• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jul i husbil i norra Sverige.

F

F.d. 30092

Guest
Ja då är husbilen klar för avfärd från Umeå -17 i morse mot Skelleftehamn för övernattning. Julafton i Falkträsket sen mot Piteå för två nätter -28 br br.
Vi får väl se hur det går att sova i husbilen i kylan. Vi kommer att ha tillgång till el men kör nog gasolen också. Liten husbil men casson får visa hur den är.
Till er alla önskar jag er en riktig God Jul och ett mycket Gott Husbilsår 2013.
Christer:santa-2-icon:

F

F.d. 30199

Guest
Sv: Jul i husbil i norra Sverige.

Låter härligt ! Har man husbil så nyttja hela året ! Niclas o Maria

F

F.d. 25200

Guest

Hej.
Hoppas att ni har det varmt och gott trots kylan på utsidan. Är lite nyfiken på viken typ av värme som ni har, vatten eller luft. Har ev tänkt att åka till Jookmook i februari på marknad.

MVH
Stig

F

F.d. 30092

Guest

Hej.
Hoppas att ni har det varmt och gott trots kylan på utsidan. Är lite nyfiken på viken typ av värme som ni har, vatten eller luft. Har ev tänkt att åka till Jookmook i februari på marknad.

MVH
Stig

Hej!
17 grader minus i går kväll nu -18. I våran husbil är det luftvärnen, men vi kör ett fläktelement också. Det är ju ingen vinterbil men jag har skurit in sitt underlägg på golvet och en matta på det, mjukt och varmare golv. Skydd för fönster i förardelen. Vaknade i morse till +19 ganska skönt. Det är en liten HB så lätt att värma upp. Åker till Piteå i morgon verkar vara kallare där. Bra värme när man kör.
Mvh Christer:santa1:

F

F.d. 30092

Guest

Var riktigt kyligt i Falkträsket - 18 satte i gång gasolen och elementet men det var +25 när vi skulle gå i säng, det blev att ställa ner värmen och dörren öppen en stund. Piteå nu -16.
MVH Christer.
Bild genom förarfönstret mycket snö och ser ganska kyligt ut tagen juldagen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    788,9 KB · Visningar: 6
F

F.d. 30092

Guest

Ja då är vi åter i Umeå efter trippen norrut. -20 till -8 har tempen varit.
Inga problem med värmen men klart fördel med el. Värmen när man kör är heller inte nåt fel på. Men man vet ej hur det blir när den kryper ner mot kanske -30:). Det har varit en trevlig resa och det är en fördel att ha säng och annat med sig och inte behöver packa upp.
Önskar er ett gott slut:snow-icon:
En bild från ett snöigt Piteå.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    730,7 KB · Visningar: 5

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En riktig vinterbil alltså. Måste ha varit en härlig resa med bara ren snö.

F

F.d. 30092

Guest

Ja men torr snö är lika med snörök när man är på vägen.
Men knarr under sulorna när man går är härligt.:)
Det har väl snöat så där 3-4 dm under helgen.
En riktig vinter bil vet jag inte om det är men man får modifiera lite så den behåller värmen och den är liten och go HB.
Christer

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30064

Guest

Hej
Kul att läsa om er resa. Undrar nu om ni använde vattnet i bilen och hur ledningarna klarade det? Funderar på att ev. ta en liten tur med våran Weinsberg Meteor-91 och vill inte att vatten ledningarna ska frysa. Behövde ni isolera ledningarna på något vis?

MVH
Sylvia & Micke

F

F.d. 30092

Guest

Inget vatten i ledningarna eller tanken. 5 liters dunk en på toan och en i köket. Avloppet öppet, en hink under. Slår i lite frostvätska i låsen när den inte används. Vi använder toan vid behov. Tömmer den när tillfälle ges. Har en el ledning i avloppstanken.
Har fungerat bra för oss nu och det var i alla fall - 20 kallaste natten.
Förbrukade ca 10 kg gasol på nästan 5 dygn. Dyrt men allting kostar idag.
Jag byter flaska på El Giganten som jag tycker har ett bra pris här uppe i norr.
Gott slut Christer:mh3:

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Tycker inte 10 kg på 5 dygn är speciellt mycket vid dom temperaturerna. Bor mer eller mindre permanent i husbilen som är elansluten med 16A säkring och 3 kW inställning på pannan på hemmaställplatsen. Vid minus 10 grader förbrukar bilen 8,35 lång 50-55 kwh per dygn med varmvatten till en dusch och 21 grader i bilen+lite gasol. Vi behöver ha gråvattentanken stängd annars bygger det på is i avtappningsrören när det kommer en skvätt nu och då och det blir stopp till slut. Bättre att släppa mer på en gång // Peter

F

F.d. 30092

Guest

Jag köpte en el kabel på Clas Olsson men krökar och vattenlåsen gjorde det svårt att dra den där man skulle vilja så jag för in den utifrån med öppen kran så den lägger sig på botten några varv ( förhoppnings vis) men sk titta över om det går att dra den helavägen. Ett provisorium som funkat hitintills. Angående snö så har vi inte så mycket i Umeå kanske en halvmeter men Bureå har väl snart två meter:) jag gillar när vintern är som nu mellan -8 -15 och lämpligt med snö.
Samt så lite saltning som möjligt av vägarna. (E4 an EN 12 an enda vägarna som dom saltar när det är under -6.) Kanske man ska prova på att åka Söder ut nån vinter.
Ha det Christer :msn_dontknow:

Toppen