• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köpa beg.husbil

N

nyckelbro

Guest
Hej!
Är sugen på att köpa en MB Rimor Superbrig 727 -00.
Är det något man bör tänka på som är speciellt på dessa, förutom ev. fukt.
Tacksam för alla svar.

Mvh Micke:)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: köpa beg.husbil

Rost kan vara ett bekymmer på äldre MB. Har bilen luftfjädring bak är det ett stort plus då MB av de årgångarna gärna är litet väl mjuka i fjädringen vid last. De är bekväma men litet oprecisa att köra när det blåser. Motorerna är ofta mycket trevliga, specielt 156 hk modellen.:) Har bilen Halvautomatlåda så prova den noga så att den inte låter samt att den växlar som den skall. De är litet känsligare än de riktiga automatlådorna från senare år.:) Fukttesta bilen före köp. Det är dyrt att fixa fuktskador samt rost. Allt annat löser sig normalt ganska lätt.

Perlena

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2025

Totalvikten bör nog beaktas om den endast är på 3500Kg, kostar ca 30-35' om den skall byggas om och kunna vägas upp 3800-3850kg beroende på modell.
Kolla fukten som du skrev både i alkov och bakparti. Vet inte riktigt vilken planlösning den har, finns med olika. Om som Bestliner skrev så är den vindkänslig. // Per

N

nyckelbro

Guest

Hej!
Tackar för svaren.
Undrar bara det här med vindkänsligheten, är det något som är väldiga problem med just denna modell.
Den jag tittar på har luftfjädring.:wideeyed:

Mvh Micke;)

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej!
Inga problem med vindkänsligheten. Jag har kört på Öresundsbron med vår bil när det blåste ordentligt. Kan hålla med om den är mjuk och lite gungig men det är inga problem. Ett stort plus om 2,7 liters CDI motorn sitter i.

Hälsningar

Senast ändrad:
F

F.d. 7793

Guest

Har en rimor ng8 från 2004 med ford chassi och dubbelmontage,går som tåget.
Är väldigt nöjd med denna men pga mycket jobb ska den säljas.
Kom och köp,mycket utrustning :)

Mvh Richard

N

nyckelbro

Guest

Hej alla glada!

Nu har vi köpt en MB Rimor Superbrig 727 -00.:)
Så nu har vi fult upp med att planera, putsa, fixa & dona.
Känns riktigt kul och ser fram emot ett friare liv på semestern, blir säkert en tur ut i Europa.
Tack för alla svar vi fått:mcride:

Mvh Micke

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Kolla lastvikten på bilen via Transportstyrelsens hemsida. Eftersom du är ung har du förmodligen småbarn som ska med och dom vill gärna ha en del leksaker och cyklar, badmadrasser. Helst inte under 500 kilos lastvikt är min rekomendatoin. Det kan bli väldigt dyrt att bli stoppad för övervikt.

Mvh
larsemil

Toppen