• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Känna igen Renault med bakhjulsdrift?

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Hej!

Är på jakt efter en bakhjulsdriven (eller fyrhjulsdriven) husbil och därmed blir utbudet väldigt begränsat.

Vet att dessa är bakhjulsdrivna grundbilar:
- Mercedes Sprinter (nyare finns som framhjulsdrivna)
- Iveco Daily
- Ford Transit med dubbelmontage

Har även hört att vissa Renault Master är bakhjulsdrivna. Problemet är att differentiera modellerna åt utan att behöva kontakta varje säljare och fråga. Registreringsbeviset säger inte mer än om fordonet är fyrhjulsdrivet eller inte. Söker man på VIN-numret i valfri VIN-sökmotor så får jag heller inte fram något.

Har ni något tips på hur man enklast känner igen en bakhjulsdriven husbil på Renaultchassi?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag blev nyfiken och kollade hos reanault.de.
För nya bilar är det enkelt.
Dubbelmontage = bahjulsdrift.
Totalvikt över 3,5 ton = bakhjulsdrift.
Enkelmontage = aldrig bakhjulsdrift.

Hur det är med äldre Master chassin vet jag ej.
En god gissning är att du kan använda ovanstående.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Knaus bygger på MAN eller VW Crafter med 4x4 men de finns nog inte äldre än 2020 och utbudet av begagnat är inte stort.
 

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Jag blev nyfiken och kollade hos reanault.de.
För nya bilar är det enkelt.
Dubbelmontage = bahjulsdrift.
Totalvikt över 3,5 ton = bakhjulsdrift.
Enkelmontage = aldrig bakhjulsdrift.

Hur det är med äldre Master chassin vet jag ej.
En god gissning är att du kan använda ovanstående.
Tack! Då är det i princip som för Ford då. Som du säger är det nog troligt att teorin är applicerbar även på äldre modeller.

Knaus bygger på MAN eller VW Crafter med 4x4 men de finns nog inte äldre än 2020 och utbudet av begagnat är inte stort.
Ja, VW Crafter/MAN är även dessa fyrhjulsdrivna eller bakhjulsdrivna. Men få byggare som använt Craftern historiskt verkar det som. En del plåtisar. Letar i dagsläget begagnat upp till 500 000 kr.

Drömmen vore en CS-Reisemobile Cosmo, Rondo eller Rondo XL. Men dessa finns det otroligt få av ens i Europa över huvud taget, så det får nog fortsätta vara en dröm.

Synd man behöver närmare 2 meter i ståhöjd invändigt för att bli nöjd, det minskar ju den redan krympta marknaden ytterligare…
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Nordic har byggt husbil på MB-chassi med bakhjusldrift väldigt länge. De äldre finns nog med enkelmontage bak. De nyare med dubbelmontage enbart och även 4x4 .
 

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Nordic har byggt husbil på MB-chassi med bakhjusldrift väldigt länge. De äldre finns nog med enkelmontage bak. De nyare med dubbelmontage enbart.
Jajamen, var väldigt nära att köpa en -07 Nordic 600 (Mercedes) härom månaden. Men det aset som sålde skickade bara helt plötsligt ett sms kvällen innan att den var såld. Vi hade kommit överens att han skulle hålla den och även bokat flygbiljetter ner till Gbg för flera tusen. Måttligt imponerad då...

Men, man får vara glad att vi inte betalat någon handpenning eller något annat dumt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jajamen, var väldigt nära att köpa en -07 Nordic 600 (Mercedes) härom månaden. Men det aset som sålde skickade bara helt plötsligt ett sms kvällen innan att den var såld. Vi hade kommit överens att han skulle hålla den och även bokat flygbiljetter ner till Gbg för flera tusen. Måttligt imponerad då...

Men, man får vara glad att vi inte betalat någon handpenning eller något annat dumt.
Otroligt..Det var knappast någon av de aktiva medlemmarna i Nordic-klubben som gjorde detta. Det finns en på Blocket med 700mil på mätaren.
 

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Otroligt..Det var knappast någon av de aktiva medlemmarna i Nordic-klubben som gjorde detta. Det finns en på Blocket med 700mil på mätaren.
Såhär i efterhand är man egentligen glad att det inte blev affär. Är man så ohederlig så vet man ju inte vad annat som var fel. Hade gärna köpt en så ny och fin bil om jag haft pengar till det, men för oss ligger budgeten på max 500 000 kr.
 
Toppen