• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köp av ny Adria i Tyskland

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Hallå klubbvänner!
Om jag köper en fabriksny Adria i Tyskland, får jag då en bil med sämre isolering bl.a. än en bil som säljs i Sverige?
Går jag miste om något som kallas "Sweden Edition Pkt"?
Någon som vet?
Ha en bra husbils-höst!
Gert:)

H

Husbilgolf

Guest
Sv: Köp av ny Adria i Tyskland

Du kan beställa med Winter Paket som är samma som Scandinavian Edition. El värme i golvet, största Truma osv. När du skal sälja igen är det bättre och enklare med vinter paketet! Och jag är jätteglad för värmen i golvet speciellt!

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Scandinavian Edition säljs även i Tyskland.

Mvh

Home-car

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Kontrollera vad som verkligen ingår i den tyska varianten av vinterpaketet. Det har skrivits en del om vevhusventilation (tror jag det hette) och dess uppvärmning. Skiljer denna sig mellan olika motoralternativ?

Titta också på om pannan är olika mellan Vinterpaket och vanlig bil samt mellan Tyskland och Sverige. Kanske skillnaden är med eller utan elpatron? Då kommer frågan om du står vid elstolpe när denna elpatron skulle användas. Detta gäller också golvvärmen som drivs av 220V (via transformator).

Vad som skiljer i övrigt i dag vet jag inte. På en -08 var skillnaden mellan Tyskland och Sverige bland annat fönster i dörren och ugn som tillval respektive standard. Det gäller alltså att kolla noga och fundera på vad som egentligen behövs.

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022

Tack för svaren!
Ska verkligen kolla noga när det blir aktuellt.:twitcy:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det även dom Svensksålda och inte bara importare som får den extra höga skatten from. 2011 ?

Hur är det med lyktspolning på Tyska vs Svensksålda ?

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

ScandinavianEdition i Sverige och Tyskland är detsamma, Truma 6EH, dvs elpatron till värmaren och elgolvvärme. Däremot brukar den svenska importören utrusta bilarna med fördragning av backkamera och fördragning av solceller. Därutöver kan det säkert vara småsaker som fönster i dörren osv.

Det som kan vara något att ha i åtanke är garantireparationer. Svenska verkstäder gör inga garantireparationer på privatimporterade husbilar, men man får ganska mycket reparerat för 100 000 kr.

Mvh

Home-car

F

F.d. 25605

Guest

Hej på er !!

Vi har fastnat för en Adria sport eller Coral !

Kan ni hjälpa mig med tips av er på bra handlare i norra Tyskland

Tackar på förhand !!

MVH
Thomas

oskobe

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2025

wohnmobilarena.de

Tog hem en ny Adria i fredags. Hittils har allt gått bra...

/Oskar

F

F.d. 53284

Guest

Hej!

ScandinavianEdition i Sverige och Tyskland är detsamma, Truma 6EH, dvs elpatron till värmaren och elgolvvärme. Däremot brukar den svenska importören utrusta bilarna med fördragning av backkamera och fördragning av solceller. Därutöver kan det säkert vara småsaker som fönster i dörren osv.

Det som kan vara något att ha i åtanke är garantireparationer. Svenska verkstäder gör inga garantireparationer på privatimporterade husbilar, men man får ganska mycket reparerat för 100 000 kr.

Mvh

Home-car
Menar Home-car att svenska Fiat inte tar garantireprationer på motor och chassi? Och att Truma m fl inte tar reprationer på deras utrustning i bodelen?

F

F.d. 17667

Guest

Hej!

Mvh

Home-car

Fiat har auktoriserade verkstäder worldwide som utför garantiåtgärder liksom tillverkare till bodelens olika fasciliteter.

Kan du utveckla på vad du bygger ditt inlägg.

Toppen