• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Justera tomgång Ducato 2.5 TD 1989

F

F.d. 51994

Guest
hej någon som vet hur man justerar tomgången på en ducato 2.5 td 1989 ? jag tycker den ligger lite högt. har försökt hitta verkstadshandbok men verkar omöjligt, hittade en på cd men på italienska o det är inte min starka sida :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Denne er forøvrig en Bosch av samme type som på de fleste 4 cylinder dieseler fra denne tid. Det finnes en justerings skrue på pumpen, denne justerer tomgang og profilen hele veien opp. Når denne slites øker tomgangen uten å påvirke effekten videre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Pichack, verkstadshandböcker finns faktiskt rätt många av även till äldre Ducato numera, en del får man ladda hem och en del går att köpa i bokform. De flesta på engelska... men brukar funka bättre än italienska i alla fall :p.

Russek har enkla verkstadshandböcker i A5 format och s.v. bilder men som har med det mesta.
Scrolla ner till elfte boken.....
Citroen C25, Fiat Ducato, Talbol Express. Diesel models.
1.9 and 2.5 Litre from 1982 .
Så har du en variant.
Citroen vehicle manuals

Här är en annan sida som du kan köpa och ladda ner från.
FIAT DUCATO VAN 1982-1994 Workshop Service Repair Manual

Om du nyligen har blivit ägare till din äldre husbil så kan man vara lite vilsen i början. Men det är inget större problem med varken info eller reservdelar till dem antingen det gäller delar till motorerna eller chassit.
Peugeot, Citroën, Fiat och Talbot (i England) är i princip samma bil med lite olika motorer, och det finns nästan allt att få tag i inom EU. Det finns även rätt mycket delar även i Sverige fast det har minskat de sista åren, kanske beroende av att de som vanligt tar oförskämt betalt för delarna i förhållande till övriga EU.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen