• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köp av första husbilen - Tacksam för tips.

F

F.d. 50421

Guest
Hej allesammans o trevlig sommar på Er.

Jag är ny här på forumet och vore mycket tacksam för alla tips jag kan få då vi står inför vårt första husbilsköp.

Det vi söker är en bil med 4-5 bäddar, gärna vinterbonad och vår budget ligger mellan 250 - 350 tusen kr.

Tacksam för all assist vilket fabrikat mm. vi ska välja (och även inte välja)

MVH//Winstar

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup
Sv: Köp av första husbilen - Tacksam för tips.

Det finns ett par stycken Niesmann 6700 till salu på blocket i den prisklssen
kanske inte av nyaste årsmodell men du får en kvalitetsbil som är ordentligt
vinterbonad

Lars

F

F.d. 50421

Guest

Okej, ska kika närmre. Tack för tipset. :)

F

F.d. 52986

Guest

Hej,Winstar!
Skall Du transportera lika många människor som Du behöver bäddar,så kolla noga vad bilen kan lasta i verkligheten.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Hej
Hyr en bil en helg så du får en egen uppfattning om vad du önskar av bilen
och uppläggningen.
Sen köper du en så ny årsmodell med låga mil som möjlig för din budget !
Tom

GunillaoFolke

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2025

Vi har hämtat vår nya husbil Rapido 891 F och det är kvalitet till bra pris. Rapido har fått jättefint betyg i senaste numret av Min Husbil och den finns också för vinterklimat. Vi tycker att vi gjort ett bra köp. HBK 9107
Gunilla och Folke som själva fick tips på den här bilen av andra.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hej allesammans o trevlig sommar på Er.

Jag är ny här på forumet och vore mycket tacksam för alla tips jag kan få då vi står inför vårt första husbilsköp.

Det vi söker är en bil med 4-5 bäddar, gärna vinterbonad och vår budget ligger mellan 250 - 350 tusen kr.

Tacksam för all assist vilket fabrikat mm. vi ska välja (och även inte välja)

MVH//Winstar

Vi har hämtat vår nya husbil Rapido 891 F och det är kvalitet till bra pris. Rapido har fått jättefint betyg i senaste numret av Min Husbil och den finns också för vinterklimat. Vi tycker att vi gjort ett bra köp. HBK 9107
Gunilla och Folke som själva fick tips på den här bilen av andra.

Var hittade du den för 250-350.000:- ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Flair 6700 ble bygget på 3 forskjellige chassi, Fiat Alko både enkel og dobbel bakaksel og MB Sprinter. Det var på alle chassi 3 løsninger på innredning, selv om utgaven med 3 svingbare seter dominerte på MB, dinette på enkel-aksel og L-sofa på dobbeltaksel.
Enkeltaksel hadde marginal lasteevne med sin 4 tonn grense på totalvekten, dobbeltaksel veide oftest inn med rundt 600 kg lastvikt på de eldre med 4500 kg totalvekt og omlag 900 på nyere utgaver med 5000 kg totalvekt. MB 5 tonnere var litt tyngre og hadde oftest en lastvikt på rundt 500 kg. Modellen ble tatt ut av prodksjon for modellåret 2006 - finnes ikke med euro-4 motor.

F

F.d. 50075

Guest

Köp ingen helintegrerad - de är svårare att motorserva.
Köp med Fiat nyare än 2007 och 2,3 l motor. Kolla bromsar som kan ha rostat sönder. Många mil gör inget - det är en yrkesbil som bara går.
Är den mer än 5 år - kolla att kamremmen är bytt.

F

F.d. 50075

Guest

Om man nu skall köpa Fiat, varför 2,3-litersmotorn med kamrem och dålig ork?
Vad kör du själv? Motivera med tekniska fakta. Vridmoment?
Vad är problemet att byta en kamrem vart 5:te år?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Knarrevik kör säkert Mercedes med kamkedja. Den motorns vridmoment är säkert tillräckligt som de säger på RR.

Problemet med kamrem är att den bör bytas utomlands för att man ska slippa bli uppskörtad här hemmavid.

