• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Justera markis

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Är det nån här som kan hjälpa mig med hur man justerar en Thule elmarkis så att hela går in i kassetten. Det är en Thule Omnistor 8000 elmarkis. Se bild
 

Bilagor

  • IMG_2226.jpeg
    IMG_2226.jpeg
    1 MB · Visningar: 50

coe

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Har du kollat att markisduken är centrerad på den yttre aluminiumprofilen? Med lite tur är det problemet, enkelt att åtgärda. Jag hade samma problem (dock inte elmarkis). Jag hade flera cm spelrum på var sida ut mot profilgavlarna, men det diffade en del mellan sidorna. Då drogs duken in snett. Duken var fäst med en liten plåtskruv in i profilen på båda sidorna, men duken hade med tiden "ätit" sig förbi den lilla skruven. Det var lätt att med duken helt utrullad dra den i rätt läge och återmontera skruvarna. Jag vill minnas att det finns tips om att rulla duken fullt ut och in några gånger kan vara en ännu enklare lösning.
Jag hoppas det är så enkelt. Annars får du söka på forumet. Det finns nog en del trådar om markisproblem.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.325
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har duken fått sig en sträckning så den har blivit lite längre på ena sidan. Så finns det ett knep som man använder. Rulla ut den helt. Sen sätter du en bit gaffatejp ute i ändan på rullen. Ungefär 5-7cm längd på tejpen. Sätter den på utmed rullen. Detta gör att man ökar diametern med nån mm så duken rullar in fortare på den sidan som inte vill gå in helt
 

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Har duken fått sig en sträckning så den har blivit lite längre på ena sidan. Så finns det ett knep som man använder. Rulla ut den helt. Sen sätter du en bit gaffatejp ute i ändan på rullen. Ungefär 5-7cm längd på tejpen. Sätter den på utmed rullen. Detta gör att man ökar diametern med nån mm så duken rullar in fortare på den sidan som inte vill gå in helt
Tack, det ska jag prova...:)
 
Toppen