• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köp av husbil efter brand

F

F.d. 53051

Guest
Efter att vår hb brann upp har vi nu börjat att se oss om efter en annan och vi har kollat lite på Nordic .Ni som har en Nordic eller har haft en vad är era erfarenheter av denna HB
Vi har även kollat på Adria halvintregerade och Burstner t modeller.Vi hoppas få bra tips frå n denna kunskaps bank

F

F.d. 50036

Guest
Sv: köp av husbil efer brand

Här kommer ett tips...

Importera er husbil från tyskland, ni kommer att tjäna/spara många sköna slantar. Det finns massor av trådar om detta i forumet och har i år efter 1 maj blivit ännu lättare, slipper bl.a. ventilationskontrollen.

Lycka till mvh Torbjörn

Åker själv Bürstner Argos 747-2, mycket husbil för pengrna, en 2009:a kan köpas i tyskland för lite över 600,000kr! :yes:

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Vi har en Nordic 635, den är "luftig" inte trång vid kök eller vid duschen garderoben.
Vinter vagn ingen kondens i framrutor,behöver inte täcka halva husbilen med täcken.bra isolering.Men framförallt ALDE vattenburen värme.Värmeväxlare,blir vasrmt i HB under körning.det finns ,någon form av motorvärmare(dieselvärmare. )
Köp ingen i Tyskland de är inte gjorda för vårt klimat.

Men ska du inte använda HB under hela året då kan du köpa vad som hellst.
Men efrersom du haft HB förut så vet du vad som är bra.
Det är mångn som inte kommer att hålla med mig nu, men de är bara avundssjuka.
Har du råd köp en VINTER HB:

LYCKA till önskar
/Vidhem

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg er enig med vidhem i siste setning: Har du råd köp en VINTER HB

Det finnes tyske som er bygget for vinterbruk i vårt nordiske klima, men de er dyre og helintegrerte. Minst 4 fabrikker bygger biler med isolasjonsvegg innenfor framruta og isolerglass i siderutene foran, alle med Alde vatnburen varme, dobbeltgulv med natntankene i oppvarmet rom. Det at de er helintegrerte gjør at du har mer plass når du står på plass enn i en bil med dør frem til førerhytten. De 4 mest kjente produsentene er: Carthago, Concorde, Niesmann+Bischoff og Phoenix - mindre kjente her hos oss er Vario og Volkner

F

F.d. 50036

Guest

"Det är mångn som inte kommer att hålla med mig nu, men de är bara avundssjuka."

Vad menar du med detta???! :wideeyed:

Det är väl detta som är härligt att var och en är nöjd med sin husbil. Var och en har gjort sitt val utifrån sina förutsättningar eller hur.

Din "slutknorr" får det att låta som om att har man bara riktigt mycket pengar så kan man åka Nordic. Personligen valde jag husbil utifrån behov och vad jag tycker är en fröjd för ögat.

Har inget emot Nordic gillar deras koncept men åretrunt, men tycker inte att de är bäst på detta koncept.

Förlåt att jag lämnade trådens ämne, ha det gott Torbjörn :):):)

F

F.d. 3077

Guest

Hej Knaus 307
När du är i de lyckliga omständigheterna att välja husbil utan byte,så gtattis.
Vi valde Nordic en gång och komm under fund om att den den är på tok för dyr,för lite husbil för detta höga pris och för mycket konstruktionsmissar.
Valet var ett stort misstag ,som den dag då vi skulle byta märke,ingen handlare är villig att betala ett övarpris vid inbyte av en Nordic.
Även om du ska använda bilen året om finns det billigare och bättra alternativ.
Mvh Bernt

