• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Julmarknader....puh!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu är det högsäsong för julmarknader. Många med trevliga konsthantverk och mer eller mindre hemlagade godsaker. Sedan finns det också en hel del importerat, där man ibland glömt klippa bort lappen "Made In China"!

Jag är ingen stor vän av dessa julmarknader. Trångt, dyrt, kallt och en massiv upprepning år efter år. Min hustru har en helt annan uppfattning, varför vi redan hunnit med några stycken!

I onsdags kommenterade hon: "Å det är julmarknad på Katrinetorp på söndag, den måste vi se". "Nej, det är inte alls säkert, vi får prata om det här först", replikerade jag i ett försök att hävda nån sorts roll i förhållandet. "Ja visst älskling" kvittrade hon. Nu i morse (söndag) vid frukosten kom det oundvikliga: "Nu gör vi oss klara så vi inte kommer för sent till Katrinetorp", från hustrun. "Vi skulle ju prata om det", påminde jag. "Absolut" replikerade hon. "Det gör vi ju nu". "Bra, för jag har inte bestämt mig för om jag vill till Katrinetorp" menade jag. "Nä, men gör du det medan jag går upp och klär mig, så kommer vi dit i god tid"!

Behöver jag nämna att vi precis kommit hem från Katrinetorp!

Krister N

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026
Sv: Julmarknader....puh!

Ha ha, det låter som om du också är gift med en bra projektledare.Tills dags datum har vi varit på 4 julmarknader och samtalen hos oss är precis likadana

Thomas

F

F.d. 55374

Guest

Åka på marknad när det är vintersport på TV.Prova med att slå näven i bordet.

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2025

KRINIL
Din lilla skrivelse är fantastisk och med glimt och värme. Den gäller inte bara julmarknader utan många andra företeelser. Öppet långlördag, koncert i kyrkan ...

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Julmarknaderna är inte var dom varit. Våra konsthantverkarna har allt svårare att konkurrera med "made in china". Det kallas väl för utveckling:wideeyed:

H

hianders

Guest

Håller med Esbjörn!! Dessutom börjar ju alla s k julmarknader tidigare och tidigare eftersom datumen tycks sammanfalla hela tiden och man börjar ett år en vecka tidigare än "konkurrenten" och året efter blir det likadant. Man är ju nästan trött på julen innan den ens kommer.

Jag tycker nog att vi i vår familj har det ganska naturligt och stressar inte, det blir jul ändå!! Känns som det är viktigast för barnbarnen! Och, att man har det städat. Det viktigaste för oss är Upplandskubb (som min mamma gjorde till jul) samt sillen (en sort!), skinkan, köttbullar och Janssons frestelse. När vi har sagt, att i år drar vi ner på julbordet så är det ändå för mkt har det visat sig.

När vi var små så var det jätteviktigt att vi barn hade badat kvällen före julafton, fått ren pyjamas och rent i sängen. Mamma Gudrun gnodde som ett litet "jehu" har man förstått. Hon var ju ofta uppe till mitt i natten och på morgonen såg hon vad pappa Arvid hade "nallat" på natten - jo en grisfot för det var ju spår i gelén. På morgonen var det alltid te med nybakt bröd och så lyssnade man på Nicke Lilltroll och Storkyrkans klockor fr Stockholm.

Jag har nog i många år följt traditionen men har numer släppt på alla måste-krav. Vad jag inte gör avkall på (oavsett hur jag mår) är min Jansson samt egna köttbullar samt att ha gjort Upplands-Kubb (rågbröd som kokas i en burk i ångbad i ugnen).

Förlåt, nu blev det lite off-topic men jag kände att jag ville protestera lite mot den kommersiella julen!!

Kram på er alla!

fru hianders/Inger

PS Hallänningar (och skåningar?), jag har köpt grönkål i en "korv" och skall göra det sen enligt de recept som skrevs i den tråden förra året. Supergott till skinkan (dan efter). Nu ligger den "korven" i frysen! DS

Senast redigerad av en moderator:
Toppen