• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köksfläkt

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Finns det någon här som har erfarenhet av kolfilterfläkt CK2000 som Kama säljer..gör det någon nyttan?...har tänkt installera för att få bort matlukt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Köksfläkt

Jag har förstått att frågan gäller matosen ... men, den största nyttan vi har av fläkten är att få ut vattenångorna ur bilen och slippa den tradiga imman på framrutan på morgonen. Man ser ju inte båtarna över havet när rutorna immar igen.

När det sen gäller frågan om lukt så är nog båda modellerna av fläkt likvärdiga. Den lukt man känner är den som kommer utanför fläkten.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt

Vi hade kolfilterfläkt i plåtisen. Mycket oväsen för lite jobb.
Ofta vill man ju ha bort fukten också och då gör den ingen nytta.

Nu har vi turbovent (hette det så?), reglerbar fläkt i takluckan, som vi tycker är helt suverän. Suger även ut värme om det skulle vara problemet;)

Tror även att det är en billigare lösning!

/Brogu
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köksfläkt

Jag tycker att kolfilterfläkten fungerar riktigt bra för att ta bort matoset, sedan kan man ju "stödvädra" med takfläkten eller på annat sätt. Speciellt vintertid är det ju inte alltid så kul att köra takfläkten hela tiden man lagar mat och tömma hela bilen på värme?! :wideeyed:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt

Jag har förstått att frågan gäller matosen ... men, den största nyttan vi har av fläkten är att få ut vattenångorna ur bilen och slippa den tradiga imman på framrutan på morgonen. Man ser ju inte båtarna över havet när rutorna immar igen.

När det sen gäller frågan om lukt så är nog båda modellerna av fläkt likvärdiga. Den lukt man känner är den som kommer utanför fläkten.

Matos jag menar...du skriver att du får ut vattenångan, har du evakuerings rör ut eller klarar kolfilter det?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köksfläkt

Kolfiltret tar bara bort oset, om du vill få ut vattenångan som uppstår vid matlagningen måste du vädra, eller ha en avfuktare! :)
 
Toppen