• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Justera handbromsen

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Jag har justerat in handbromsbackarna och ska nu justera bort glappet i vajern.
Ska jag justera vid 1 eller 2 enl. bild.
Man får väl bäst hävert om man justerar 1 o 2 så det blir 90° vid pilarna?IMG_0919.jpeg

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Där behöver du aldrig justera om du justerar backarna rätt. Spänn upp i trumman så att du inte kan snurra hjulet alls, sen släpper du max två kugg så att du precis kan snurra hjulet med handkraft, sen sliter resten till sig. Däremot behöver du smörja vinkeln som rör sig mellan 1 o 2.
Lossa 13mm muttern o knacka ner vinkeln gör rent o smörj sen ihop igen. Där kärvar det alltid. Troligtvis är det där du har glappet i spaken.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Där behöver du aldrig justera om du justerar backarna rätt. Spänn upp i trumman så att du inte kan snurra hjulet alls, sen släpper du max två kugg så att du precis kan snurra hjulet med handkraft, sen sliter resten till sig. Däremot behöver du smörja vinkeln som rör sig mellan 1 o 2.
Lossa 13mm muttern o knacka ner vinkeln gör rent o smörj sen ihop igen. Där kärvar det alltid. Troligtvis är det där du har glappet i spaken.
Jag har justerat backarna men vajrarna är slaka och behöver justeras så handbromsspaken tar lite tidigare.
Hur är vinkeln lagrad?

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag TROR du skall sträcka inne vid spaken till handbromsen. På min gamla husbil finns det en ställskruv vid spaken, så att man får fem sex hack innan det tar stopp.
Men på nyare bilar vet jag inte hur det ser ut, men borde väl vara ungefär samma?
Inte mäster mekaniker men hört en gammal bilreparatör säga så.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag har justerat backarna men vajrarna är slaka och behöver justeras så handbromsspaken tar lite tidigare.
Hur är vinkeln lagrad?
Glidlagrad, tittar du noga på bilden så ser man att den inte går tillbaka helt, där har du glappet i spaken/vajern. Gör iordning där först o justera om backarna sen så blir det som det ska. Vajrarna behöver ni aldrig justera om ni gör så här. Fjädern orkar inte dra tillbaka helt när det kärvar här och då blir det fel om du justerar med spaken lite uppe så att säga.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Superbra info. Tack. Min handbroms kärvare lite vid när man släpper handbromsen vid senaste besiktningen. Blir och släppa mekanismen 1B. Rengöra och smörja

Toppen