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, jag skulle då aldrig byta min Burstner Argos mot en Nordic. Jag har varit inne och tittat på Nordic bilar på Elmiamässan och tycker definitivt inte att den är ljus och luftig om man jämför med Burstner Argos. Möjligen om man jämför med något annat..
I Argosen är köksskåpen fiffigt konstruerade med utdrags-skåp bl.a.
Stort vinkelkök men gott om plats så man kan passera när någon lagar mat.
Och Burstner Argos är en bil avsedd för vinterbruk. Den har dubbelgolv, Alde vattenburen värme, uppvärmt gigantiskt stort garage med plats för kläder som ska torka t.ex., värmeväxlare till motor, skjutdörrar mellan hytt och bodel, kraftig isolering i hela bilen. Så att tyskarna inte skulle kunna bygga en vinterbil avsedd för vårt nordiska klimat är - helt fel.
Jag har importerat vår från Tyskland.
Och priset, ja jag har betalat flera hundra tusen kronor mindre än vad en motsvarande lika gammal Nordic kostar (men då är den betydligt mindre och inte alls lika luftig och ljus), för en bil som är ett år gammal, nästan nio meter lång med boggie - en luftig och ljus rullande lägenhet.
/Annette

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

knaus307
Vågar man fråga varför husbilen brann upp? Du kanske har berättat det i någon annan tråd men i så fall har jag missat det.
Åke

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej Annette!

Det låter som du har fått tag i en trivsam bil, grattis! Men en riktigt vinterduglig husbil har fyrhjulsdrift! Två sådana har jag haft, men nu får jag nöja mig med bakhjulsdrift och då går det till nöds att ta sig fram på fjällvägarna vintertid. Men på mindre fjällvägar, kanske dåligt plogade och med trånga vändplatser, då räcker inte bakhjulsdriften till; i vilket fall om man vill kunna dra på släp. Och enligt min uppfattning är det just detta, att man kan dra med sig båt- eller skotersläp som är den stora fördelen med husbil jämfört med husvagn.

På den tyska marknaden finns diverse fyrhjulsdrivna ekipage men det rör sig vanligtvis om "Expeditionsfahrzeuge", tunga, dyra, törstiga och mer anpassade för ökenresor än för nordiskt vinterbruk. Men jag har inte givit upp hoppet om att finna den optimala husbilen!

aake

Senast ändrad:
F

F.d. 52919

Guest

Vi har också Nordic, har aldrig haft någon annan så Vi kan jämföra med. Vi vet i alla fall det det blir bara "N" för oss så länge "N" familjen tillverkar och servar den!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Annette!

Det låter som du har fått tag i en trivsam bil, grattis! Men en riktigt vinterduglig husbil har fyrhjulsdrift! Två sådana har jag haft, men nu får jag nöja mig med bakhjulsdrift och då går det till nöds att ta sig fram på fjällvägarna vintertid. Men på mindre fjällvägar, kanske dåligt plogade och med trånga vändplatser, då räcker inte bakhjulsdriften till; i vilket fall om man vill kunna dra på släp. Och enligt min uppfattning är det just detta, att man kan dra med sig båt- eller skotersläp som är den stora fördelen med husbil jämfört med husvagn.

På den tyska marknaden finns diverse fyrhjulsdrivna ekipage men det rör sig vanligtvis om "Expeditionsfahrzeuge", tunga, dyra, törstiga och mer anpassade för ökenresor än för nordiskt vinterbruk. Men jag har inte givit upp hoppet om att finna den optimala husbilen!

aake

Eftersom trådskaparen verkade välja mellan Burstner, Adria och Nordic förutsätter jag att de räknar med att klara sig med framhjulsdrift.
Vi har klarat oss utmärkt med detta för vanliga vinterturer till fjällen. Vi är väl inte ute på de mest extrema vägarna. Då är ju bakhjulsdrift att föredra, men det är ju alltid en kompromiss. Vilka är de viktigaste kriterierna vid ett husbilsköp?
För oss var storleken, luftig och ljus och stora packutrymmen för skidor, Fjellpulkor (att dra barnen i), snowracrar, vinteranpassad med vattenburen värme, skjutdörrar mot förarhytt, ett stort vinkelkök (har sett massor av vinkelkök i ett antal husbilar, de flesta vinkelkök tycker jag har för lite avlastningsytor), separat dusch, stort toautrymme (så man kan hjälpa små barn med tandborstning och annat), stor bred dubbelsäng för oss vuxna med plats för barn som vill ligga o gosa.
Vi har använt oss av snökedjorna när backarna har varit branta och isiga.
Jag har kört fast några gånger, men alltid kommit loss med snökedjorna på bil med framhjulsdrift.
Tänker införskaffa Autosocks inför nästa vinter, har vänner som använt detta och är helnöjda!
Vill man ha bakhjulsdrift till varje pris, är det tyvärr inte så många husbilsmodeller kvar att välja på. Men det är ju en prioriteringsfråga.
En Burstner Argos fungerar alldeles ypperligt för vinteranvändnig till de flesta normala vinterresor till vanliga skidorter.
Men ska man t.ex. ut på en skogsväg till nåt vinterfiske långt bort från allmän väg, då är ju bakhjulsdrift att föredra...
/Annette

