Sv: köp av husbil efer brand
Hej Annette!
Det låter som du har fått tag i en trivsam bil, grattis! Men en riktigt vinterduglig husbil har fyrhjulsdrift! Två sådana har jag haft, men nu får jag nöja mig med bakhjulsdrift och då går det till nöds att ta sig fram på fjällvägarna vintertid. Men på mindre fjällvägar, kanske dåligt plogade och med trånga vändplatser, då räcker inte bakhjulsdriften till; i vilket fall om man vill kunna dra på släp. Och enligt min uppfattning är det just detta, att man kan dra med sig båt- eller skotersläp som är den stora fördelen med husbil jämfört med husvagn.
På den tyska marknaden finns diverse fyrhjulsdrivna ekipage men det rör sig vanligtvis om "Expeditionsfahrzeuge", tunga, dyra, törstiga och mer anpassade för ökenresor än för nordiskt vinterbruk. Men jag har inte givit upp hoppet om att finna den optimala husbilen!
aake
Eftersom trådskaparen verkade välja mellan Burstner, Adria och Nordic förutsätter jag att de räknar med att klara sig med framhjulsdrift.
Vi har klarat oss utmärkt med detta för vanliga vinterturer till fjällen. Vi är väl inte ute på de mest extrema vägarna. Då är ju bakhjulsdrift att föredra, men det är ju alltid en kompromiss. Vilka är de viktigaste kriterierna vid ett husbilsköp?
För oss var storleken, luftig och ljus och stora packutrymmen för skidor, Fjellpulkor (att dra barnen i), snowracrar, vinteranpassad med vattenburen värme, skjutdörrar mot förarhytt, ett stort vinkelkök (har sett massor av vinkelkök i ett antal husbilar, de flesta vinkelkök tycker jag har för lite avlastningsytor), separat dusch, stort toautrymme (så man kan hjälpa små barn med tandborstning och annat), stor bred dubbelsäng för oss vuxna med plats för barn som vill ligga o gosa.
Vi har använt oss av snökedjorna när backarna har varit branta och isiga.
Jag har kört fast några gånger, men alltid kommit loss med snökedjorna på bil med framhjulsdrift.
Tänker införskaffa Autosocks inför nästa vinter, har vänner som använt detta och är helnöjda!
Vill man ha bakhjulsdrift till varje pris, är det tyvärr inte så många husbilsmodeller kvar att välja på. Men det är ju en prioriteringsfråga.
En Burstner Argos fungerar alldeles ypperligt för vinteranvändnig till de flesta normala vinterresor till vanliga skidorter.
Men ska man t.ex. ut på en skogsväg till nåt vinterfiske långt bort från allmän väg, då är ju bakhjulsdrift att föredra...
/Annette