• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av importbil

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Hej!
Som alldeles ny husbilsägare, efter många år med husvagn, hittade jag husbilsklubben på nätet och kommer absolut att registrera mig och min man som medlemmar.

Vi har köpt en importerad husbil hos en välkänd husbilsfirma, men fick inte reda på vid köpet, att bilen var en importbil. Det såg vi genom att kolla uppgifter på vägverket. Vi ser det inte som något större problem eftersom bilen är den vi vill ha, men har redan märkt, innan vi ens har fått bilen, att det är dyrare med försäkring och som vi förstår får vi ett lägre pris när vi en gång kommer att sälja bilen. Att försäkringen är dyrare beror på att ingen kodad nyckel finns vilket innebär att det är lättare att stjäla bilen..

Vi betalar, vad vi tror, ett normalpris för en "svenskreggad" bil. Vi kommer att prata med vår försäljare innan vi hämtar bilen men kan man, med anledning av att vi inte blivit informerade, pruta på bilen?

Vi ser i alla fall fram emot att få bli husbilsägare och kommer att bli vagabonder en större del av året.
:snow-icon:

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Köp av importbil

Hej Barbro

Välkommen till Husbilsklubben.se och grattis till Husbilen.

Det där med kodad nyckel tycker jag att du ska kräva.
De får byta ut hela låssystemet om det så behövs.
Jag skulle inte ge mig ett dugg på den fronten.

Har du inte nyckeln den dagen du ska sälja husbilen så tror
jag inte det är så många som är intresserade av att köpa den.
Även om du prutar så har du inget för det i det stora hela.

Ha de

F

F.d. 3753

Guest

Hej och välkommen Barbro!
Förstår att du med importerade menar privatimporterade.
Vi hade en privatimporterad bil tidigare och märkte när vi skulle byta att en del protektionistiska firmor inte ville betala mer än vad bilen skulle kosta i Tyskland medan andra inte brydde sig. Handlar man av en svensk firma som själva importerar begagnade bilar, och det är ganska många, så gör dom i alla fall ingen skillnad. Privatköpare av en sådan bil försöker naturligtvis att dra fördelar om dom kan.
Beträffande kodnyckel så har den inte med privatimporten att göra och var det första försäljaren frågade efter när vi bytte, kodnyckel + kodkortet.
När det gäller försäkring så är jag osäker men kan inte minnas att vi hade högre försäkring för att vi hade en privatimporterad, har inte hört talas om det. Det kanske spelar in hur länge bilen har varit i Sverige!?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tycker att en kodad nyckel är ett minimikrav. Det brukar vara första kravet på att bilen inte är stulen. Därmed inte sagt att just er bil är stulen, det gäller nog mest personbilar där det tycks florera en viss handel med stulna bilar.

Nu kan jag bara tala för vår bil som är en Fiat och egenimporterad. När vi köpte den var försäkringsbolaget mycket noga med att bilen hade elektroniskt stöldskydd och att det fanns två vanliga nycklar plus den särskilda kodnyckeln. Väl hemma i Sverige fick vi lämna in bilen hos Fiat-verkstan för att de skulle kunna kontrollera att bilens nycklar stämde, att den inte var rapporterad stulen och därefter ge nycklarna en ny kodning. Vi fick därefter ett intyg som vi skickade in till försäkringsbolaget. Denna något omständliga procedur berodde kanske på att det gick att köpa denna årsmodell utan stöldskydd.

Att godta att kodnyckeln saknas är nog inte tillrådligt. Vad händer om du tappar en av bilnycklarna? Då går det inte att tillverka en ny och du får antagligen byta låssystem. Bättre då att bilhandlaren gör detta innan ni köper.

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024

Hej!
Angående kodad nyckel. Vår förra husbil (Fiat) årsmodell - 02 levererades med en kodnyckel. När vi så bytte till en helt ny och svensksåld Fiat husbil årsmodell - 05 frågade vi efter kodnyckel. Svaret från säljaren var att Fiat inte längre lämnade med någon kodnyckel utan enbart ett kodkort. Eftersom samma säljare lämnat en del andra felaktiga uppgifter i samband med köpet undrar jag om någon kan upplysa mig om detta stämmer? Om så är fallet. Vid vilken årsmodell upphörde Fiat med kodnyckel.
Hälsningar
Lennart

Ewa o Walle

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
840
Medlemskap
2024

Hej på Er alla
Då vi köpte vår husbil i våras så medföljde både en kodad och en okodad nyckel samt ett kodkort som ska bevaras lite avskilt från övriga handlingar.
så mig veterligen sa har inte den kodade nycklen upphört på FIAT bilar.
Hälsningar
Walle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är mycket viktigt att kodnyckeln och kortet följer med bilen vid köp, tro inte på säljaren att de inte behövs.

Saknas dessa blir det problem med stöldförsäkringen. På nyare bilar måste hela låssystemet inkl startspärren bytas ut, kostnad ca 30.000 kr

J

Jarn

Guest

Hej, jag har importerat både en -00 och en -06 med Fiat chassie.

På -00 modellen fanns två vanliga nycklar, samt en grövre röd nyckel, även kallad Master eller code nyckel.
På -06:an fanns bara två vanliga nycklar, samt ett code kort som används i stället.