F

F.d. 29841

Guest

"Det är mångn som inte kommer att hålla med mig nu, men de är bara avundssjuka."

Vad menar du med detta???! :wideeyed:

Det är väl detta som är härligt att var och en är nöjd med sin husbil. Var och en har gjort sitt val utifrån sina förutsättningar eller hur.

Din "slutknorr" får det att låta som om att har man bara riktigt mycket pengar så kan man åka Nordic. Personligen valde jag husbil utifrån behov och vad jag tycker är en fröjd för ögat.

Har inget emot Nordic gillar deras koncept men åretrunt, men tycker inte att de är bäst på detta koncept.

Förlåt att jag lämnade trådens ämne, ha det gott Torbjörn :):):)

Hej Uddevalla
Jag menar att det är nog billigare att köp hus i Färgelanda än i Utby.
Men vist finns det billiga sommarvagnar som duger för de flästa här på HBK.
Trots att de är varma på sommaren och kalla på höst å vår.
Ha det regnar det i u-valla idag?
/Vidhem

F

F.d. 53051

Guest

Branden startade i en bensindriven husbil när den startades tog den eld och c:a 50 fordon brann upp.Länken finns under.Under markisen den 28/4

F

F.d. 53051

Guest

Vi tackar för alla synpukter som vi fått inför vårt husbilsköp

F

F.d. 19936

Guest

Köp ingen i Tyskland de är inte gjorda för vårt klimat.
Vad menar du VIDHEM med att de är sämre för vinterbruk?
Inga bilar byggs annorlunda för Sverige, det är upp till den som beställer om man vill ha mer isolering på tankar, extra värme mm.
Dethleffs visar det tydligt på sin tillbehörslista. Tycker inte att man ska slänga ur sig sådana påståenden utan belägg.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tidliger ble biler bygget spesiellt for Sverige, mer trekkfulle enn for andre land :wink:. Store takluker uten pakninger så snøen kunne blåse rett inn :D.

F

F.d. 55383

Guest

Hej ,

Välj en bil som ni ”faller för” då ni skall leva med den länge. Att ångra sig kostar mycket pengar, så ha inte bråttom med köpet. ( Vi har längtat efter en sådan bil i över tio år, men nu finns den och vi bara njuter av den.) Om du inte måste använda den på vintrarna, kan du välja vilken tillverkare som helst. Tänk på att priset varierar väldigt mycket för samma utrustning, beroende på tillverkare/återförsäljare.
Men en sak kommer ni aldrig att ångra! Om ni köper en bil med automatlåda (robotväxlad manuellåda) med 157 Hk motor. Den är dessutom försedd med kamkedja som aldrig brister. Långa serviceintervaller, tyst, snål, råstark. Man väljer hastighet med gaspedalen, trycker in farthållaren, lutar sig bakåt och BARA NJUTER. Den starka motorn i kombination med automatlådan ser till att den sköter sig upp och ner på backar utan att man behöver gasa eller bromsa. HELT UNDERBART. Så gör inte avkall på det!
Lycka till med valet!

Stefan

R

Ruth o Bosse 1

Guest

Hej Skall ni köpa husbil åk till husbilstjejen i örebro hon har mycket fina husbilar och billiga är de. Gå även in på deras hemsida och titta. Hälsningar Ruth

F

F.d. 7531

Guest
Sv: köp av husbil efter brand

Hej, vi specialbeställde en Nordic, har haft den fyra år nu och håller fortfarande på att kompletera den. Rekomenderar den inte. På tok för dyr och spartansk inredning.
Vi har till dags dato fortsatt utrusta för cirka 100'000:-Så köp ej detta märke.
( Trots det så är vi nöjda nu )

Toppen