Jappe

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fördelar med 2,3L (som förresten finns med 148 Hk och ett vridmoment som närmar sig den äldre 3,0L motorn) är lägre förbrukning och 40-50 Kg lägre vikt, ännu mer om 3L- motorn är utrustad med automatlåda, vilket är ganska vanligt. Vikten kan ju vara ganska avgörande för en 3500Kg bil, 50-100 Kg kan man ju ha till annat?! :wink:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knarrevik kör säkert Mercedes med kamkedja. Den motorns vridmoment är säkert tillräckligt som de säger på RR. Jappe

Nej, jag kör inte Mercedes även om jag skulle vilja.
Jag menar att om man får välja mellan kamrem och -kedja när man skall köpa ny bil är svaret givet.

F

F.d. 50075

Guest

Nej, jag kör inte Mercedes även om jag skulle vilja.
Jag menar att om man får välja mellan kamrem och -kedja när man skall köpa ny bil är svaret givet.
Med kamkedja finns det andra saker som man behöver kontrollera som bland annat styrskenor och kedjespännare. Om dessa skulle slitas och sträckningen på kamkedjan blir för hård eller för lös, kan det innebära att man även tvingas att byta kamkedja. Därför ska kedjespännare och styrskenor ses över och bytas med jämna intervaller så att dessa inte påverkar kamkedjan. I samband med byte av spännare bör man även se över och byta vattenpumpen.

Även en kamkedja kan brista eller bli förstörd så att man tvingas att byta denna. Det krävs att man sköter bilens service och att man regelbundet byter motorolja så att kamkedjan alltid har en bra smörjning. För gammal olja eller koks i systemet medför stor risk för att kamkedjan kommer att rasa, vilket kostar betydligt mer än det kostar att byta kamrem. Om man får koks i oljesystem, på grund av att oljan i motorn är dålig, som leder till rasslande kamkedja är det viktigt att snabbt försöka åtgärda detta, innan det rasar och ett byte av kamkedja är nödvändigt. Man bör göra en invändig motorspolning och byta ut spännarna och därefter fylla på med frisk olja.

P

Peter Pettersson

Guest

Hej!
Ja här får du nog lika många svar som det finns husbilar Winstar:twitcy:.
KAmkedja eller inte är inte det viktigaste. Säger som några andra. Hyr en och testa en helg så får du snabbt uppfattning om vad du vill ha

F

F.d. 50064

Guest

Hej!
Ja här får du nog lika många svar som det finns husbilar Winstar:twitcy:.
KAmkedja eller inte är inte det viktigaste. Säger som några andra. Hyr en och testa en helg så får du snabbt uppfattning om vad du vill ha

Hej
Håller med.... kolla denna länk http://www.husbilsklubben.se/forums/t55920/
eller denna Guide: Köpa husbil och husvagn - Tester & Råd - Bäst i Test & Smaktester - Icakuriren
Gör en egen checklista punkt för punkt går du sedan igenom HB:en du vill köpa
ha inte för bråttom.När du tittar på en HB så tänk på hur vattnet rinner av en bil.
Kolla fogar på utsidan om det är rätt monterat(kjolar och tak övergångar allt som har blivit
eftermonterat titta på insidan så att det inte är miss färgat o.s.v.) lyft lite på lister om det går.
Bra att ha med...Ficklampa,fuktmätare,overall och din checklista .Många glömmer att titta under bilen.
Du kommer att få ett helt annat bemötande :D när du börjar med din undersökning
jag lovar.
Lycka till vi kanske syns på vägarna.:mcride:

F

F.d. 17154

Guest

Hej
Vi köpte en eura mobil på ford transit. Den har föresten kädja. Vi är mycket nöjd.
Hälsningar

F

F.d. 50421

Guest

Hej igen och stort TACK för alla goda råd.
Nu har vi kommit lite närmre ett köp och valet
står mellan märkena KNAUS och Rapido.

Jag vore mycket tacksam om ni kunde dela med era åsikter
gällande dessa tillverkare.

Varma sommarhälsningar till er alla...å kör försiktigt.

Winstar

F

F.d. 50421

Guest

Hej igen:spinny:

Så har vi kommit fram till att vi troligtvis kommer att
köpa bilen i Tyskland. Finns det någon bra sida där man kan få råd
hur man går till väga när man skall importera. Kanske någon kan ge mig lite ingående fakta o några goda tips.

Her redan kontakt med en handlare så det rycker allt närmre med en tripp ner till kontinenten.

Tacksam för all assistans jag kan få av er proffs.:wink:

MVH//Winstar

Toppen