• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jula vs Bauhaus!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag behövde en trappbrytare till husbilen och stegade därför in på Jula på Torp (Uddevalla). Efter lite letande valde jag en billig variant för 49:90 kr. Eftersom jag varit med förr och märkningen var obefintlig på förpackningen så kollade jag genast brytaren med instrumentet i husbilen och fann då att det inte var en trappbrytare utan en vanlig enpolig brytare.

Lätt upprörd gick jag tillbaka till Jula och lämnade tillbaka brytaren. Därefter letade jag igenom hyllorna igen. När jag höll på där och rotade runt så kom en Julagubbe och började hänga upp fler eldon. Jag frågade honom om han kunde hjälpa mig att hitta en trappomkopplare och det gjorde han gärna. "Titta här på skylten" sade han "här står det enpolig trappbrytare. Enkelt, va! Tyvärr flyttar kunderna runt alla prylar här så därför bör man kontrollera märkningen på förpackningen, för säkerhets skull!" "Visa mig den märkningen" bad jag honom och där gick han bet! Det visade sig att alla olika strömbrytare av det märket saknade innehållsmärkning.

Trött på att chansa en gång till så valde jag en dyrare brytare av ett annat märke för 95 kronor. Tillbaka i husbilen så öppnade jag pansarplasten runt innehållet med hälp av kniv och div. andra verktyg och lyckades få ut prylen utan att skada mig allvarligt. När jag tog isär brytaren med visst besvär (alla är olika) så ramlade det ut en mängd små bleck och skruvar och andra mystiska ting! Arg som ett bi samlade jag ihop alla komponenterna i en påse och rusade tillbaka till Jula och fick mina 95 kronor utan protester!

Jag gav upp försöken att köpa trappomkopplare på Jula och knallade in på Bauhaus och köpte en utomordentligt lätthanterlig trappbrytare försedd med tydlig märkning på förpackningen för 29:90 kr!

Den sitter nu monterad och kopplad i husbilen!

Giv mig styrka!

Jappe

F

F.d. 53053

Guest
Sv: Jula vs Bauhaus!

Ja du Jappe det bevisar att man inte skall ge sej utan att leta vidare :p::p:
Gert

S

StorDansk

Guest

Du som varit med ett tag Jappe, kan du förklara enkelt och pedagogiskt
för en nybörjare, på vilket sätt kan en trappbrytare göra nytta i din husbil???

Hälsning FinnV

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Enkelt min käre FinnV! När jag kommit upp andra våningen i min husbil så släcker jag belysningen i trappan med den :confused: nej, det stämmer inte!

Däremot så kan jag, inne i bilen, välja vilket extra bodelsbatteri (batteri nr. 3 eller 4) jag ska använda med hjälp av en sådan brytare. Ordinarie bodelsbatterier (nr. 1 och 2) är alltid inkopplade på grundfunktionerna såsom kompressorkylen, vattentoiletten, värme, varmvatten m.m. Extrabatterierna använder jag till mindre nödvändiga funktioner såsom TV, dator, extra skärm till datorn, musikjox m.m.

Jappe

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

En trappomkopplare är avsedd för växelström dvs ljusbågen släcks vid nollgenomgång.
Det behövs inte mycket ström över kontakten för att det blir en stående ljusbågen med risk för överhettning och brand
Rekommenderar dig att bara koppla utan någon förbrukare igång
/Thomas

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Jag köpte en annan variant på Biltema som jag använder till solpanelen 1. 1+2. 2 perfekt för att även underhålls laddning av startbatteri vid längre uppehåll och även att kunna välja vilket som skall laddas.

F

F.d. 14497

Guest

Jappe Jappe

Vad är det som händer?? Detta inlägg är ju som gjort för Gnälltråden, och du rundar av med positivt inlägg, börjar du tackla av ?? Ses vi snart på WästerQvarn ??

Ove med :dog:Ante

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

En trappomkopplare är avsedd för växelström dvs ljusbågen släcks vid nollgenomgång.
Det behövs inte mycket ström över kontakten för att det blir en stående ljusbågen med risk för överhettning och brand
Rekommenderar dig att bara koppla utan någon förbrukare igång
/Thomas

I min sprojtans nya Pössl finns fabriksmonterade trappomkopplare.
En i hallen och en på toa. Orsaken till det är att när man duschar kommer man bara åt knappen på muggen pga dörrarna. Jag tror inte att jag får ljusbåge där. Om jag får det blir det rapport här.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe Jappe

Vad är det som händer?? Detta inlägg är ju som gjort för Gnälltråden, och du rundar av med positivt inlägg, börjar du tackla av ?? Ses vi snart på WästerQvarn ??

Ove med :dog:Ante

Jag ska försöka ta mig dit och jag har redan börjat träningen inför årets stora sportevenemang! Idag studerade jag olika stilar och strategier hos Orustveteranerna i The Super Boule Tournament i Göksäter!

bou.jpg

bou2.jpg

bou3.jpg

Nästa steg blir att införskaffa några bouleklot av god kvalitet och den där teleskopmagnetgrunkan som alla boulare av rang använder!

Lagom till mästerskapen i Westerqvarn torde jag vara fulltränad! Bara jag inte får ljusbåge (!) på vägen dit!

Jappe

PS. I göksäter köpte jag en väldigt elegant och slimmad trappomkopplare för 24:95!

Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

I min sprojtans nya Pössl finns fabriksmonterade trappomkopplare.
En i hallen och en på toa. Orsaken till det är att när man duschar kommer man bara åt knappen på muggen pga dörrarna. Jag tror inte att jag får ljusbåge där. Om jag får det blir det rapport här.

Givetvis finns det för likström, men det är inte de Jula säljer
/Thomas

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är jag visst det och i morgon blir jag ännu ett år äldre.

Jappe

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Grattis från Hälsingland! Alltid roligt att läsa dina kommentarer till olika inlägg.

Elisyl

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2025

Jappe!
Varför går du över ån efter vatten? Vi letar alltid först på Göksäter. Finns inte det vi vill ha där så åker vi till Torp.

Elisyl (med sommarviste på Orust)

Toppen