• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köp av beg

K

kimse944

Guest
Hej

vi står inför köp av vår första husbil och vi har hittat en trevlig Dethleffs som vi tittat på och provkört. Mycket fin bil från 2009. I går kväll satt jag och slog upp bilen på bilregistret och blev lite förvånad när jag såg att den var importerad. Det kanske inte är så märkvärdigt men denna info fick jag inte av säljaren så blev lite mer vaksam...
Tyvärr verkar det inte heller som nuvarande ägare gjort något täthets/fukttest så jag antar att ev garantier i detta område inte längre gäller.

Bortsett från detta är det en fin bil och allt verkar funka som det ska. Vi är sugna på att köpa men blev lite tveksamma då vi inte fick info om importen av nuvarande ägare (som är andra ägaren i bilens historia).

Vad är riskerna med en importbil? Är det något speciellt man ska "leta efter"??

Mvh

Kim

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Köp av beg

Så länge bilen är fin och papperna i ordning spelar det ingen roll att den är importerad. Det är ju samma bil som säljs i Sverige.

Handlarna är däremot pigga på att använda det som prutargument när dom skall köpa/byta in en bil men när dom sen skall sälja den så är det plötsligt oviktigt även för dem.

Täthetsgarantin gäller vad jag vet ”bara” i 6 år så den har du troligen ändå ingen nytta av. Däremot så kan det finnas långt gångna skador som inte upptäckts i brist på kontroller. Be att få göra en test.

Skall man leta efter något speciellt på en importbil så är det saker som styrker livet före Sverige. Tysk servicebok, servicerapporter, kvitton från reparationer och tillbehör, tyska manualer m.m. Desto senare bilen är importerad desto mer viktig är historiken. Finns inget sådant kvar alls skulle jag bli fundersam.
Ett samtal till den fösta svenska ägaren kan också vara bra. Han lär ju veta.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det finns en del som du bör göra före köpet.

Fukttest: Fuktskador är väldigt kostsamma att åtgärda & har man tänkt att göra det själv så behövs lokal, verktyg & mycket arbete. Låt en oberoende firma utföra fukttesten.

Väga bilen (axeltryck fram, bak & hela bilen): Till hela bilens vikt skall läggas vikten av full tank med vatten, 3/4 fylld bränsletank & de passagerare som är tänkta att åka med. Kvar bör du ha 300 - 400 kilo att lasta. Böter för överlast är väldigt höga & du blir tvungen att lasta ur överlasten på plats. Tänk på att om du kompletterar bilen med ex.vis solcellspaneler & fler bodelsbatterier så stjäl dessa en del av lastvikten.

Sist men inte minst: Provkör bilen & lyssna speciellt efter missljud från motor & växellåda.

Jag har säkert glömt något men du kommer nog att få fler tips här på forumet.

Lycka till med köpet:)

Bennie

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Glöm inte pruta , de flesta bilar annonseras ut till kraftiga överpriser.
Det är fortfarande svårt att sälja begagnat och bilar står flera år hos handlare.

Lycka till!

Toppen