• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Juridik - avtalsrätt

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Jag vet inte om jag har svårt för att hitta men jag saknar ett inlägg som jag såg igår om försäljningen av en husbil.
Inlägget handlade om en försäljning av en husbil från 2016 till en husbilssäljare(köpare) från Västerbotten.

Inlägget är viktigt eftersom det handlar om avtalsrätt, något som är centralt vid köp och försäljning av all lös egendom.
Endast när det gäller handel med fastigheter föreligger det ett formellt krav att avtalet ska vara skriftligt för att kunna vara giltigt.

För att HBK ska kunna vara en källa till kunskap behöver vi även belysa en så viktig sak som regler vid köp och försäljning av fordon.

PerS
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.704
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Är detta tråden du söker?
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Nej, dessvärre inte.
Det gällde en importerad husbil (9 mån. gammal) som köptes av säljaren 2016 för 645 000:-
Nu, 2024, vill säljaren avyttra husbilen men misslyckas med att sälja husbilen själv för 645 000:-

Blir kontaktad av en husbilsförsäljare(köpare) som erbjuder 595 000:-som säljaren accepterar.
Därefter ångrar säljaren sig varpå köparen höjer budet till 605 000:-, som säljaren accepterar.
Sedan ångrar sig säljaren åter och beklagar sig över att köparen begär 60 000:- i kompensation för att låta affären gå tillbaka.

Jag tror inlägget lades in igår.
 

Micke & Annika

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
477
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Nej, dessvärre inte.
Det gällde en importerad husbil (9 mån. gammal) som köptes av säljaren 2016 för 645 000:-
Nu, 2024, vill säljaren avyttra husbilen men misslyckas med att sälja husbilen själv för 645 000:-

Blir kontaktad av en husbilsförsäljare(köpare) som erbjuder 595 000:-som säljaren accepterar.
Därefter ångrar säljaren sig varpå köparen höjer budet till 605 000:-, som säljaren accepterar.
Sedan ångrar sig säljaren åter och beklagar sig över att köparen begär 60 000:- i kompensation för att låta affären gå tillbaka.

Jag tror inlägget lades in igår.
Jag har raderat inlägget då trådskaparen själv hade raderat hela innehållet. Fanns inget kvar att läsa.
Dessutom fick trådskaparen raljerande svar på sitt inlägg vilket jag inte tycker passar på forumet. Vi ska hålla en god ton mot varandra och respektera vad vi skriver.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Det är givetvis tråkigt och beklagligt med otrevliga kommentarer.
Inlägget tyckte jag var viktigt eftersom det belyser ett juridiskt spörsmål som man behöver vara medveten om.
Det är bra att förstå att muntliga avtal gäller fullt ut.
Att det ibland kan vara svårt att bevisa att ett avtal kommit till stånd, är en annan sak.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Där var väl ingen tråkig kommentar egentligen, bara att ingen förstod vad TS klagade på, TS klagade, han fick vad han begärde för bilen, tom mera. Han var bara besviken över att den som köpte bilen (företag) fick mera när han sålde den.
 
Toppen