• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kärl för tömning av gråvatten ?

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Har mitt gråvattenutsläpp, rakt ned, mitt under bakdelen av husbilen. Det är en höjd på ca 15-16 cm. Har för närvarande ett handfat med ett rep och hink för tömning. Någon som har känner till om det finns någon tömningsutrustning som går in under gråvatten-tanken. Har sett en typ "platt" kärra med stort hål i mitten, men 25 cm. hög.
PS att tömma i olka typer av brunnar är inte lösningen då vi står "fast" på camping i flera månader.

:confused: Lars
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kärl för tömning av gråvatten ?

Hur ser det ut med möjlighet att koppla på avloppsledning och ut på vagnens sida, där du monterar en kran?
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Kärl för tömning av gråvatten ?

Ett bra kärl att använda vid tömning av gråvatten är toakassetten. Lätt att få under utloppsröret till gråvattentanken, bra rymd och ganska lätt att bära.
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Sv: Kärl för tömning av gråvatten ?

Tack för förslagen, så långt. Kan tillägga att utloppet är ca: 10-12 cm och sitter ca: 20 cm över marken, rakt ned. Skulle vilja tömma även på en asfaterad plats. En tänkbar lösning som jag funnit efter min förfrågan är en platt (19 cm hög) tank med ett stort lock i mitten och ett mindre i ena änden. Dessutom har den hjul och ett handtag för att transporteras. Rymmer ca: 35 liter. Kan bli den lösning som upphandlas på hemväg genom Tyskland (Fritz Berger:s tillbehörsfirma)

Lars A
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Kärl för tömning av gråvatten ?

Hej !
Har samma konstruktion på vår bil.

Jag löste det genom att jag borrade ett hål i varje tank, stoppade i en slang,vanlig refflad avloppsslang som finns att köpa hos tillbehörshandlare, och limmade med ett lim som biter på plast.
Jag förband båda slangändarna med en vinkel strax bakom hö bakhjul och kopplade på en kulventil.

Fungerar alldeles utmärkt.
Reviera
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Kärl för tömning av gråvatten ?

Kan detta från Biltema vara någonting ?
Spilloljedunk, 10 l (39-257)
Av plast. Idealisk vid oljebyte.54,90 kr
Eller kanske någonting du själv kan tillverka efter modell?
Tant Sture
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Kärl för tömning av gråvatten ?

Hej !
Har samma konstruktion på vår bil.

Jag löste det genom att jag borrade ett hål i varje tank, stoppade i en slang,vanlig refflad avloppsslang som finns att köpa hos tillbehörshandlare, och limmade med ett lim som biter på plast.
Jag förband båda slangändarna med en vinkel strax bakom hö bakhjul och kopplade på en kulventil.

Fungerar alldeles utmärkt.
Reviera


Hej på er!!

Jag instämmer, se till att få ut den utanför högerhjulet så du kan tömma i diket!
Det är inget gift utan vanligt potatisvatten och tandkräm!!!

Tore
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kärl för tömning av gråvatten ?

Hej. För hundra år sedan när jag åkte moto cross hade jag en kompis som hade satt en magnetventil på sin tank, när han kom upp i 100 knutar öppnade han den, det blev inte mycket fukt kvar på vägen. Mvh. Olle.
 
Toppen