare skulle bli billigast. Kan tillägga att våran är från 1990 så tror knappast att dieseln skulle vara nåt direkt bränslesnålare eller starkare, snarare bullrigare. Hade även en äldre liten husvagn före vårat köp. därför föll valet på en helintegrerad, vilket resulterade i större boyta än vi hade förrut:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vår første husbil kjøpte vi 11 år gammel for ca 100k og byttet inn 4 år senere for 100k, en helintegrert Hymer 644 med bensinmotor. Enda større fel var just motoren som ikke tålte å gå varm - toppakningen gikk da i stykker og det kom vann i oljan, totalhavari på motoren i Paris. Ny begagnad motor og en uke i Paris - 13 000 kr fattigere, men greit det var billig og eneste store kostnad på de 4 årene. Steller du pent med en gammel bil så taper du ikke penger og finner ut hva som passer og ikke passer for din måte å bruke bilen.

Bil 2 ble valgt ut i fra erfaring og hva vi kunne bruke av penger, den fulgte oss i 8 år og hadde vært vår fortsatt om vi ikke hadde fått et sterkt ønske om enkle senger (begge må ofte opp en tur om natta, ikke samtidig!)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej lasselj, uppfattningen av vad man minst måste betala för att få en skaplig husbil skiftar rätt mycket beroende på vad man kan och är för sorts person tror jag. Många som skriver guider och skall hjälpa till vid köp verkar sväva lite för högt med "förstabilen" många gånger. En av våra större campingtidningar hade en flersidig vägledning för några år sen, och författaren inledde med att skriva något i stil med........Om man inte skall behöva skämmas för sin bil så får man räkna att betala över 300.000 vid köpet......???? Stackars jäkel som verkar bry sig mer om vad grannen tycker än vad man kan behöva eller har råd med. Kanske inte rätt person till uppgiften.
100.000 kan kanske vara lite lågt för en en hyfsad begagnad bil, men har man tur så kan det räcka. Men i prisspannet 120.000 till 140.000 verkar det finnas en hel del "pärlor" det gäller ju bara :) att hitta dem. Både firmor och Blocket är nog alternativ. Om man skall köpa tyskimporterad i den prisklassen så kommer man nog längst med att fixa allt själv som har med köpet och importen att göra.
På frågan om bilar i den här prisklassen håller för 500mil körning så blir svaret ja. Man behöver naturligtvis kolla upp så bromsarna är ok. kylvatten inte läcker, att laddningen fungerar, rensa och kolla brännarna i kylskåp, v.vatten m.m. men annars så brukar motorerna antingen det är diesel eller bensin knalla på rätt länge utan några större problem.
Den sista veckan så har en som kallar sig - agge 52 - frågat mycket om köp av äldre beg. husbil, leta upp hennes trådar och frågor så får du en hel del svar om gamla bilar.

Lycka till............JANKRO.

Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hej.
Kollade på skoj i Blocket om husbilar i prisintervallet 90 till 100 tusen, fanns 100 stycken.
man kan nog få en skaplig till årsmodell 92. Kör själv en FFB 92a.

Köp helst en med turbodiesel, är snålare starkare tystare än utan turbo.
Köp gärna en som inte gått på vinterväglag, = lite rost.
gammal bil = lättmekad, 3000 tusen för oljebyte, hemskt!
Kolla noga tätheten, dyrt laga vattenläckor.

Lycka till med första husbilen.

Jägarn

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi kollade runt en hel del så vi skapade en uppfattning om vad vi ville ha och även kikade runt på div. firmor i Sverige .
När detta var avklarat kollade jag på mobile.de och hittade en Citroen C25 turbodiesel 1990 med Pilote R450 bygge och detta var då en alkov bilen hade då gått 14000mil .

Vi gav då 8500 euro för den och detta var 7 år sedan , förra året bytte vi bil och fick 89000.- i inbyte , bilen var mycket mera utrustad än dom som vi hittade i Sverige och mycket billigare .
Vi köpte våran bil här och dom var mycket trevliga och kunde bra engelska .

Den var liknaden denna : Fiat 290 Frankia A540 -92 | Skaraborg | Blocket

Äldre bilar som inte kan få någon miljöplakett umweltplakette ( Umweltplakette/Feinstaubplakette - Informationen und Bestellmöglichkeit köps här : Miljödekaler - Dekra - Registrera din bil nu! ) är väl rätt kalla nere i Tyskland med tanke på att man inte får köra in i vissa städer .
Nu när man slipper gas och ventilationskontrollen så är det ju mindre jobb också dock bör man ju kolla det ändå så ingen olycka händer .
Dock är det ju några 1000 lappar i att hämta hem den med resor och ta ledigt (inkomstförlust) .

Du bör ju vet hur mycket du vill lägga på husbilen .
Vad vill du ha för modell ? Alkov , delintegrerad , helintegerad eller en plåtis ?
Vill du ha dusch i bilen så går nog plåtisen bort .
Ac i bodelen går ju alltid eftermontera men Ac i bilen är ju gott men svårare och eftermontera .
Hur kör du ? räcker 90 hk eller vill du upp i 130 hk ? det beror ju lite på hur man är som person om man inte har bråttom uppför backarna och inte bryr sig om bilen inte orkar upp utan att sacka , Tänk dej många Leabybackar och en bil som har 80 i sänkan och 60 uppe vid infarten till Vartofta en del bryr sig inte en del gör det .

Man kan nog göra listan så lång men sålla lite bland modellerna så kan du säker få mera tips om objekt .

F

F.d. 25279

Guest

Hej
Så där ja, nu har man fått lite "kött på benen". Känns faktiskt lite lugnare nu när det gäller att köpa. Visst räknar jag med att få renovera lite ,men det ligger lite i min natur , att se "resan och inte bara målet". Dvs , inte rädd för att få ta fram svetsen och hammare. Bara den håller första året. Har även fått klart för mig vilken planlösning jag söker.
Har en del frågor kvar , men dom tar jag i andra trådar.
Lovar att även tänka andra tankar när jag kommer ikapp lådorna i Leabybacken, kör ju där dagligen. Snart kanske jag sitter i en själv.
Så jag tackar för tipsen som kommit in. Nu skall vi öka tempot lite. Har faktiskt redan börjat spana in en bil. Skall även kolla lite mer på Tyskland, inte van vid sådana affärer, men jag får väl läsa på.

/Lj

Toppen