Code kort går att beställa från fabrik utan någon större kostnad, via en Fiatverkstad.
Saknar man däremot den gamla röda Masternyckeln, är det värre.

Givetvis skall man inte acceptera ett köp utan att dessa finns med. Jag förstår om då försäkringsbolaget kräver en högre peremie.
Normalt är inte premien högre för en privatimporterad.

// Roland

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024

Hej, Köpte en ny Kabe på Nerikes Camp nov -06 och frågade då försäljaren efter kodkortet till nycklarna men fick svaret att det är annat nu. Jag lät mig nöja med det för man har ju många saker att kolla när man hämtar husbilen.

Fick se den här tråden och ringde Nerikes Camp som skulle kolla upp det här med kodkortet för min del.
När jag tittar i instruktionsboken så står där att ett kodkortet skall medfölja bilen vid försäljning. (att man aldrig lär sig, lita aldrig på försäljare)

Inbytesbilen var en import, jag var på tre ställen Hymer, Kabe och Kanonkurt och fick mellanpris som inte var alls sämre än svenksålda bilar.

Min erfarenhet av den importbilen är att den var mer välbehållen undertill än dom som rullar på svenska vägar.

Senast ändrad:

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024

Tack för alla svar och synpunkter på mitt första inlägg i husbilsklubben.

Efter att ha tagit del av kommentarerna kontaktade jag försäljaren och framförde vår oro över att det saknades kodat lås och nyckel. Som svar fick jag att p g a att det blir så mycket fel på kodlås så tar man alltid bort dom låsen på vissa årsmodeller bl a 1997. Det ska alltså inte finnas något sådant lås på bilen.

Bilen är köpt hos en stor och förhoppningsvis seriös firma så vi utgår från att det är så...

Det ska i alla fall bli kul att hämta bilen i nästa vecka och vi planerar redan lite mindre utflykter nu och en större framåt sommaren.

:twitcy:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Barbro, kontakta ditt försäkringsbolag och hör att dom tar stöldförsäkringen utan startspärr i husbilen.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024

Barbro

Skulle vara kul att höra hur många som har 97-års modell och inte har någon "RÖD" nyckel + kod.

I vår förra bil som var en Swift Royale av just 97-års modell fanns det båda delarna.
Det var det första de frågade efter när vi bytte Husbil hos Forsbergs.

F

F.d. 3753

Guest

Vi hade i alla fall en röd kodnyckel till våran 97'a. Är däremot osäker på om vi hade kodkortet bland papiren men dom var nöjda med att jag hade nyckeln.
Det var en Knaus och en Fiat Ducati.
Som jag skrivit tidigare så var det det första dom frågade efter på Forsbers i Hyssna.

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024

Barbro, tråkigt att husbils ägandet skall börja i moll, hoppas det går bättre framöver, för efter regn kommer ju Solsken, Lycka till.

Vi har en LMC på Fiat Ducato chassie 1997, köpt mars i år direkt/ privatimporterad från Tyskland,
Vi fick med den RÖDA Code nyckeln och två vanliga nycklar, Fiat måste då ha slutat med codnyckeln på VISSA bilar :mad: inte vissa årsmodeller

Lennart HBK/ 651

F

F.d. 52943

Guest

Hej,
har just köpt husbil byggd på Renault Master 2005 chassi (import). Enligt Renault i Göteborg kan det bara finnas två aktiva nycklar i taget till den bilen - inget nyckelkort eller masternyckel där.

F

F.d. 6530

Guest

Hej , har själv en en importbil från Tyskland o hade strul med Master nyckeln. Röda nyckeln. Efter ett par veckor dök dock den dock upp. Kollade dock under tiden med låssmeder, nyckeltillverkare och fick en ny nyckel tillverkad for 500 kr. Bilen har en elektronisk startspärr, men eftersom jag hade en fungerande nyckel så kunde man kopiera den. Märkesverkstäderna kunde inte fixa en nyckel utan Master Keyn. Mvh Nilsman

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024

Hej igen!

Vill bara meddela att jag haft kontakt med vårt försäkringsbolag och fick som svar, jag citerar "För en del bilmodeller så är det speciella krav på lås och annat, men det gäller inte er husbil. Den ligger på en helförsäkring som gäller efter samma villkor som andra husbilar"

Tack till alla som kommit med synpunkter och goda råd. På fredag hämtas bilen i Örebro och det ska bli jättekul att få utrusta den som vi vill ha den och vi kommer definitivt att använda bilen under vinterhalvåret.

Hälsningar från Barbro i Eskilstuna

F

F.d. 10718

Guest

Hej alla
Jag har nyligen köpt en Fiat Ducato 1999 års modell försedd med två "vanliga" nycklar
och en "Master" nyckel.
Frågan är hur använder ni dessa när ni åker på resa gömmer ni Master nyckeln i bilen
eller lämnar ni den hemma ?
Enligt instruktionsboken kan man låsa upp codlåset genom att trycka ner gaspedalen
ett antal gånger motsvarande den kod som (vadå) finns MEN DETTA SKALL ENLIGT
INSTRUTIONSBOKEN INTE GÄLLA dieselbilar ?!

hälsningar lassepersson

Toppen