I augusti 2018 förvärvade jag en husbil av välkänt märke årsmodell 2016. Den var vid leverans täthetskontrollerad och enligt protokollet ”fuktfri”.
Fuktgarantin från husbiltillverkaren gällde t.o.m. år 2021.
Efter att täthetsgarantin gått ut har jag fortsatt täthetskontrollerat bilen, den 8 augusti 2022 och den18 juli 2023 och i protokollen från kontrollerna står skrivet att bilen är ”fuktfri”. Protokollen är vederbörligen försedda med noteringar och firmastämpel.
Dagen efter den sista täthetskontrollen, d.v.s den 19 juli, upptäckte jag av en händelse, vid en regnskur, att vatten rann in i bakre högra garderoben.
Jag kontaktade samma dag företaget som täthetskontrollerat bilen och ombads att komma till dem för kontroll. Där konstaterades att vatten läkt in genom en kabelgenomföring för ett positionsljus placerat högt upp, bak på bilen. Vid en preliminär kontroll av skadorna, som följd av vattenläckaget, är dessa betydande. Bl.a. har plywooden under plastfolien i bakväggen delvis delaminerat och lösts upp i små bitar (ruttnat). Sålunda har läckaget pågått länge, troligtvis sedan bilen var ny, pga. slarvigt montage av husbilstillverkaren. Läckaget tätades.
Sedan november 2024 står bilen för reparation hos företaget som täthetskontrollerat den och vi kan nu se grava fuktskador. Dessa omfattas av halva bakre väggen, praktiskt taget från taket till golvet i garaget. All isolering och övrigt väggmaterial måste bytas.
Jag har motvilligt accepterat att dela upp reparationskostnaden mellan oss. Jag har emellertid framfört min uppfattning att de ska stå för hela kostnaden med motivering att jag lämnat bilen till dem för fuktkontroll under flera år och de har inte upptäckt läckaget. Det accepterades inte och jag har inget att sätta emot.
Hade företaget skött fuktkontrollen som förväntats, och att verkligheten hade stämt med protokollen, hade husbilstillverkaren stått för reparationen. Täthetskontroll uppfattar jag som en form av försäkring!?
Frågor: Är det rimligt att företaget som täthetskontrollerat bilen står för reparationskostnaden med anledning av vad som ovan skrivits? För att slippa höga reparationskostnader, hur går jag lämpligen vidare?
Fuktgarantin från husbiltillverkaren gällde t.o.m. år 2021.
Efter att täthetsgarantin gått ut har jag fortsatt täthetskontrollerat bilen, den 8 augusti 2022 och den18 juli 2023 och i protokollen från kontrollerna står skrivet att bilen är ”fuktfri”. Protokollen är vederbörligen försedda med noteringar och firmastämpel.
Dagen efter den sista täthetskontrollen, d.v.s den 19 juli, upptäckte jag av en händelse, vid en regnskur, att vatten rann in i bakre högra garderoben.
Jag kontaktade samma dag företaget som täthetskontrollerat bilen och ombads att komma till dem för kontroll. Där konstaterades att vatten läkt in genom en kabelgenomföring för ett positionsljus placerat högt upp, bak på bilen. Vid en preliminär kontroll av skadorna, som följd av vattenläckaget, är dessa betydande. Bl.a. har plywooden under plastfolien i bakväggen delvis delaminerat och lösts upp i små bitar (ruttnat). Sålunda har läckaget pågått länge, troligtvis sedan bilen var ny, pga. slarvigt montage av husbilstillverkaren. Läckaget tätades.
Sedan november 2024 står bilen för reparation hos företaget som täthetskontrollerat den och vi kan nu se grava fuktskador. Dessa omfattas av halva bakre väggen, praktiskt taget från taket till golvet i garaget. All isolering och övrigt väggmaterial måste bytas.
Jag har motvilligt accepterat att dela upp reparationskostnaden mellan oss. Jag har emellertid framfört min uppfattning att de ska stå för hela kostnaden med motivering att jag lämnat bilen till dem för fuktkontroll under flera år och de har inte upptäckt läckaget. Det accepterades inte och jag har inget att sätta emot.
Hade företaget skött fuktkontrollen som förväntats, och att verkligheten hade stämt med protokollen, hade husbilstillverkaren stått för reparationen. Täthetskontroll uppfattar jag som en form av försäkring!?
Frågor: Är det rimligt att företaget som täthetskontrollerat bilen står för reparationskostnaden med anledning av vad som ovan skrivits? För att slippa höga reparationskostnader, hur går jag lämpligen vidare?