• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Juridik

klena

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26555
Medlemskap
2024
En husbilen är inlämnad till verkstad för reparation och står på verkstadens inhägnade parkering. I väntan på reparation går verkstaden i konkurs. Kommer husbilen i den situationen bli konfiskerad och ingå i konkursboet?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sajten Lawline (www.lawline.se) besvarar juridiska frågor av allehanda slag.

Vid en snabb sökning har jag hittat två frågeställningar som liknar din. Hoppas svaren på dessa kan vara till vägledning.

Pålle

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Ett enkelt svar är att konkursboet har din bil i besittning. Men de äger inte bilen utan enbart förvarar den enligt ert tidigare avtal om reperation. Du har därför seperationsrätt, från konkursboet, eftersom du är ägare till bilen.
Bilen kommer inte att ingå i konkursboet såvida inte konkursboet gjort avsevärda förändringar av bilen.
Du har därför rätt att återfå din bil om den är oförändrad ( dvs inte ombyggd ).
Konkursboet har, eller kommer att få en förvaltare, som du skall ta kontakt med.
LyckA till.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
En husbilen är inlämnad till verkstad för reparation och står på verkstadens inhägnade parkering. I väntan på reparation går verkstaden i konkurs. Kommer husbilen i den situationen bli konfiskerad och ingå i konkursboet?

Frågan är inte helt okomplicerad, eftersom det krävs s k separationsrätt till egendom för att den ska undantas från gäldenärens utmätning eller konkurs, men sammanfattningsvis skriver ex Viktoria Tomsson på LawLine:

"Du kan i praktiken rakt av åka till verkstaden och kräva att få din bil tillbaka, då ditt anspråk angår en specifik bil som du kan peka ut genom dess registreringsummer. Min rekommendation är att du kontaktar konkursförvaltaren och kräver att få din bil tillbaka. Konkursboet har ingen rätt att inkludera bilen bland gäldenärens övriga egendom, eftersom att du har separationsrätt till den. Du har således goda förutsättningar att få bilen tillbaka."

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Frågan är inte helt okomplicerad, eftersom det krävs s k separationsrätt till egendom för att den ska undantas från gäldenärens utmätning eller konkurs, men sammanfattningsvis skriver ex Viktoria Tomsson på LawLine:

"Du kan i praktiken rakt av åka till verkstaden och kräva att få din bil tillbaka, då ditt anspråk angår en specifik bil som du kan peka ut genom dess registreringsummer. Min rekommendation är att du kontaktar konkursförvaltaren och kräver att få din bil tillbaka. Konkursboet har ingen rätt att inkludera bilen bland gäldenärens övriga egendom, eftersom att du har separationsrätt till den. Du har således goda förutsättningar att få bilen tillbaka."
Såg inte att både Pålle och Ayla var snabbare än mig! :)

Toppen