• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jungfruresan , katastrof men överlevde!

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Efter denna helg kan nog bara allt bli bättre!
Tidig lördag morgon, börjar vi vår resa, första anhalt Ullared!
När vi kört 500 m hemifrån så får vår lilla hund panik i hennes lilla bur, frun st'ller ifrån sig kaffe koppen hjälper hunden ut ur buren, samtidigt kör en riktig stolle rakt ut framför mig och jag måste tvärnitta, kaffe flyger över hytten frun ramlar och hund får ännu mer panik, vi stannar för att lugna ner hunden och frugan som nu är riktigt irriterad.
efter många om och men så kommer vi fram till ullared.
Fredag kväll gav jag ett förslag, vi skriver en lista vad vi behöver så går det smidigt. Det blev aldrig nån lista, det var mycket folk och frun som älskar att shopa gav upp väldigt fort.
Upp till parkeringen koka lite kaffe och lugna ner oss.
På med kranen...... inte en droppe trots pumpens iver att få ut vatten.
Säkerhetsventilen har slagit ifrån och nästa allt vatten har runnit ut?
När vet jag ej men där står vi utan vatten.
Lirka ventilen upp och ner i hopp om att den ska fastna upp till så att vi kan fylla på vatten igen, tillslut när jag håller på att ge upp fastnar den.

Vi har fått nog av Ullared och bestämmer oss för att åka till Ugglearp hund bad och över natt där.
Efter en kort men jobbig resa för hunden och frun som gör allt hon kan för att inte hunden ska få psykiska besvär av denna resa så kommer vi fram.
Första intrycket .. va härligt... sen poppar det upp en skylt! FÖRBJUDEN CAMPING lite längre fram en till och väl framme vid parkeringen ytterliggare en.
Vågar man stanna här, ja självklart tänkte jag.
Men till slut så vågar vi inte pga m¨ånga som bor runt om kommer förbi med hundar och ser allmänt griniga ut.
Vi surfar in på HB klubben och letar upp första bästa ställ plats!
Varberg apel-viken..... Säger till vore lilla hund (lazy) En lite resa till sen ska vi villa och grilla!
Resan upp till Varberg blir riktig jobbig för hunden som flämtar och darrar som om hon hade fått en allvarlig sjukdom.
När vi kommer fram till ställ platsen så var den full, nu kokade in mig och valet var att köra 8 mil hem eller ta in på campingen i apleviken!!!!
Frun ville inte köra en meter till med lazy, så det blev campingen till en kostnad av 345 kr (50 i dep avgift).
Eftersom jag inte bestämma mig för en grill som skulle passa HB så blev det en engångs grill, grillade och var irriterad över att inte kunna njuta av en ritkig grillning. Aldrig mer en engångs grill!.
Helt slut slocknade vi strax efter Fångarna på fortet, Helt plötsligt hoppa lazy upp gnyr och är rädd, det var nog sista natt tåget vid 11.45 som passerade!.
Söndag: En snabb frukost hemåt via kungsbacka-särö-GBG-Bollebygd Borås.

Va skönt att va hemma.
Trots allt så kunde vi skratta lite åt denna resa igår kväll.

* Förbjuden camping skyltar har jag aldrig lagt märke till, nu ser man dem över allt.
Vad gäller?? Allemansrätten 24 H trodde jag på!

Vad var det med säkerhetsventilen???
Ibland fungera toa kranen ibland enbart när dusch kranen är på ??

90 km 2500 varv då går hb som bästa om det är plant och man kör på 5an. (lite slö är den allt)
Trimma den jag eller nej det är frågan. (1,9 tdi Fiat)

Mycket frågor men det tar vi i veckan!
:twitcy:

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2025
Sv: Jungfruresan , katastrof men överlevde!

Hej!
Ja nu kan det nog bara bli bättre för er.
Hoppas ni hade tur med vädret i allafall :twitcy:
/Kjelle

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Och jag som trodde att sådana eskapader endast händer min familj! Hoppas att ni får trevligare resor framöver!

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Hade ni frågat mig så hade jag föreslagit Lövstavikens Båtklubb i Falkenberg för övernattningen. En jättefin ställplats.

Bernt

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Letar efter tidning eller liknande för att hitta alla ställ-platser och även bra fri-camp platser. Lite bökigt att hitta ibland på HBK när man har dåligt teckning och ibland när man har bråttom!

F

F.d. 14324

Guest

Skönt att höra att det finns fler som drabbas av såna saker, jag trodde nästan att bara var jag som drabbades! :D

Har du plats i nån manick för det här? http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/526174

Det kanske kan vara en hjälp.
Better luck next time! :cool:

mvh jocke

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Perfect ! Hur har jag missat detta! Det blir att stoppa in i Ipaden!

Nån som har tips på en kolgrill som ihop fälld max får vara 22 cm i höjd, lucka för förvaring för möbler och dylikt =22 cm

Skönt att höra att det finns fler som drabbas av såna saker, jag trodde nästan att bara var jag som drabbades! :D

Har du plats i nån manick för det här? http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/526174

Det kanske kan vara en hjälp.
Better luck next time! :cool:

mvh jocke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Weber Go har en feil - den er uslitelig, jeg ga bort min etter 10 års bruk, det var 5 år side og den brukes fortsatt - nå 15 år gammel. Det fantes i noen år en gasolutgave, desverre ble den erstattet av Weber Q serien ellers hadde det vært mitt førstevalg. Har i dag en CADAC Chef gasolgrill.

Det finnes en kull/brikett grill som skiller seg ut og er mindre enn Weber Go - det er Cobb sin bordgrill, eneste grill du kan sette på spisebordet og grille. Mulig Cobb er for liten for dere.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Har en låg grill liknande era men jag har en Minerit skiva under grillen så att gräs eller asfalt blir missfärgat. alt ta eld. ( Minerit är en typ av cement skiva som tål värme , monteras oftast i soprum för att förhindra brand i fastighet) ett litet tipps bara :) ha en goo grillsommar på er alla

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Kneeeeeepigt, kneeeeeeeepigt, varför har jag sällan så där ROLIGT som Lasseboy med familj hade ? Minns bara första resan som en resa i Hästväg, allt var perfekt platsen vi stod på ingen höjdare men funka. Maten lagad o klar, bordet dukat och då säger tant lugnt o stilla. - Vad blir det för gott att dricka till maten?
Jaha vad blev det, Rödvinet stod hemma i köket, ØLen var kvar i garaget hos Volvon.
Whiskyn ska vi inte prata om för den är numera uppdrucken och bortglömd, ja den var glömd även denna resan.
Det fick bli vanligt vatten till maten, visst vi kände smaken av allting mycket bra men men. På natten efter kanske två timmars sömn så knackar (Dunkar) någon på dörren.
Klarvakna direkt, men inget Herrein bitte här inte, nä det var två skitoroliga som glodde på varandra i kolmörkret. Att pannan sköt och stannat det märkte vi inte förrän efter några timmar. Ja vi klarade natten utan värme, men jag tackar de högre makter som fick mej att ta med de Långa Kalsongerna. Helgen klarades av och vi har ett minne, någonting som bara vi två i bilen kan skratta gott åt.
Kämpa vidare bara, nästa resa blir bättre. Och den nästa blir ännu bättre.

Lycka till Lasseboy o ha de, hilsen fra han Tant Sture

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Våran första var inte riktigt så händelserik. När jag skulle fylla på vatten hemma så känner jag urklukten/smaken ur den ~15 år gamla vattenslangen :( Körde med vattenkanna i stället. Vi skulle ju bara vara borta en natt så tre kannor borde räcka. Uppe på Björkberget så ville inte pumpen sluta gå, glömde att beredaren tar 10l plus alla tomma slangar.
Vi sparade all disk och på morgonen vände jag på husbilen så vi i alla fall kunde få ur nog vatten till morgonkaffet. Vi var dock mycket nöjda med jungfruturen ändå :)

Peter :)

Senast ändrad:

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Första turen var mot Östersund med den ombyggda televerksbussen som vi köpt.
Övernattade på vägen upp. Startade, Bensinmotor Choke. Choken utdragen för att få den att gå. Länge sedan man körde en bil med choke, så den glömdes utdragen. Kom till Östersund och var tvungen att tanka. Dragit över två liter per mil!!! Choken ute!!! Har inte glömt bort den någon mer gång!

Toppen